۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان:

۲۶۱ کودک در مراکز نگهداری بهزیستی در خوزستان حضور داشتند

۲۶۱ کودک در مراکز نگهداری بهزیستی در خوزستان حضور داشتند

اهواز ـ معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان گفت: سال گذشته ۲۶۱ کودک در مراکز نگهداری بهزیستی در استان خوزستان حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عباسی ظهر امروز در جلسه کارگروه زنان و امور خانواده خوزستان اظهار کرد: چهار سال بعد از تصویب پیمان نامه در سازمان ملل یعنی در سال ۱۳۷۲ پیمان نامه جهانی حقوق کودک در مجلس ایران نیز به تصویب رسید و با توجه به آن، دولت، سازمان های بین المللی و مردم نهادی توانستند راهکارهایی را برای حمایت از کودکانی که در ایران زندگی می کنند، ارائه دهند.

وی افزود: کودکانی که قسمت بزرگی از جوامع را تشکیل می دهند و به دلیل قرار داشتن در موقعیتی آسیب پذیر، توانایی حمایت از خود را ندارند و در محیط هایی چون جامعه، خانواده و مدرسه نیازمند حمایت ویژه هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان با اشاره به تأکید بسیار آیات قرآنی و روایات دینی بر حق فرزندان گفت: کودکان به خاطر آسیب پذیری فوق العاده همیشه در وسط میدان فساد وتباهی در معرض خطرات و ناگورای های گوناگونی چون بهره کشی، بردگی و دیگر رفتارهای غیر انسانی بوده اند.

عباسی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حمایت از کوکان آزار دیده و در معرض آزار، وظایفی دارد که هماهنگی سیاست گذاری و نظارت در حوزه کودکان، اصلاح و اجرای قوانین مرتبط با حوزه کودکان، توسعه، تقویت و ساماندهی بیمه های اجتماعی، سلامت و خدمات حمایتی در حوزه کودکان، حمایت از مادران در خصوص حضانت فرزند، حمایت از کودکان بی سرپرست، تشکیل صندوق های بیمه ای و بیمه های خاص به منظور حمایت از کودکان از جمله این وظایف هستند.

وی در ارتباط با وظایف سازمان بهزیستی در حمایت از این کودکان گفت: پذیرش کودکان در معرض آزار و آزار دیده در قالب تیم های تخصصی سیار اورژانس اجتماعی، حمایت از این کودکان از طریق همکاری با قوه قضائیه، دادگستری و پزشک قانونی، پذیرش و نگهداری این کودکان فاقد سرپرست یا سرپرست مؤثر، مداخله در موارد وقوع کودک آزاری، حمایت مستمر از کودکان آزار دیده در صورتی که شرایط برای بازگشت کودک به محیط خانواده یا امن وجود نداشته باشد و بسترسازی برای بازگشت کودک به محیط خانواده نیز از جمله وظایف بهزیستی هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان، همچنین شناسایی کودکان در معرض آزار، رسیدگی به شکایات با موضوع کودک آزاری و ارجاع به مراکز مربوطه، همکاری با سازمان های مسئول با هدف جمع آوری اطلاعات مربوط به کودک آزاری و گزارش دهی جرام و افزایش آگاهی مردم را از جمله وظایف نیروی انتظامی در ارتباط با این کودکان دانست.

عباسی یادآور شد: آموزش و پرورش وظیفه پیشگیری از کودک آزاری از طریق شناسایی کودکان در معرض آزار، ارائه خدمات مشاوره ای به کودکان آزار دیده یا در معرض آزار، ارتباط با خانواده کودکان و ارجاع کودکان در معرض آزار و آزاردیده به مراجع مرتبط را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و تأمین پزشک و پرستار مورد نیاز مراکز ساماندهی کودکان خیابانی، شناسایی کودکان آزار دیده و ارائه خدمات درمانی در صورت لزوم و ارجاع به مراجع مرتبط، تربیت نیروهای متخصص در حوزه کودکان و همکاری با سایر سازمان های مرتبط با موضوع کودک را از جمله وظایف وزارت بهداشت دانست.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان ادامه داد: شهرداری ها نیز باید بر اساس وظیفه های از پیش تعیین شده در زمینه تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب برای اجرای مراحل ساماندهی به استناد ماده ۶ قانون شهرداری ها و تأمین امکانات مورد نیاز ساماندهی با اجرای تصمیمات کارگروه اجتماعی استان همکاری لازم را داشته باشند.

عباسی خبر داد: در سال ۹۲ تعداد ۱۸۱ کودک در مراکز شبه خانواده نگهداری می شد که این رقم سال ۹۳ تعداد ۱۶۲ کودک و در سال گذشته نیز به ۱۹۷ کودک بود. البته در سال جاری تعداد این کودکان را به ۱۵۰ نفر کاهش دادیم و ۴۷ نفر را هم به عنوان فرزندخواندگی تحویل دادیم.

وی اظهار کرد: در سال ۹۲ تعداد کودکان خیابانی در استان ۲۴۷ نفر بودند که این آمار در سال گذشته به ۲۶۱ نفر رسید. همچنین طرح حمایت آموزشی کودک و خانواده در سال ۹۲ برای ۹۶ کودک و در سال گذشته نیز برای ۱۴۳ کودک اجرا شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان اضافه کرد: در سال ۹۳ تعداد چهار هزار و ۱۰۰ کودک بازمانده از تحصیل یا در حال ترک تحصیل به ما معرفی شد که برای بازگرداندن آنها به سیستم آموزشی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم. همچنین سال گذشته تعداد یک هزار و ۳۶۰ دانش آموز به ما معرفی شده که بازگشت این تعداد را نیز در دستور کار قرار دادیم.

عباسی خبر داد: ۲۱۳ کودک از تعداد کل کودکان بازمانده از تحصیل سال گذشته را مورد بازدید از منزل و تهیه گزارش مددکاری انجام دادیم. ۷۶ مورد از آنها در معرض ترک تحصیل و یک مورد نیز فاقد مستندات هویتی بودند.

وی تأکید کرد: علت های بازماندگی این کودکان از تحصیل معمولا فقر، مسائل اقتصادی، فرهنگی و همچنین بی اهمیت بودن تحصیل از نظر خانواده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان گفت: در سال گذشته ۲۶۱ کودک در مراکز نگهداری بهزیستی حضور داشتند که از این تعداد ۸۸ نفر را به مراکز شبانه روزی شبه خانواده تحویل و مابقی را هم به خانواده های اصلی خود بازگرداندیم. ۹ نفر از آنها برای فرار از منزل، ۱۲۰ نفر کار در خیابان، ۱۱۸ نفر بدسرپرستی بدون فرار و تعدادی هم برای زندگی و کار در خیابان به مراکز منتقل شدند. متأسفانه برخی از این کودکان یک مورد کودک آزاری و یا چند مورد را داشتند.

این مقام مسئول از همکاری نداشتن علوم پزشکی و شهرداری در زمینه اجرای وظایف خود گلایه هایی را بیان کرد.

کد خبر 3691011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha