دكتر مرتضي حاج حسيني، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان، در گفتگو با خبرنگار مهر با تأكيد بر اينكه به شيخ الرئيس ابن سينا به عنوان يك نظريه پرداز مستقل از شريعت كمتر توجه شده است، گفت : اگر بخواهيم از منظر نظريه پردازي ابن سينا را مورد توجه قرار دهيم مي بايست به اين نكته محوري تاكيد كرد كه علوم انساني در كشور ما دچار نوعي جمود در نظريه پردازي شده و توجه چنداني به آن نيز نمي شود.
وي افزود: از اين منظر آيا جايي براي اين مورد باقي مي ماند كه فلسفه ابن سينا را از منظر تئوري پردازي مورد تبيين و توجه قرار دهيم.
دكتر حاج حسيني تصريح كرد: تئوري پردازي نيازمند مستلزماتي مانند فضاي آزاد، عدم تأكيد حاكميت سياسي، تعامل با محققان و انديشمندان، خردورزي و انعطاف در عقلانيت، مدارا در برابر انديشه هاي انتقادي است. بنابراين آيا بدنه فضاي فلسفي جامعه ما داراي چنين فضايي هست كه بتواند فلسفه ابن سينا و حكمت مشايي در آن ظهور نمايد.
استاد فلسفه دانشگاه اصفهان گفت: گاهي ديده مي شود علوم پايه نگاهي تحقير آميز به علوم انساني دارند و همچنين حوزه هاي علميه نيز خود را مستغني از علوم انساني مي دانند. با اين فضاي مشوش ما نيازمند يك ساماندهي در وضعيت علوم انساني هستيم.
دكتر حاج حسني وضعيت فلسفه پژوهي را طي دو دهه اخير بسيار سودمند و پرتكاپو دانست و گفت : وضعيت فلسفه پژوهي طي چند سال اخير روز به روز بهتر شده است. اما همچنان نگاه تبليغي، ارشادي، ترويجي تسلي دارد. اين نوع نگاه ها مانع جدي در توسعه فلسفه به معناي دقيق كلمه است.
وي در اين گفتگو رهايي از مشكلات و نابساماني هاي اجتماعي را مهمترين عامل براي ساماندهي فلسفه پژوهي در جامعه و به خصوص ابن سينا دانست.
دكتر حاج حسيني رجوع به آراي ابن سينا و بازسازي مدل معرفتي از شيوه ها و روش شناسي ابن سينا را مهمترين و اقدامي ترين راه در جهت ارتقاء فلسفه مشايي در وضعيت فعلي توصيف كرد و گفت : مكتب فلسفي مشاء به عنوان مهمترين مكتب فلسفي در جهان شناخته مي شود و تنها كسي را كه مي توان در جهان اسلام به عنوان اوج فلسفه مشايي ياد كرد ابن سينا است. لذا شناخت و روش شناسي ابن سينا مي تواند در دپارتمانهاي فلسفي به جد مورد بررسي قرار گيرد.
نظر شما