۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور:

حج تمتع سال گذشته تجربه گران و سختی بود

حج تمتع سال گذشته تجربه گران و سختی بود

کرمانشاه- رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور گفت: مراسم حج تمتع سال گذشته به دلیل حادثه رخ داده در منا یک تجربه گران و سخت را رقم زد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید علی مرعشی پیش از ظهر امروز سه شنبه در کنگره سراسری مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت که در دانشگاه آزاد کرمانشاه در حال برگزاریست، اظهار داشت: یکی از مراسماتی که هر ساله باشکوه تر و پرازدحام تر از گذشته برگزار می شود اربعین و دیگری حج تمتع است که سال گذشته حادثه حج تمتع تجربه گران و سختی بود.

وی افزود: سال گذشته برای اربعین برنامه ریزی نسبتا جامع و کاملی شد اما اصولا در بحث تجمعات انبوه این سوال مطرح می شود که آیا ما ارگان های خدمات درمان را توانمند سازیم یا باید جمعیت را آموزش دهیم.

مرعشی ادامه داد: واقعیت این است که هر دو باید در موازات هم باشند و نیروی خدمات درمانی و امدادی و جمعیت هر دو آموزش ببینند.

وی ادامه داد: آموزش تخصصی مدیران اجرایی و داشتن یک فرماندهی واحد و سپردن ماموریت به کارکنان آموزش دیده برای تصمیمات آنی و سریع الزامی است.
 
رئیس مرکز آموزش پزشکی حج و زیارت کشور اظهار داشت: سال ۹۳ نیروهایی که در مراسم اربعین خدمات درمانی و امدادی انجام دادند، ۳۳۰ نفر بودند و در سال ۹۴ تعداد نیروهای خدمات درمانی۹۵۰ نفر بود که با مجموع نیروهای امدادی به ۱۱۵۰ نفر رسید.
 
مرعشی ادامه داد: خدماتی که ما در کشور عراق ارائه می دهیم باید مطابق با مقررات خاص کشور عراق باشد و این در شرایطی است که به غیر از زائران ایران، از کشورهای مسلمان دیگر هم در مراسم اربعین شرکت می کنند و سال گذشته این مراسم ۲۵ میلیون زائر داشته است.
 
وی بیان کرد: یکی از مشکلات دیگر در اربعین ، معضل تولید زباله است که وضعیت بهداشتی را داخل عراق مخاطره آمیز می کند و باعث ناراحتی و مشکلاتی برای زائران می شود.
 
مرعشی افزود: خدمات اصلی ما در شهر کربلا بود که ۸ پزشک به طور همزمان با وجود تجمع بیماران، در درمانگاه ها خدمات می دادند ولی در نجف هم ۵ پزشک مشغول کار بودند ضمن اینکه درمانگاها مجهز به دستگاه های ای کی جی و اکسیژن ساز بود.
 
مرعشی عنوان کرد: یکی از مشکلات در ارائه خدمات، حجم انبوه جمعیت بود به طوریکه اگر حادثه تصادف اتفاق می افتاد، کمک رسانی با توجه به جمعیت انبوه وجود نداشت.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت بیان کرد: حوادث تروریستی نیز از حوادث محتملی بود که ممکن بود در اربعین اتفاق بیفتد همچنین مسائل  بیوتروریسمی نیز در کنار خطر بمب گذاری ها محتمل بود.

کد خبر 3718048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha