۲۸ مرداد ۱۳۸۵، ۸:۲۱

امروز در تاريخ

امروز در تاريخ

خبرگزاري مهر - امروز شنبه بيست و هشتم مرداد ماه سال 1385 هجري شمسي ، مقارن است با بيست و چهارم رجب المرجب سال 1427 هجري قمري و برابر است با نوزدهم آگوست 2006 ميلادي .

گشايش مجلس خبرگان رهبري :


با تاكيد امام خميني (ره)  مبني بر تشكيل مجلس خبر گان  بررسي نهايي قانون اساسي ، لايحه قانون انتخابات مجلس خبر گان در هشت فصل و چهل ماده به تصويب هيات دولت و شوراي انقلاب رسيد . بنا به تصويب دولت موقت ، انتخابات مجلس خبر گان در دوازدهم مرداد 1358 بر گزار شد و از ميان نامزدان ، هفتاد و پنج نفربا آراي مستقيم مردم انتخاب شدند .  مجلس خبر گان رهبري در چنين روزي در سال 1358 با پيام امام خميني ره كه توسط حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي رفسنجاني قرائت شد ، افتتاح گرديد . اين مجلس به مديريت شهيد بهشتي توانست جلسات متعدد بررسي قانون اساسي را تشكيل دهد . سرانجام پس از سه ماه تلاش فوق العاده كار تدوين قاونون اساسي جمهوري اسلامي ايران در بيست و چهارم آبان 1358  و در دوازده فصل و 175 اصل با يك مقدمه و موخره تنظيم نمود و در تاريخ دوازدهم آذر سال 1359 به تصويب نهايي ملت ايران رسيد . 

 كودتاي  بيست و هشتم مرداد :


فاصله زماني سي ام تير ماه 1331 تا بيست و هشتم مرداد 1332 ه ش را  بايد زمان فراهم آمدن مقدمات كودتا دانست . دراين مدت آمريكايي ها فعالانه وارد عمل شدند و پس از آنكه مطمئن شدند نمي توانند از راههاي سياسي نفت ايران را به چنگ آورند تصميم به كودتا گرفتندد. انگليسي ها نيز با آمريكايي ها معامله  و قسمتي از منافع خود را به  آنها واگذار كردند . سازمان جاسوسي آمريكا ابتكار عمل را براي انجام كودتا و سقوط حكومت مصدق در دست گرفت و پس از آنكه سرگرداني مردم در اثر اختلاف رهبران و غوغاها و توطئه هايي كه مزدوران خارجي همه روزه به راه مي انداختند به نهايت رسيد ، حزب توده هم  توانست آب را به اندازه كافي گل  آلود كند .

 در بيست و پنجم مرداد كودتايي صورت گرفت كه ناكام ماند و شاه به خارج از كشور فرار كرد . در حالي كه گمان مي رفت خطر رفع شده است موج دوم كودتا در بيست و هشتم مرداد فرا رسيد و در شرايطي كه ديگر از آن همبستگي و حضور توده هاي مسلمان در صحنه سي تير خبري نبود حكومت مصدق در عرض چند ساعت سرنگون شد و سرلشكر زاهدي به نخست وزيري رسيد . شاه دوباره بازگشت و آمريكايي ها آن چنان بر ايران خيمه زدند كه تا بيست و پنج سال ايران مطمئن ترين پايگاه سياسي و نظامي آنان در جهان محسوب مي شد . در جريان كودتاي بيست و هشت مرداد حزب توده با آنكه شبكه گسترده اي از افسران ارتش را با خود داشت كمترين عكس العملي را دربرابر كودتا چيان نشان نداد .

روز به آتش كشيده شدن سينما ركس آبادان :
در چنين روزي در سال 1357 ه ش سينما ركس آبادان به دست عمال محمد رضا پهلوي به آتش كشيده شد . تمامي حاضران در اين سينما در آتش سوختند . اين اقدام با هد ف متهم ساختن انقلابيون صورت گرفته بود تا شايد رژيم بتواند تبليغات وسيعي به نفع خويش و عليه انقلاب اسلامي ملت ايران به راه اندازد كه چنين نشد.    

عمليات فتح هشت :


در چنين روزي در سال 1366 عمليات فتح هشت آغاز شد . اين عمليات با رمز يا رسول الله آغاز گرديد . مجري اين عمليات غرور آفرين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود .

روز استقلال افغانستان :


كشور افغانستان درمنطقه  آسياي مركزي در خاور ميانه و در مشرق ايران قرار گرفته است . مساحت اين كشور يك دوم مساحت ايران است . بيشتر جمعيت اين كشور از نژاد آريايي ( تاجيك ، ابدا لي ، غلجايي ) و تعداد كمي هم ازبك و تركمن هستند . زبان رسمي اين كشور فارسي دري و پشتو است . پايتخت اين كشور كابل نام دارد . افغانستان در چنين روزي در سال 1919 ميلادي از تسلط انگلستان بر روابط خارجي اش مستقل شد . همه ساله چنين روزي در افغانستان به عنوان روز ملي گرامي داشته مي شود .
تاريخ جددي افغانستان را مي توان از سال 1978 بر شمرد . در سال 1978ميلادي  افسران وابسته به  حزب دموكراتيك خلق در ارتش ظاهر شاه  كودتا  كردند و نورمحمد تره كي  به عنوان رهبر جديد دولت كمونيستي  منصوب شد . پس از وي حفيظ الله امين در مقام نخست وزيري  قرار گرفت . در سال 1979 ارتش سرخ اتحاد جماهير شوروي سابق به افغانستان حمله برد و اين كشور را به اشغال خود در آورد اما نيروهاي جهاد ي در اين مدت دايما به مبارزه با نيروهاي اشغالگر پرداختند . در سال 1983 يك آتش بس موقت ميان نيروهاي اتحاد شوروي با احمدشاه مسعود(شير دره پنجشير) برقرار شد اما چندان ادامه نيافت. . در سال 1986 ببرك كارمل استعفاي خود را اعلام كرد  وپس از وي  دكتر نجيب الله در مقام رهبري حزب حاكم  قرار گرفت . در سال 1986 حاجي محمد سمكني شخصيت غير حزبي در مقام رئيس موقت دولت قرار گرفت.  وي  در سال 1987  مصالحه ملي اعلام كرد . در سال 1988 هم ميخاييل گورباچف دستور خروج نيروهاي شوروي را صادر كرد . پس از آن بود كه نيروهاي كشور شوروي سابق رخت از اين كشور بربستند . 

تولد  لوگو لوپز :
لوپز شاعر بر جسته اسپانيايي در چنين روزي در سال 1398 ميلادي به دنيا آمد . "كمدي زهر آلود"  مهمترين اثر ادبي  اوست .

تولد جان دريدن :
جان دريدن،    نخستين ملك الشعراي انگلستان در چنين روزي در سال 1631 ميلادي به دنيا آمد . وي دستي هم در نمايشنامه نويسي  و نقد ادبي داشت ." آبشالوم و آچيتوفل" از عناوين مهمترين آثار ادبي اويند .

تولد ساموئل ريچاردسون :
ريچاردسون  نويسنده بر جسته انگليسي در چنين روزي  در سال 1698 ميلادي به دنيا آمد . "پالما "و "غسل تعميد داده شده " از عناوين مهمترين آثار ادبي اويند .

تولد مينا كانت :
مينا كانت نويسنده  بر جسته فنلاندي در چنين روزي در سال 1844 ميلادي به دنيا آمد . وي علاوه بر اين در رشته نمايشنامه نويسي هم دستي داشت . آثار وي عمدتا نمايانگر ديد واقع گراي اويند ." شيطان هاي اجتماعي"  عنوان مهمترين اثر داستاني اوست .

تولد اديت نسبيت انگلند :
نسبيت ،  نويسنده  انگليسي  كتب داستاني كودكان در چنين روزي در سال 1858 ميلادي به دنيا آمد . وي شاعر نيز بود و چندين كتاب براي بزرگسالان نيز در كارنامه ادبي خود دارد ." راه آهن كودكان"  عنوان مهمترين اثر داستاني او براي كودكان است .

تولد مانوئل كازون :
كازون نخستين رييس جمهور كشور فيليپين در چنين روزي در سال 1878 ميلادي به دنيا آمد . او در بين سالهاي 1935 تا 1942 براين كشور عهده دار سمت رياست جمهوري بود .

جيمز كولد گوزنز :
كولد گوزنز نويسنده بر جسته آمريكايي در چنين روزي در سال 1903 ميلادي به دنيا آمد . وي در سال 1946 ميلادي جايزه پوليتزر ادبي را از آن   خود كرد . "حافظ افتخار" عنوان مهمترين اثر ادبي اوست .

تولد فيلو تي فرانس ورث بپور :
بپورمخترع آمريكايي در چنين روزي در سال  1907 ميلادي به دنيا آمد . مورخان او را مخترع تلويزيون الكترونيكي دانسته اند .

در گذشت فردريك  سوم :
فردريك سوم ، امپراتور آلمان ( ژرمن ) در چنين روزي در سال 1493 ميلادي درگذشت . وي در ميان سالهاي 1440 ميلادي تا 1493 بر اين كشور حكومت كرد .

کد خبر 368536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha