۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳

در نشر چشمه؛

«روباه شنی» به چاپ دوم رسید

«روباه شنی» به چاپ دوم رسید

شیراز- مجموعه داستان های محمد کشاورز با عنوان «روباه شنی» در نشر چشمه به چاپ دوم رسید.

این نویسنده پرپیشینه و افتخار ادبیات شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به فاصله کوتاهی از انتشار «روباه شنی» به چاپ دوم رسید، گفت: این موجموه داستان به عنوان صد و بیست و پنجمین کتاب مجموعه «جهان تازه داستان» در نشر چشمه چاپ شد و ۹ داستان کوتاه را در بر می گیرد.

نویسنده مجموعه داستان‌های «بلبل حلبی» و «پایکوبی» از انتشار کتاب های گذشته خود از سوی نشرچشمه خبر داد و گفت: از این پس کتاب های گذشته ام توسط این ناشر معتبر به نشر می رسد.

کشاورز درباره داستان های گنجیده در روباه شنی عنوان کرد: «روز متفاوت»، «پرنده باز»، «گلدان آبی، میخک‌های سفید»، «آهنگ پلنگ صورتی را سوت بزن»، «زمین بازی»، «هشتِ شب. میدان آرژانتین»، «راه رفتن روی آب»، «غار را روشن کن» و «روباه شنی» عناوین داستان های این کتاب هستند. تعدادی از این داستان ها پیش از این در مجلات و مطبوعات ادبی به چاپ رسیده و برخی از آن ها هم برای اولین بار منتشر می شوند.

نویسنده برتر جشنواره های ادبی درباره آنچه به تازگی در زمینه داستان نویسی پیگیری می کند، اظهار کرد: بعد از «روباه شنی» هم مجموعه داستانی دارم به اسم «ثانیه به ثانیه» که در حال آماده شدن و مجموعه‌ای از جستارها درباره داستان است. در این نوشته‌ها چیزی از اصول داستان و داستان‌نویسی نگفته‌ام، آن‌طور که راه و رسم چنین کتاب‌هایی است؛ اما در‌باره وجوهی از داستان، از منظر تجربه سال‌ها نوشتن گفته‌ام. تجربه یک سالک راه داستان. پیش خودم حدس می‌زنم ممکن است چیزهایی برای دیگران داشته باشد. و رمانی دارم که روزی که راضی‌ام کند با یک کلیک به آدرس ناشر ایمیلش می‌کنم.

محمد کشاورز نویسنده‌ای است که پیش از انتشار سومین و تازه‌ترین مجموعه داستانش، «روباه شنی»، که اخیرا از طرف نشر چشمه منتشر شده، با هردو کتابش، مجموعه داستان‌های «پایکوبی» و «بلبل حلبی»، توجه منتقدان ادبی را به خود جلب کرد، چنان ‌که هم اولین کتابش، «پایکوبی»، جایزه‌ای برایش به ارمغان آورد و هم کتاب دومش، «بلبل حلبی»، برنده جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات و جایزه ادبی اصفهان شد. کشاورز حالا با سومین مجموعه داستانش، «روباه شنی»، نشان داده که همچنان نویسنده‌ای چیره‌دست و قابل اعتنا در داستان کوتاه است. نویسنده‌ای که نه به روالِ جریانِ غالب در داستان‌نویسی سال‌های اخیر ایران روایتگر و درواقع گزارشگر زندگی روزمره، بلکه کاشف موقعیت‌هایی غریب و ناآشنا از دل زندگی روزمره است و یا خلق‌کننده لحظه‌هایی در این زندگی که وجه عادی، پذیرفته، و تثبیت‌شده امر روزمره را، به قول خودش، خدشه‌دار می‌کنند.

کشاورز برنده‌ جایزه‌ی ادبی گردون برای داستان «شهود» (از مجموعه داستان پایکوبی) (۱۳۷۴). دومین مجموعه‌ی او «بلبل حلبی» در سال ۱۳۸۴ جایزه‌ی ادبی اصفهان، جایزه‌ی فرهنگ پارس و جایزه‌ی منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی را در بخش داستان کوتاه از آن خود کرد. مجموعه‌داستان «روباه شنی» آخرین اثر او است.

مجموعه داستان «روباه شنی» نوشته محمد کشاورز با طراحی متفاوت جلد به زودی به بازار نشر شد.

محمد کشاورز، سردبیر مجله‌ی عصر پنجشنبه (۱۳۸۵ ـ ۱۳۸۶) برنده‌ی جایزه‌ی ادبی گردون برای داستان «شهود» (از مجموعه داستان پایکوبی) (۱۳۷۴) دومین مجموعه‌ی او «بلبل حلبی» در سال ۱۳۸۴ جایزه‌ی ادبی اصفهان، جایزه‌ی فرهنگ پارس و جایزه‌ی منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی را در بخش داستان کوتاه از آن خود کرد. مجموعه‌داستان «روباه شنی» آخرین اثر او است. چند تایی در مجلات چاپ شده اند وبقیه اولین باراست که در این کتاب می آیند.

در بخشی از داستان «روباه شنی» آمده: «پوزه‌ی دراز و پره‌های خیس دماغ روباه می‌لرزیدند از بوییدن هوا، گوش‌هایش را به جست‌وجوی صداهای غریب می‌جنباند و داغی نفس‌هایش پوست گردن اویس را می‌گزید. اویس ترس را توی چشم‌های رنگی روباه می‌دید. آرام دست می‌کشید روی کمر حیوان، روی موهای نرم‌ و کوتاه و پرپشت و آتشگونی که در بازتاب نورهای شبانه‌ مغازه‌ها و ماشین‌ها و خیابان، رنگ ‌و وارنگ می‌شدند. هی دست می‌کشید روی تیره‌ کمر لرزان روباه تا بلکه ترس را از تن و جان حیوان دور کند.»

کتاب روباه شنی با ۱۱۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3699485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha