۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۱۸

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس مطرح کرد؛

ضرورت احیای قنات‌ها و گسترش کشت دیم در راستای مقابله با بحران آب

ضرورت احیای قنات‌ها و گسترش کشت دیم در راستای مقابله با بحران آب

اراک- نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: در راستای مقابله با بحران کاهش منابع آب زیرزمینی در استان مرکزی، احیای قنات ها و گسترش کشت دیم باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی عصر شنبه در نشست مجمع نمایندگان استان مرکزی با مسئولین حوزه آب استان، اظهار داشت: مساله بحران آب در استان مرکزی جدی است و اگر به فکر تدبیری نباشیم به سطحی از بحران می رسد که دیگر نمی توان چاره ای برای آن اندیشید.

وی افزود: با توجه به سهم اندک پنج درصدی مصرف آب شرب از مجموع مصرف اب کشور چندان زیبنده نیست که با وجود این سهم کم در تامین آب شرب با مشکل روبرو باشیم.

کریمی با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور بالا است و با معیارهای منطقی و جهانی سازگاری ندارد، تصریح کرد: اولویت در تمام اقدامات ما باید تلاش برای کاهش مصرف آب باشد تا بتوانیم منابع آبی موجود را حفظ کنیم و با وجود طرح های انتقال آب و ... باز هم کنترل مصرف مهمترین نقش را دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تاکید کرد: بهینه سازی مصرف آب نیز ضروری است به طور مثال در حال حاضر در کشور آب شرب در بسیاری از موارد غیرشرب مصرف می شود که با توجه به مشکل کمبود آب این مساله هیچگونه توجیهی ندارد.

وی بیان کرد: قانون ها چاه های آب و ارائه مجوز بدون محدودیت برای چاه، آثار سویی داشت و قانون خوبی نبود که باید اصلاح شود و این مساله در مجلس در دست بررسی و اصلاح است.

کریمی گفت: در گذشته کشاورزی و زراعت در منطقه استان مرکزی عمدتا به صورت دیم بود اما امروز بخش عمده ای از کشاورزی و زراعت در استان با روش کشت آبی انجام می شود که این مساله میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی را بسیار افزایش داده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس خاطرنشان ساخت: باید یک رویکرد جدی در برخورد با چاه های غیرمجاز و همچنین کنترل مصرف چاه های مجاز از طریق کنتور و سایر موارد قابل انجام صورت پذیرد، چرا که آمار هدر رفت آب و مصرف بیش از میزان در این بخش، بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: رویکرد در حوزه کشاورزی استان باید بر افزایش کشت دیم در زراعت متکی باشد تا مصرف منابع آب زیرزمینی حتی الامکان کاهش یابد تا بتوانیم این منابع را که هر ساله در استان با کاهش روبرو هستند را حفظ کنیم.

کریمی افزود: در راستای حفظ آب های زیرزمینی و تامین آب کشاورزی، باید قنواتی که منبع آب پایدار دارند و هنوز جریان آب در آنها روان است، احیا و لایروبی شوند و یا وضعیت مادرچاه آن اصلاح شود تا در بخش کشاورزی به کارگیری شود.

کد خبر 3759883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha