۵ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۷

رئیس انستیتوی علوم انسانی و اسلامی آلمان:

انسان غربی با وجود پیشرفت‌های مادی احساس رضایت از زندگی ندارد

انسان غربی با وجود پیشرفت‌های مادی احساس رضایت از زندگی ندارد

قم - رئیس انستیتوی علوم انسانی و اسلامی آلمان گفت: انسان غربی با وجود پیشرفت‌های خیره کننده مادی احساس رضایت از زندگی و آرامش ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد رضوی‌راد، شامگاه دوشنبه در نشست بررسی آخرین تحولات غرب با بیان اینکه ابتدا باید غرب را بشناسیم و بعد درباره آن قضاوت کنیم، اضافه کرد: اگر بخواهیم مدلی از سبک زندگی برای غرب ارائه کنیم ابتدا باید هویت و ماهیت و تحولات غرب را بشناسیم.

وی اظهار داشت: پشت درهای بسته و در جاده یکطرفه قضاوت کردن سبب می‌شود تا بینش ما نسبت به غرب نادرست باشد و براساس فرضیه‌های ذهنی اقدام کردن ما را به راه درست نخواهد برد.

رئیس انستیتوی علوم انسانی و اسلامی آلمان با انتقاد از نوع نگاهی که حوزه و دانشگاه ما به غرب دارد، اضافه کرد: ما تصور می‌کنیم اول و آخر دنیا هستیم و بهترین نظام معرفتی و فکری را داریم و دیگر نیازی به تلاش نداریم و آنها باید خودشان را با ما هماهنگ کنند.

وی تأکید کرد: ما باید نسبت به تحولات دنیای غرب گوش شنوا هم داشته باشیم و با تکیه بر هویت اصیل خود بتوانیم منشأ کارهای مثبت در غرب بشویم زیرا انسان غربی بهترین و بکرترین زمینه را برای پذیرش حق دارد.

رضوی‌راد با اشاره به پیشرفت‌های خیره کننده غرب در تأمین نیازهای مادی انسان، گفت: با وجود این همه پیشرفت و رفع کمبودهای مادی انسان غربی نا ارام است و احساس رضایت از زندگی ندارد و همین خلأ سبب می‌شود تا فرهنگ‌های جایگزین بتوانند نقش خود را ایفا کنند البته ما کمتر از این فرصت‌ها استفاده کرده و نیروهای مورد نیاز برای این کار را تربیت کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر ما نیروهای توانمندی برای این کار تربیت کرده بودیم می‌توانستیم با سوارشدن بر موج این تحولات تأثیر خود را بگذاریم البته نباید نا امید باشیم و باید با تغییر در روش‌های تبلیغ خودمان در حد توان به فعالیت بپردازیم.

اسلام می‌تواند جایگزین مناسبی برای خلأ روحی انسان غربی باشد

رئیس انستیتوی علوم انسانی و اسلامی آلمان تصریح کرد: اسلام بدون شک می‌تواند جایگزین مناسبی برای خلأ روحی انسان غربی باشد، زیرا در غرب تغییر دین راحت تر از تغییر کفش است و انسان غربی به راحتی حاضر است دین جدیدی را بپذیرد به شرط آن که به نحوی ارائه شود که نیازمندی‌هایی که به دست نیاورده است را تأمین کند.

وی افزود: گاهی گفته می‌شود موج اسلام گرایی در غرب راه افتاده است که خیلی واقعی نیست و آنان برای جلوگیری از رشد اسلام برنامه ریزی کرده و دست روی دست نگذاشته‌اند و همین معرفی اسلام خشن در قالب گروه‌های تروریستی در همین راستا هست.

وی تأکید کرد: دوره حرف زدن و عرضه سخنان گوش پرکن و قشنگ در دنیا به سر آمده است و غربی‌ها هم کمتر به میزهای گفتگو و کرسی نظریه پردازی بها می‌دهند زیرا معتقدند باید نظریات خودشان را در عرصه اجتماعی نشان دهند تا مردم درباره کارآمدی آن قضاوت کنند.

رضوی راد تأکید کرد: ما اگر می‌خواهیم اسلام و سبک زندگی اسلامی را به عنوان برترین معرفت نشان دهیم باید در رفتار و نمادهای رفتاری و عملی به آنان نشان دهیم وگرنه تنها با حرف نخواهیم توانست کاری پیش ببریم.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم خروجی موفقی را به عنوان الگو به غرب نشان دهیم تردید نکنید که جذب خواهند شد همان طور که اگر ما امروز بتوانیم پیشرفته‌ترین اتومبیل دنیا را تولید کنیم پشت درهای ایران برای خرید آن صف خواهند کشید.

وی اظهار داشت: باید در روش‌های تبلیغ دین در غرب بازنگری کنیم و از روش‌هایی که می‌تواند آنان را جذب کند بهره ببریم.

کد خبر 3723828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha