معاون هنری حزب الله لبنان درگفتگو بامهر:

مقاومت یک فرهنگ پاک است/ در برابر نسل آینده مسئولیم

مقاومت یک فرهنگ پاک است/ در برابر نسل آینده مسئولیم

معاون هنری حزب الله لبنان گفت: مقاومت، یک تفکر و فرهنگ پاک و متبرک است. ما در راستای ترویج فرهنگ مقاومت، در طرحی کلان که «سیاج» نام دارد امکانات و توانایی های خود را متمرکز کرده ایم.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ محمد قادری/ حنیف غفاری: نگاه فرهنگی به مجموعه ای که بیشترین ظهور و بروزش در عرصه فعالیت های نظامی و امنیتی است، شاید در نگاه اول کمی سخت به نظر برسد، اما با کمی دقت می توان متوجه شد که اتفاقا همین سنگینی کفه نظامی و امنیتی، کار رسانه ها بوده است و ای بسا اگر از ابتدا به وجوه دیگری از آن پرداخته می شد، امروز مخاطب اصلا چنین تصوری نداشت.

 حزب الله لبنان نیز به عنوان یک حزب سیاسی که به فراخور شرایط و در راستای منافع ملی و تمامیت ارضی کشورش صبغه نظامی و امنیتی نیز پیدا کرده است، در همین مقوله قابل بررسی است. پیرامون همین موضوعات با «شیخ علی ضاهر» معاونت هنری حزب الله لبنان به گفتگو نشستیم. متن این گفتگو به شرح زیر است:

با توجه به شرایط زمانی که در آن قرار داریم، نقش و رسالت فرهنگی رسانه های حامی محور مقاومت را در مواجهه با توطئه های جریان های ضد مقاومت چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور کلی موضوعات فرهنگی و رسانه ای، خصوصا در عصر حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. زمانی هم که اکنون در آن به سر می بریم بسیار حساس و پیچیده است، به ویژه آنکه طی ۵ سال گذشته و با هجمه گروه های تروریستی و تکفیری به جهان اسلام، شاهد پیچیده تر شدن اوضاع هستیم.

در چنین شرایطی باید در پی تلالوی فرهنگ و تفکر مقاومت و ترویج آن بود. واضح است که یکی از اصلی ترین اهداف گروه های تکفیری و حامیان آنها، زدودن فرهنگ مقاومت و تفکر مقاومت از منطقه و جهان اسلام است. آنها در صددند فرهنگ مقاومت را در سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای منطقه محدود کنند. در چنین شرایطی ترویج فرهنگ مقاومت نقش به سزایی در تنویر افکار عمومی و روشنگری نسل های بعدی دارد و این فرهنگ سازی باید از سوی رسانه های حامی جریان مقاومت صورت گیرد.

عملکرد رسانه های حامی جریان مقاومت را در جمهوری اسلامی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا در این خصوص اقدامات کافی صورت گرفته است؟

من کلیت عملکرد رسانه های حامی جریان مقاومت در ایران را خوب ارزیابی می کنم اما فراموش نکنیم که این مقدار کافی نیست. ما هم اکنون در مقابل دشمنانی قرار داریم که در نبرد رسانه ای با جریان مقاومت هزینه های هنگفتی صرف می کنند. حتی کشورهای عربستان و قطر به عنوان مخالفان محور مقاومت در شبکه های اجتماعی نیز دست به سرمایه گذاری زده اند.

 بنابراین باید این موضوع را متوجه باشیم که عرصه نبرد با دشمنان تکنیک های خاص خود را دارد و نمی توان بدون مهارت کافی به این حوزه ورود کرد و موفق شد. به بیان دقیق تر؛ ما نیاز به جهادی مقدس در عرصه رسانه داریم که مطابق آن، با اتحاد رسانه ای و فرهنگی خود در مقابل دشمنان محور مقاومت، توطئه های آنها را خنثی کنیم، لذا در این خصوص گریزی نیست جز اینکه باید از همه ظرفیت ها در حوزه رسانه های جمعی استفاده کرد.

نکته مهم تری که در این باره می خوام بدان اشاره کنم نقطه اتکاء رویکرد رسانه ها در مبحث انتقال پیام است. اگر دقت کنید می بینید که آن رسانه هایی امروز موفق تر عمل می کنند که بیشترین ضریب اثرگذاری پیام را دارند. دشمنان ما چون به درستی به این اهمیت واقف هستند بیشترین سرمایه گذاری خود را در این نقطه متمرکز کرده اند.    

رسانه های حامی جریان مقاومت، در راستای ترویج پیام مقاومت در منطقه و لبنان و در مقابل هجمه فرهنگی بیگانه چه اقداماتی صورت داده اند؟

ما دارای شبکه های مختلفی در این حوزه هستیم. از شبکه «المنار» گرفته تا «اذاعة النور» و سایت های الکترونیکی و موسسات رسانه ای. ما در چارچوب این موسسات و با استفاده از امکاناتی که ذکر شد، کارهای فرهنگی و رسانه ای زیادی صورت داده ایم. به طور مثال، مجموعه های زیر نظر ما دست به تولید محصولات فرهنگی تاثیرگذار با بهره گیری از تکنیک های جدید زده اند.

 مثلا حدود یکسال و نیم قبل، فیلمی سینمایی با موضوع عملیات استشهادی ساخته شد که نگاهی متفاوت به این مقوله داشت. همان گونه که می دانید موضوع عملیات استشهادی توسط داعش و دیگر تروریست ها تحریف شده و همین باعث شده تا برخی افکار عمومی جهان از آن به عنوان خودکشی یاد کنند، لذا ما در این فیلم که «راز نهفته» نام دارد، تلاش کردیم تفاوت اساسی میان عملیات استشهادی و عملیالت انتحاری را بیان کنیم.

در واقع تلاش ما این است که به جای بیان مستقیم برخی مفاهیم که ممکن است در مخاطب زدگی ایجاد کند، آن مفاهیم را به شیوه های کاملا غیر مستقیم و هنری و با بهره گیری حداکثری از نمادها به مخاطب منتقل کنیم.  

طی سالهای اخیر شاهد اقدامات مدون، منظم و مستمر جریان مقاومت در عرضه فرهنگ غنی خود به جوانان و نسل جدید و مخاطبان عام و خاص هستیم. آیا در این باره استراتژی فرهنگی کلانی از سوی شما طراحی شده است؟

مقاومت، یک تفکر و فرهنگ  پاک و متبرک است. ما در راستای ترویج فرهنگ مقاومت، طرحی کلان را مدنظر قرار داده  و حول این طرح کلان که «سیاج» نام دارد امکانات و توانایی های خود را متمرکز کرده ایم.  

به عنوان مثال یکی از مکان هایی که برای درک فرهنگ مقاومت در لبنان ایجاد کرده ایم، «ملیتا» نام دارد و در بلندی های «اقلیم التفاح در جنوب واقع شده، مکانی که در آن توان حزب الله و رزمندگان مقاومت در برابر دشمنان صهیونیستی به نمایش گذاشته شده است.

این مجموعه بزرگ و دیدنی ۶ سال قبل توسط سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان افتتاح شد و تاکنون حدود یک و نیم میلیون نفر از آن بازدید کرده اند.

نکته دیگری که در اینجا باید نسبت به آن اشاره کنم، وظیفه ما در تربیت نسل های بعدی است. ما در تربیت فرهنگی نسل های جوان و آشناسازی آنها با فرهنگ مقاومت وظایف مهمی را پیش رو داریم. ما باید ضمن پاسخ دهی به سوالات و دغدغه هایی که در ذهن جوانان در خصوص جریان پاک مقاومت وجود دارد، واقعیت و ماهیت این جریان را به جوانان عرضه نماییم.

کد خبر 3696602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha