۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۸

تأکید قاضی‌عسکر بردیپلماسی حج در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان

تأکید قاضی‌عسکر بردیپلماسی حج در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با وزیر امور مذهبی پاکستان، برضرورت استمرار و تقویت دیپلماسی حج میان همه کشورهای مسلمان به ویژه دو کشور همسایه و برادر ایران و پاکستان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اسلام‌آباد با سردار محمد یوسف، وزیر امور مذهبی دولت پاکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حج، نماد اتحاد اسلامی

سردار محمد یوسف، وزیر امور مذهبی پاکستان در ابتدای این دیدار، روابط دو کشور را بسیار دوستانه و برادرانه توصیف کرد و گفت: آیین حج، نماد اتحاد امت اسلامی است و پاکستان برای برای تقویت این وحدت، آماده تقویت و توسعه همکاری با ایران است.

وزیر امور مذهبی پاکستان، افزود: ایران یک کشور برادر اسلامی، دوست و همسایه ماست و روابط دیرینه دینی فرهنگی و تاریخی بین دو کشور وجود دارند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به دیرینه بودن روابط فرهنگی دو کشور، گفت: زبان فارسی در شبه قاره، سابقه طولانی دارد.  در گذشته زبان فارسی در این سرزمین رایج بود و در مدارس، عربی و فارسی، زبان درسی محسوب می‌شدند و بیشتر دانشمندان و علمای ما با زبان فارسی آشنا بودند.

تأکید بر استمرار دیپلماسی حج

سپس حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نیز با یادآوری دیداری که سال گذشته در موسم حج در شهر مکه مکرمه میان دو طرف انجام شده بود، آن را دیداری مثبت و سازنده توصیف کرد و ادامه داد: ادامه و استمرار دیپلماسی حج با هدف تبادل تجربیات در این حوزه، موضوع بسیار مهمی است و به ویژه با توجه به حوادث ناگواری که سال گذشته در موسم حج رخ داد، تبادل تجربیات و همکاری و هماهنگی میان کشورها در این حوزه، بیش از پیش احساس می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ادامه داد: با توجه به اینکه در مجموع، تعداد زیادی از مردم دو کشور به عمره و حج اعزام می‌شوند، تبادل تجربیات میان ایران و پاکستان و همکاری و هماهنگی میان مسئولان ذیربط دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به سفر تعداد زیادی از مردم مسلمان پاکستان به ایران با هدف زیارت اماکن مقدس و یا سفر به ایران برای تشرف به عتبات عالیات در عراق، گفت: در این زمینه نیز همکاری‌های میان دو کشور همسایه با هدف تسهیل سفر زائران پاکستانی به ایران باید تقویت شود.

قاضی‌عسکر همچنین اظهار کرد: وزارت امور مذهبی پاکستان و سازمان حج ایران در خصوص حج همکاری دارند و مسئولیت مشترک و مهمی بر عهده دو کشور در خصوص موضوع حج قرار دارد.

حج، نماد صلح‌آمیز بودن دین اسلام است

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلام دین صلح، دوستی و همکاری مسالمت‌آمیز بوده و یکی از مسایل مهم تبادل تجربیات درخصوص امور حج است. آیین حج مسلمانان نمادی از این همبستگی و دوستی و حج مرکز تشکل، انجام نظم و وحدت است.

وی ادامه داد: یکی از ارتباطات که در کنگره جهانی حج باید تحقق عملی داشته باشد، روابط متقابل مذاهب و فرق گوناگون اسلامی است؛ زیرا حج قانون اصلی تبادل فکری و بهترین مرکز تقریب بین مذاهب بوده و اکنون نیز می‌تواند این رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

قاضی عسکر همچنین موضوع اسلام‌هراسی را در این دیدار مطرح کرد و با ابراز تأسف از تلاش برخی قدرت‌ها و دولت‌ها برای به راه انداختن و تشدید موج اسلام‌هراسی در جهان، در خصوص راه‌های مقابله با این پدیده با وزیر امور مذهبی پاکستان گفت‌وگو کرد.

وی در این باره گفت: مقام معظم رهبری نیز فتوای مهمی را دادند که در آن آمده است «اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است». همچنین در ایران روابط خوبی با علمای اهل سنت داریم و آنها در مناطق خود هزاران مسجد و حوزه‌های علمیه دارند.

مشارکت در اداره حج به معنای نادیده گرفتن حاکمیت سعودی‌ها نیست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات ایران و عربستان برای انجام حج، گفت: در حج امسال مشکل از طرف مقابل است. ما در چند سال گذشته تلاش کردیم تا در انجام بهتر امور حج سهیم باشیم و معتقدیم همه کشورهای اسلامی این حق را دارند و این حق، به منزله نادیده گرفتن حاکمیت سعودی‌ها نیست.

۴۶۴ شهید ایرانی حادثه منا

وی به حوادث سال گذشته دوران حج که در عربستان رخ داد اشاره کرد و گفت: ما در حادثه مکه ۱۳ نفر و در حادثه منا ۴۶۴ نفر شهید داشتیم.

قاضی‌عسکر در ادامه تعطیل شدن سفر حج زائران ایرانی را به دلیل کارشکنی‌های مسئولان عربستان سعودی عنوان کرد و افزود: به رغم تلاش صادقانه مقامات جمهوری اسلامی ایران برای تهیه مقدمات برگزاری حج تمتع در سال جاری، متأسفانه مقامات سعودی مایل به همکاری با ایران نشدند.

عربستانی‌ها مسئول تعطیل شدن حج ایرانی‌ها هستند

وی ادامه داد: امسال با تأخیر ما را به مذاکره حج دعوت کردند و مشکلات و مسایلی که ما مطرح کردیم از قبیل مسایل کنسولی، اجازه دادن سفر زنان مستطیع بدون محارم، مانع نشدن سفر زائران زیر ۴۵ سال، مسایل حمل و جابجایی حجاج با هواپیماهای ایرانی و سعودی و ... اما متأسفانه زیر بار نرفتند.

نمایند ولی فقیه تأکید کرد: ما سعی کردیم که مکه به عنوان مرکز وحدت اسلامی مطرح شود. حتی حضرت امام خمینی (ره) فتوا دادند که حجاج شیعه به امامت امام مسجدالحرام در نماز جماعت حضور پیدا کنند و نیازی به استفاده از مهر، در اقامه نماز نیست.

قاضی‌عسکر ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، سوءمدیریت عربستان سعودی یکی از دلایل اصلی فاجعه منا بوده است. دولت عربستان سعودی نیز حاضر نشد در خصوص امنیت حجاج ایرانی در مراسم به ایران تضمین بدهد. به این خاطر هیأت ایران برگه قرارداد حج تمتع پیشنهادی آنها را امضا نکرد.

آماده آغاز دوباره عملیات اعزام به حج تمتع و عمره هستیم

وی افزود: اگر مقامات عربستانی شرایط ما را بپذیرند و قول مساعد برای حل مشکلات حجاج ایرانی بدهند، ما حاضریم که عملیات اعزام زائران عمره و حج تمتع را دوباره آغاز کنیم.

قاضی‌عسکر، در پایان سخنان خود در این دیدار، از وزیر امور مذهبی پاکستان به دلیل برنامه‌ریزی مناسب و بدون تبعیض حج که به وحدت مسلمانان شیعه و سنی کمک کرده است، تقدیر کرد.

بنا بر اعلام این خبر، این دیدار در حضور محمدرضا باقری، معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، مهدی آبادی، کاردار و معاون سفیر ایران و شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان و محمد خان کلچی، معاون وزیر امور مذهبی این کشور، برگزار شد.

کد خبر 3720293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha