۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم:

هدفمندی یارانه‌ها به عنوان جراحی بزرگ در اقتصاد کشور خوب اجرا نشد

هدفمندی یارانه‌ها به عنوان جراحی بزرگ در اقتصاد کشور خوب اجرا نشد

اراک- نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم گفت: هدفمندسازی یارانه ها یک تصمیم ضروری و جراحی بزرگ برای اقتصاد کشور بود ولی به بدترین شکل اجرا شده و عامل صدمه به بخش تولید شد.

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در حاشیه بازدید از شرکت زرین خوشه اراک، اظهار داشت: مساله هدفمندی یارانه ها امری پسندیده و لازم برای کشور ما بود ولی به بدترین شکل ممکن اجرا شد و قانونی که می توانست به عنوان یک جراحی بزرگ اقتصاد ایران را نجات دهد تبدیل به ضربه بزرگی بر بدنه اقتصاد شد.

وی افزود: طبق قانون مقرر بود بخش عمده ای از بودجه هدفمندی یارانه ها به بخش تولید در کشور اختصاص پیدا کند اما این امر تحقق پیدا نکرد و بخش تولید آسیب شدیدی دید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بیان داشت: در حال حاضر تولید در کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است که بسیاری از این مشکلات عملا بعد از اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد و تولید را نشانه گرفت.

کریمی گفت: بعد از اجرای هدفمندسازی یارانه ها، تخصیص یارانه به واحدهای تولیدی دچار اختلال و قطع شد که بخش تولید را با مشکل مواجه کرد.

وی خاطرنشان ساخت: هدفمندی یارانه ها فقط به عنوان ابزاری سیاسی در دست برخی قرار گرفت تا برای جلب رای مردم از آن استفاده کنند و در این چند سالی که یارانه به مردم اعطا می شود، هیچ خاصیتی برای اقتصاد کلان نداشته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم افزود: این روند در دولت قبلی آغاز شد و در دولت فعلی نیز ادامه پیدا کرد و وقتی که مجلس پای کار آمد تا مساله پرداخت یارانه ها را ساماندهی کند و یارانه پردرآمدها را حذف کند، دولت به این تصمیم تمکین نکرد و در حال حاضر همان روال قبلی را اجرا می کند.

کریمی تصریح کرد: امروز منابعی برای تامین یارانه ای که به مردم داده می شود وجود ندارد و دولت برای پرداخت این یارانه ها مجبور است شیره جان اقتصاد را خارج کند تا بتواند آن پرداخت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم افزود: در تمام دنیا و حتی کشورهای پیشرفته در حوزه های کشاورزی و دامداری یارانه هایی به فعالان این بخش اعطا می شود و در کشور ما نیز این روند باید انجام پذیرد اما در حال حاضر منابعی برای تامین و تخصیص این یارانه تولید موجود نیست.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم گفت: در کنار حمایت دولت از تولید، مساله شناخت بازارهای هدف و خارجی مساله مهم دیگری است که در راستای رونق تولید در کشور باید از سوی تولید کنندگان و سازمان های مسئول و متولی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: دولت باید روند قبلی در اجرای هدفمندسازی یارانه ها را اصلاح کند و مجلس دهم نیز بر این مساله تاکید و پافشاری دارد که روندها در این حوزه باید ساماندهی و اصلاح شوند.

کریمی اظهار داشت: در قانون هدفمندی یارانه ها ۳۰ درصد به بخش تولید اختصاص داده شد و ۵۰درصد برای یارانه های نقدی در نظر گرفته شد اما در عمل ۱۰۰درصد به یارانه نقدی اختصاص یافت و متاسفانه سهمی برای بخش تولید باقی نماند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم خاطرنشان ساخت: دولت ها باید در مسائل مرتبط با حوزه اقتصاد رویکرد واقع بینانه داشته باشند و از تصمیم گیری های مقطعی و کوتاه مدت خودداری کنند چرا که این تصمیمات به بدنه اقتصاد ضربه عمیقی وارد می کند.

کد خبر 3721888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha