۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۱۸

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن در مدارس کشور/ فعالیت ۶۵۰ دارالقرآن

اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن در مدارس کشور/ فعالیت ۶۵۰ دارالقرآن

همدان - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دایر شدن ۶۵۰ دارالقرآن آموزش و پرورش در کشور، گفت: در این مراکز آموزش های تخصصی قرآن به دانش آموزان ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا کفاش ظهر دوشنبه در آیین اختتامیه سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر سراسر کشور در همدان که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، به وجود ۳۶ هزار دانش آموز شهید و ۵ هزار شهید فرهنگی اشاره کرد و گفت: جان‌نثاری و از خود گذشتی این عزیزان موجب شد که امروز شما دختران نوجوان و جوان در عرصه‌های مختلف به خصوص عرصه فرهنگی بدرخشید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه دانش آموزان پسر و دختر قرآنی کشور که ممتازان به‌حساب می‌آیند افتخارات ایران اسلامی هستند، گفت: شما دختران، مادران آینده‌ای هستید که باتربیت نسل قرآنی در زنده نگه‌داشتن فرهنگی قرآن در کشور سهیم خواهید شد که این خود افتخاری بس بزرگ و ارزشمند است که نصیب هرکسی نخواهد شد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی فعالانی که طی سال گذشته مقدمات برگزاری این مسابقه را در همدان مهد تمدن و تقید و دیانت کشور آماده کرده‌اند، گفت: امروز و در این مکان نقش رسانه‌ها برای معرفی این الگوها نقش بی‌بدیلی است که در صورت ارائه به افکار و عقاید و معرفی این دانش آموزان به جامعه می‌تواند تلنگری برای همگان باشد چراکه این دختران ازلحاظ حجاب و تمامی فضایل اخلاقی سرآمد هستند و همسالان این بزرگواران باید به لحاظ الگوپذیری از این‌ها استفاده کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حفظ قرآن در سنین نوجوانی و جوانی افتخار و سعادتی دنیوی و اخروی است، گفت: مطرح‌شدن این افراد با کنار رفتن الگوهای پوشالی و دروغین غرب از جامعه مساوی است.

مطرح‌شدن چهره‌های قرآنی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی است

وی مطرح‌شدن چهره‌های قرآنی و همچنین فعالیت‌های قرآنی در جامعه را موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در دوران وزارت حمیدرضا حاجی بابایی نماینده کنونی مردم همدان در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش اقداماتی در خصوص جذب نیروهای قرآنی کارآمد استارت خورد و پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید وزیر نیز بر این مهم اهتمام ویژه‌ای داشت و ادامه دهنده راه بود و امروز این مهم به‌عنوان صدقه‌ای جاریه در حال اجرا است.

کفاش قرآن را چتری بزرگ بر جامعه بزرگ ایران اسلامی و جهان اسلامی عنوان کرد و گفت: قرآن سلیقه‌ای نیست و مافوق نظرات و دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اظهار به اینکه در سایه قرآن همه ما به وحدت خواهیم رسید، گفت: خوشبختانه حوزه قرآن، عترت و نماز علاوه بر توسعه در سطح کشور با برگزاری مسابقات در حوزه کتب درسی نیز شاهد توسعه بوده و امروز در کتاب‌های عربی، معارف اسلامی و برخی کتب حوزه علوم انسانی شاهد وجود آیات و آموزه‌های قرآنی هستیم.

کفاش با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی در بین مدارس، مناطق و استان‌های کشور گفت: این اقدامات موجب شد تا در سال جاری سی و چهارمین دوره این مسابقات کشوری در همدان برگزار شود.

کفاش گفت: در سال جاری خراسان رضوی و همدان میزبانان این دوره از مسابقات بودند که استان خراسان رضوی به‌واسطه وجود حضرت رضا (ع) هرساله استان ثابت برگزاری مسابقات دریکی از دو بخش آوایی و غیر آوایی است و بخش دیگر به‌صورت چرخش در استان‌های دیگر برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اعلام اینکه سال آینده استان اردبیل پذیرای دانش آموزان دختر و پسر قرآنی سی و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی است، گفت: امروز در پایان این مراسم پرچم مسابقات به همکاران استان اردبیل اهدا خواهد شد و امیدواریم با بهره‌گیری از تجارب ارزنده و ممتاز استان همدان در راستای انجام این مأموریت بزرگ قدم بردارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته و مقتضی این مسابقات گفت: در سال جاری در مشهد مقدس مسابقات تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، انشای نماز و احکام نماز در دو بخش دختران و پسران در سالن اجتماعات آستان قدس رضوی برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مردمی مواجه بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری بخش آوایی در همدان گفت: این بخش شامل قرائت، ترتیل، مداحی و اذان بود کمااینکه هرچقدر این مسابقات در آموزش‌وپرورش با کمک‌های سایر نهادها و ارگان‌های دولتی انجام شود موجب درخشش بیش‌ازپیش جوانان و نوجوان ما درصحنه رقابت‌های بین‌المللی است.

۴ دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی در کشور برگزار شده است

وی عنوان کرد: در راستای این امر مهم یعنی برجسته‌سازی و همچنین درخشش جوانان و نوجوانان قاری ایرانی  ۴ دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی در کشور برگزار شده اما طی سالیان گذشته متوقف‌شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: با مدد پروردگار متعال در سال جاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش آموزان قرآن ایران با حضور نمایندگان بیش از ۷۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: حضور جوانان و نوجوانان در این مسابقات زمینه ظهور و بروز آن‌ها در مسابقات بزرگسالان است.

برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان در کشور

وی در ادامه از برگزاری اولین دوره مسابقات قران فرهنگیان در کشور خبر داد و گفت: یکی از عوامل موفقیت دانش آموزان نخبه، معلمان و مربیانی هستند که در این عرصه، خود قاری یا حافظ قرآن هستند.

کفاش ایجاد رقابت بین مربیان را موجب ایجاد روحیه رقابت بین دانش آموزان عنوان کرد و گفت: امسال برای اولین بار این مسابقات در دو رشته قرائت و ترتیل و حفظ برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش زمان برگزاری این مسابقات را شهریورماه سال جاری در مشهد اعلام کرد و  گفت: امیدواریم در ابتدای این امر مهم موفق باشیم و سپس بتوانیم آن را تعقیب و هرساله اجرا کنیم.

کفاش گفت: دانش آموزان قرآنی توسط معلمین قرآنی تربیت می‌شوند فلذا این توانمندی و استعداد در درون معلمان و مربیان ما احساس می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به جمع‌آوری ۶۰ هزار دقیقه تلاوت صوتی و تصویری از قاریان جهان و ایران و همچنین ۱۵ دوره ترتیل کامل تلاوت‌های مختلف اعم از صوتی و تصویری در قالب یک هارد اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد بانک جامع از آثار موجود و همچنین در دسترس بودن برای علاقه‌مندانی که در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته قرار دارند این هاردها به استان‌های کشور تحویل داده‌شده تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد و سبک موردعلاقه خود را انتخاب و هدف‌دار به جلو حرکت کنند.

وی با اشاره به درخشش وزارت آموزش‌وپرورش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: در این نمایشگاه‌ها در هرلحظه بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز در کنار مربیان خود نسبت به آموزه‌های خود ابراز وجود کردند و توانایی‌ها و معلومات خود را انتقال می‌دادند.

کفاش با اشاره به شعار نمایشگاه که «فهم قرآن کریم» بود، گفت: وزارت ارشاد و آموزش‌وپرورش هر دو آمادگی خود را برای فهم بیشتر مفاهیم قرآن کریم در جامعه اعلام کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سیاست افزایشی مراکز و مدارس و دارالقرآن‌های کریم در کشور، گفت: خوشبختانه علاوه بر حفظ مدارس قرآنی و توسعه کیفی آن‌ها مراکز دارالقرآن برای پرورش و استعدادهای قرآنی و تکمیل آموزش‌های قرآن در کنار مدارس مجدداً راه‌اندازی شده که حدود ۶۵۰ مرکز در حال حاضر فعال هستند.

وی عنوان کرد: تعداد مراکز دارالقرآن و مدارس قرانی در دو سال آینده به ۱۴۴۰ مرکز خاص پرورش استعدادهای قرآنی ممتاز برای رقابت‌های بین‌المللی خواهد رسید به‌نحوی‌که در هر منطقه مراکز به ۲ مرکز افزایش یابند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جلسات ماهانه شورای توسعه قرآنی که کمیسیونی مربوط به آموزش‌وپرورش است، گفت: در کمیسیون در راستای جذب بودجه‌ها و اعتبارات ویژه اقدامات خوبی انجام می‌شود.

کفاش در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ قرآن کریم و تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری، گفت: یکی از بحث‌های زمین‌مانده در بحث حفظ، حفظ موضوعی آیات مشهور قرآن کریم بود که مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی گفت: در این راستا کتابی با ۳۰تا ۴۰ آیه مشهور و کاربردی تهیه و تدوین‌شده که همراه با ترجمه و تفسیر مختصر برای ارائه روان و راحت‌تر به مخاطب در یک میلیون نسخه توزیع‌شده تا دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل ۳۰۰ تا ۴۰۰ آیه از آیات موضوعی مشهور قرآن کریم را فراگرفته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم این حفظ موضوعی نیز در کنار حفظ قرآن کریم باهمت مربیان ارتقاء پیدا کند.

کفاش در ادامه با اشاره به بحث انس با اهل‌بیت (ع) گفت: به همت مسئولین گذشته و فعلی برنامه های وزارت آموزش‌وپرورش از پس از انقلاب تاکنون باقوت رو به رشد است و در همین راستا اجرای فوق‌برنامه در خصوص سبک زندگی و سیره معصومین و اعزام دانش آموزان به عتبات عالیات صورت گرفته است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۸ هزار دانش آموز به‌منظور انس بیشتر با اهل‌بیت (ع) به همراه خانواده خود به زیارت امام حسین(ع) رفته‌اند و از برکات و فضائل بارگاه و محیط آنجا بهره برده‌اند.

کفاش در ادامه گفت: با توجه به حذف عمره و عمره دانش‌آموزی به‌واسطه کارشکنی‌ سعودی‌ها، افزایش اعزام به عتبات عالیات را در سال جاری خواهیم داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آنچه در جهت‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، توصیه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور مشهود است ارتقا سطح کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و خصوصاً قرآن در جامعه است.

کد خبر 3729066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha