۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳

رئیس بنیاد سعدی خبرداد؛

برگزاری هشتاد و سومین دوره فارسی‌آموزی برای دانشجویان ۴۱ کشور

برگزاری هشتاد و سومین دوره فارسی‌آموزی برای دانشجویان ۴۱ کشور

رئیس بنیاد سعدی جزئیات برگزاری هشتاد و سومین دوره آموزشی زبان فارسی برای حدود ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان را توسط این بنیاد تشریح کرد؛ این دوره پس‌فردا در تهران آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و معاونان این بنیاد با موضوع «هشتاد و سومین دوره آموزش زبان فارسی»، صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در محل این بنیاد در تهران برگزار شد.

حدادعادل در ابتدای سخنانش با اشاره به پیشینه بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، مؤسسه جدیدی است که هدفش یکپارچه کردن فعالیت‌ها در حوزه آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها است. ما در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کلاس آموزش زبان فارسی در سراسر جهان داریم و شاید به همین تعداد هم دانشگاه در سراسر دنیا باشد که در آنها زبان فارسی تدریس می‌شود؛ حالا یا به صورت دوره‌های درسی، یا به صورت دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.

حدادعادل گفت: افراد زیادی هم در سراسر جهان هستند که به صورت منفرد، فارسی‌آموزی می‌کنند، ما در بنیاد سعدی سعی می‌کنیم برای همه این تقاضاها، نرم‌افزارهای آموزشی لازم و همچنین نیروی انسانی کافی را تهیه کنیم.

رئیس بنیاد سعدی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های ما در بنیاد سعدی، آموزش‌های کوتاه مدت به کسانی است که فارسی می‌آموزند هم استادان کلاس‌های زبان فارسی که با سفر به ایران، این دوره‌ها را می‌گذرانند و هم دانشجویان خارجی؛ مفصل‌ترین این دوره‌ها، دوره‌های تابستانه است که امسال هشتاد و سومین دوره‌ آن برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه دوره یاد شده با برگزاری مراسم افتتاحیه در ساعت ۱۰:۳۰ روز پنجشنبه هفته جاری (۱۴ مرداد) در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در تهران آغاز می‌شود، گفت: مجموعاً ۵۱۴ نفر از ۴۱ کشور جهان تقاضای شرکت در این دوره را داده‌اند که ما بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم و در مجموع حدود ۲۰۰ نفر در این دوره شرکت می‌کنند که تعدادی از آنها هم‌اکنون وارد ایران شده‌اند و مابقی هم در یکی، دو روز آینده به ایران می‌آیند؛ از این تعداد ۱۱۰ نفر خانم و ۹۰ نفر آقا هستند که از کشورهایی مانند پاکستان، هند، تاجیکستان، انگلستان، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، کلمبیا، آرژانتین، تونس، الجزایر، استرالیا، چین و آمریکا در این دوره شرکت می‌کنند.

به گفته حداد عادل، هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود که وی در این نشست خبری از این دانشگاه هم تقدیر و اعلام کرد: محل اقامت این دانشجویان در مجموعه خوابگاهی دانشگاه علامه طباطبایی. در ابتدای ورود آنها، امتحان تعیین سطح از آنها گرفته می‌شود و استادان بنیاد سعدی در پنج سطح دروس تعیین شده را به آنها آموزش می‌دهند.

رئیس بنیاد سعدی همچنین از تدارک بازدیدها و سفرهای تفریحی، فرهنگی، علمی و پژوهشی برای فارسی‌آموزان خارجی شرکت‌کننده در این دوره خبر داد و افزود: یکی از اهداف ما در برگزاری این دوره‌ها، آشنایی آنها با کشور ایران و جامعه و نیز فرهنگ ایرانی و اسلامی است که به همین منظور بازدیدهای مفصلی برای آنها پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به بازدید از موزه دفاع مقدس، مجموعه فرهنگی ـ تاریخی کاخ سعدآباد، برج میلاد، جماران، موزه ایران باستان، بوستان نهج‌البلاغه، پل طبیعت، دریاچه شهدای خلیج‌فارس، موزه موسیقی، اماکن ورزشی، بازارهای سنتی و سایر جاهای دیدنی تهران و برخی شهرهای دیگر کشور اشاره کرد.

وی همچنین از تدارک سفری سه روزه به اصفهان برای این دسته از فارسی‌آموزان خارجی با همکاری شهرداری و دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: از جمله کتاب‌های درسی که برای این فارسی‌آموزان تدارک دیده شده است، می‌توان به آثاری که در دو، سه سال اخیر با این هدف در بنیاد سعدی طراحی و تدوین شده است، از جمله شامل «کتاب آموزش کاربردی واژه»، «ایران‌شناسی»، «لذت خواندن» و «سلام فارسی».

حداد عادل در ادامه در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در خصوص نظارت بر فعالیت‌های این دسته از شهروندان کشورهای خارجی در مدت تحصیلشان سؤال کرد و مدعی شد برخی از این فارسی‌آموزان فعالیت‌های جاسوسی را انجام می‌دهند و آیا بنیاد سعدی در این خصوص نظارتی انجام خواهد داد یا خیر؟ گفت: هر دستگاهی باید وظیفه خودش را انجام دهد و یک کار وقتی انجام می‌شود، منظومه‌ای از همکاری‌ها باید شکل بگیرد که در این منظومه و در مورد این دوره آموزشی، وظیفه بنیاد سعدی تنها آموزش زبان فارسی است و موارد دیگری که شما به آن اشاره کردید بر عهده دیگر دستگاه‌های مسئول است.

وی در مورد علت کم بودن تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی هم گفت: این مسئله صحت ندارد کما اینکه در دو سال اخیر که بنیاد سعدی این آموزش‌ها را بر عهده گرفته، به میزان صد درصد بر تعداد این فارسی‌آموزان افزوده شده است؛ یعنی در دوره‌های قبل عموماً تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها تا ۱۰۰ نفر بود اما در این دوره ۲۰۰ نفر شرکت کرده‌اند، ضمن اینکه ما بیشتر از این هم متقاضی داریم اما به جهت محدودیت‌هایی از جمله دشواری مدیریت کردن این افراد و نیز محدودیت‌های بودجه‌ای، به همین تعداد اکتفا شده است.

رئیس بنیاد سعدی در مورد برنامه این بنیاد برای آموزش زبان فارسی به نسل دوم و سوم ایرانیان مهاجر که عموماً با زبان مادری خود بیگانه هستند، گفت: قطعاً نسل دوم و سوم ایرانیان مهاجر در خارج از کشور، یکی از مخاطبان بالقوه ما برای آشنا کردن آنها با زبان فارسی هستند و ما در بنیاد سعدی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آنها انجام داده‌ایم؛ ضمن اینکه ما برنامه داریم که برای نسل دوم و سوم ایرانی‌های خارج از کشور که درواقع نوجوانان و نه دانشگاه رفته‌ها هستند، یک دوره آموزش زبان فارسی را مشابه همین دوره‌ای که در حال اجرا است، برپا کنیم.

حدادعادل در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بودجه‌ای بنیاد سعدی و همچنین نحوه تامین مبالغ لازم برای برگزاری این دوره، گفت: مسئله بودجه همیشه حاشیه‌ساز بوده و انواع و اقسام تفسیرهای مثبت و منفی از آن وجود داشته است. متأسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند چون اینجا نامش «بنیاد سعدی» است، ما پول می‌گیریم تا درباره آثار سعدی تحقیق کنیم؛ در حالی که این‌طور نیست، حتی بعضی‌ها فکر می‌کنند که چون من اینجا هستم، من این بودجه را می‌گیرم و خرج کارهای خودم می‌کنم، این شایعات در فضاهای مجازی و حواشی عوالِم سیاست درباره من متأسفانه کم نیست.

در همین رابطه سخایی معاون پشتیبانی و اداری مالی بنیاد سعدی گفت: بودجه بنیاد سعدی حدود هفت میلیارد تومان تصویب شده که تاکنون حدود ۸۵ درصد آن تخصیص یافته است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که از او پرسید چرا غالب این فارسی‌آموزان که به ایران می‌آیند، مستقیماً به اصفهان برده می‌شوند و شهرهای دیگر کشور در این قبیل بازدیدها، نادیده گرفته می‌شوند؟ گفت: البته این درست است که ایران فقط اصفهان نیست اما اصفهان نصف جهان است؛ به هر حال ما محدودیت‌هایی در این خصوص داریم و نمی‌توان اِنکار کرد که اصفهان هم شهر نزدیکی است، هم جاهای دیدنی‌اش بیشتر است و هم امکاناتش زیادتر. ما یک انتخاب بیشتر نداشتیم و نداریم و با توجه به این محدودیت‌ها، این شهر را برای سفر فارسی‌آموزان انتخاب کرده‌ایم.

رئیس بنیاد سعدی همچنین گفت: سعی ما این است که شرکت‌کنندگان در این دوره دو برداشت مثبت از ایران پیدا کنند؛ اول از منظر مدیریت در اجرای دوره است و دوم از حیث تصحیح تصویری که رسانه‌های استکباری از ایران در ذهن آنها ایجاد کرده‌اند؛ آنها وقتی به ایران بیایند و در این دوره‌ها شرکت کنند و نقاط مختلف کشور را ببینند، متوجه خواهند شد که به رغم تبلیغات منفی این رسانه‌ها در کشورهای خودشان چگونه زندگی در ایران جریان دارد که این خود بهترین تائید در اصلاح تصویر رسانه‌ای ایران در ذهن آنها بعد از بازگشت به کشورشان خواهد بود.

در همین خصوص رضامراد صحرایی معاون آموزشی بنیاد سعدی هم توضیح داد: یکی از کارهای خوبی که در این زمینه انجام شده، تولید اپلیکیشن برنامه کاربردی «واژه» و همچنین کتاب «مینا» که کتاب مرجع زبان فارسی می‌باشد و هم‌اکنون در حال طراحی است.

وی از آغاز مذاکرات با شورای عالی اطلاع‌رسانی برای تهیه نرم‌افزار آموزشی زبان فارسی تحت ویدئو با همکاری بنیاد سعدی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این نرم‌افزار به زودی تولید و عرضه شود.

در این نشست همچنین محمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی با ارائه توضیحاتی درباره هزینه برگزاری این دوره گفت: بلیت رفت و برگشت تمام فارسی‌آموزان خارجی شرکت‌کننده در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی بر عهده خودشان است اما هزینه اِسکان، پذیرایی و بازدید آنها از نقاط مختلف بر عهده بنیاد سعدی است. هدف ما گسترش سطح زبان فارسی این فارسی‌آموزان و همچنین آشنایی نزدیک آنها با فرهنگ و آداب، سنن و سبک زندگی ایرانی است.

به گفته دربندی، اکثریت شرکت‌کنندگان در دوره اخیر دانشجویان مقطع فوق‌لیسانس، دکتری و همچنین استادان زبان فارسی دانشگاه‌های خارجی هستند و تعداد محدودی هم دانشجویان مقطع لیسانس رشته شرق‌شناسی هستند که باید بین چهار زبان حوزه شرق یعنی فارسی، عربی، ترکی استانبولی و عبری، می‌بایست یکی را انتخاب کنند که ما با برگزاری این دوره‌ها، آنها را تشویق می‌کنیم تا زبان فارسی را از این میان انتخاب کنند.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی همچنین گفت: تقریباً چهار تا پنج میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور هستند که بیشتر آنها در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند، فرزندان آنها که نسل دوم و سوم ایرانیان مقیم خارج به شمار می‌روند، در مدارسی درس می‌خوانند که زبان آن کشور را در آنجا فرا می‌گیرند. البته خود ایرانی‌های مقیم خارج از کشور برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند که در روزهای شنبه (آخر هفته در تقویم میلادی) کلاس‌هایی را اجاره می‌کنند و از ساعت ۱۴ بعدازظهر تا پایان وقت آموزش زبان فارسی را به آنها انجام می‌دهند. به عنوان مثال این کار در ۱۳ مدرسه در لندن انجام می‌شود. برنامه‌ ما برای نسل جوان و نوجوانان ایرانیان مقیم خارج از کشور در آینده این است که در دی ماه در حدود ۲۰ نفر از آنها طی دو هفته به ایران سفر می‌کنند تا زبان فارسی را یاد بگیرند.

همچنین رضامراد صحرایی معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی درباره خروجی این دوره‌ها و بازخوردی که بنیاد سعدی از فارسی‌آموزی این زبان‌آموزان گرفته است، گفت: حداقل ارزش یک ماه حضور در محیط یک زبان برابر با ۱۸ ماه آموزش آن زبان در کشور مبدأ زبان‌آموز است.

وی همچنین درباره مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره یک ماهه آموزش زبان فارسی، گفت: مراسم افتتاحیه ساعت ۱۰:۳۰ پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در تهران و با حضور اعضای هیأت علمی بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی، مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برخی مقامات کشوری و آیین اختتامیه هم با حضور یکی از مقامات درجه اول کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 3729756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha