فهرست تسهیلات گمرکی به شرکتهای دانش بنیان اقتصادی

فهرست تسهیلات گمرکی به شرکتهای دانش بنیان اقتصادی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات ۱۹ گانه ای را به شرکت های دانش بنیان فعال اقتصادی مجاز ارائه می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیده ملاجان، رئیس گروه بهبود فرآیندهای گمرکی در نشستی با ۲۶ شرکت دانش‌بنیان فعال مجاز اقتصادی که پیش از ظهر امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: این فعالان می‌توانند از ۱۹ تسهیلات مصوب کمیته مرکزی فعالان اقتصادی مجاز بهره ببرند.

وی با اشاره به این تسهیلات گفت: «استفاده از تسهیلات ماده ۵۷ آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی»، «پذیرش ضمانتنامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده ۶ قانون امور گمرکی»، «پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویه‌های ماده ۶ آئین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی»، «استفاده از تضمین بیمه‌ای برای صادرات»، «ترخیص کالا خارج از مسیر قرمز»، «استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید»، «استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات»، «تخفیف در هزینه خدمات انجام امور گمرکی»، «استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امور گمرکی و آئین‌نامه اجرایی به تضمین اشاره شده است» ۹مورد تسهیلات اعطایی به فعالان اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: همچنین «رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون‌های رسیدگی به اختلافات گمرکی»، «ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی»، «انجام فرآیند استرداد خارج از نوبت مطابق با تسهیلات پیش‌بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد»، «نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش‌بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد»، «استفاده از تسهیلات ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، اجازه رئیس کل گمرک و شخص بالاترین مقام وزارتخانه یا مؤسسه دولتی مرتبط یا محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم»، استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد ۳۳-۳۲ کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو» از دیگر تسهیلات ارائه شده به شرکتهای فعال اقتصادی به شمار می رود.

ملاجان افزود: «استفاده از تسهیلات ماده ۶ قانون امور گمرکی کالای متعلق به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی با تعهد مسئولان مالی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانتنامه بانکی با حداکثر سقف یکساله»، «رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه با توجه به ضرایب تعیین شده با ضریب اهمیت زمانی دو (معادل شرکت‌های تولیدی) در سامانه جامع امور گمرکی به صورت سراسری»، «پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان» و «گرفتن اسناد و اوراق بهادار به جای ضمانتنامه» از تسهیلات مصوب کمیته مرکزی فعالان اقتصادی مجاز هستند.

تسهیلات بسته حمایت از تولید در سال ۹۵

رئیس گروه بهبود فرآیندهای گمرکی با اشاره به استفاده از تسهیلات ماده ۵۷ قانون امور گمرکی، گفت: کالاهای صادراتی به منظور انجام تشریفات گمرکی باید به انبار تحویل داده شوند مگر در مواردی که صاحب کالا به صورت کتبی تقاضا کرده باشد؛ در این صورت گمرک می‌تواند اجازه انجام عملیات ارزیابی در خارج از این اماکن را صادر کند.

ملاجان با بیان اینکه واردات قطعی کالا مستلزم پرداخت حقوق ورودی متعلقه است، اظهار داشت: گمرک می‌تواند کالای متعلق به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی را مشروط بر اینکه جنبه تجاری نداشته باشند، با تعهد مسئولان مالی سازمان مربوطه و با اخذ ضمانتنامه بانکی و تعیین مهلتی که حداکثر بیش از یک سال نباشد برای پرداخت حقوق ورودی به طور قطعی ترخیص کند.

وی در خصوص پذیرش ضمانتنامه بانکی کلی برای ترخیص قطعی و سایر رویه‌ها که از تسهیلات ارائه شده به فعالان اقتصادی مجاز است، گفت: در مواردی که طبق قانون، گمرک مجاز به اخذ تضمین است، اظهارکننده می‌تواند یکی از مورد تضمین را انتخاب و ارائه کند؛ تضمین به صورت کلی یا موردی تودیع می‌شود و گمرک موظف است بلافاصله پس از انجام الزامات، تضمین مربوطه را آزاد کند.

رئیس گروه بهبود فرآیندهای گمرکی اظهار داشت: ترخیص کالا با اخذ ضمانتنامه بانکی که در راستای اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی است، یکی از تسهیلات قابل ارائه به واحدهای تولیدی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بند «ت» ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و به استناد ماده ۶ قانون امور گمرکی و همچنین به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای واردات قطعی و جبران کمبود نقدینگی فعالان اقتصادی اجازه داده می‌شود ضمن رعایت دقیق قوانین و مقررات بابت حقوق ورودی کالای مربوطه، ضمانتنامه بانکی معتبر دریافت کنند.

ملاجان توضیح داد: طبق این تسهیلات ۵۰ درصد کالا با عنوان تضمین نگهداری و مابقی ترخیص می‌شود و بعد از شش ماه تا یک سال بعد از تسویه، کالا ها ترخیص خواهند شد.

وی در خصوص ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارده توسط واحدهای تولیدی، اظهار داشت: ترخیص مواد اولیه و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی به صورت نسیه و بدون پرداخت حقوق ورودی و با نگهداری بخشی از کالا حداقل به میزان حقوق ورودی برای تسهیل و تسریع ترخیص مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی معتبر به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است.

راه‌اندازی کارشناس متمرکز سالن واردات

رئیس گروه بهبود فرآیندهای گمرکی گفت: یکی از اقدامات ارزنده گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای استفاده عادلانه و هوشمند از کلیه منابع موجود مانند نیروی انسانی می‌توان به راه‌اندازی کارشناس متمرکز اشاره کرد.

وی ادامه داد: با نگاه بلندمدت و مستمر در برنامه‌ریزی و در یک اقدام شایسته برای ارتقای مدیریت منابع، توزیع هوشمند و عادلانه منابع در کلیه مناطق کشور اجرایی شد.

ملاجان تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در جابجایی نیروها، از کلیه منابع انسانی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جهت انجام فعالیت‌ها بهره گرفته شد به طوری که ترافیک و حجم کاری فشرده در هیچ واحد گمرکی نداشته باشیم.

به گفته رئیس گروه بهبود فرآیندهای گمرکی، به واسطه کارشناس متمرکز سالن واردات، کالاهای خاص در برخی گمرکات مورد تمرکز قرار می‌گیرد تا در این صورت محدودیت‌هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار ماه است که این سالن راه‌اندازی شده، گفت: امیدواریم نتیجه این سالن برای کل واردات تسهیل شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالاها ترخیص شوند.

ملاجان با بیان اینکه این شرکتهای دانش بنیان می توانند بدون پرداخت ورودی کالاهای خود را  ترخیص کنند، عنوان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران ۵۰ درصد تخفیف به شرکت های دانش بنیان برای جابجایی و باربری اعطا می کند.

وی در خصوص تسهیلات کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو که از تسهیلات به فعالان است، گفت: خروج کالا بر اساس ارائه حداقل اطلاعات لازم برای تشخیص کالا و اجازه تکمیل اظهارنامه مالیاتی، ترخیص کالا در مکان متعلق به اظهار کننده، استفاده از بایگانی و سوابق تجاری اشخاص مجاز  برای ارزیابی حقوق و عوارض آنان، مجاز بودن تسلیم اظهار نامه کالا از طریق استناد به سوابق شخص مجاز و متعاقبا از طریق تسلیم اظهارنامه مکمل  و استفاده از بایگانی و سوابق تجاری اشخاص مجاز برای ارزیابی حقوق و عوارض آنان در صورت اقتضاء از مورادی هستند که توسط این کنوانسیون پیش بینی شده است.

کد خبر 3692969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha