۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۵۱

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران:

دستیابی به رشد ۸ درصدی محال است/وزارت انرژی باید تشکیل شود

دستیابی به رشد ۸ درصدی محال است/وزارت انرژی باید تشکیل شود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رسیدن به رشد ۸ درصدی محال است، گفت: نهاد رگولاتوری مستقل در حوزه انرژی باید با حضور نمایندگان بخش‌خصوصی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور معظمی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به جایگاه حوزه انرژی در برنامه ششم توسعه گفت: دستیابی به رشد ۸ درصد در وضعیت کنونی محال است و رسیدن به این نرخ رشد اقتصادی ملزوماتی دارد که هنوز مهیا نشده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: مواد و بندهای برنامه ششم در حوزه انرژی، ارتباطی ضعیف و ناکافی با سیاست‌های کلی این برنامه و اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با بیان اینکه ضروری است کمیسیون انرژی مجلس با همکاری دولت، درباره افزودن مواد لازم و مرتبط با حوزه انرژی به لایحه برنامه ششم اقدام کند، اظهار داشت: در لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه، فقط به موضوعات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و کاهش شدت انرژی که مرتبط با بندهای ۱۱ و ۱۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و بندهای ۴ و ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هستند، توجه شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این لایحه، به سایر موضوعات مورد تاکید قوانین بالادستی حوزه انرژی مانند اجتناب از خام‌فروشی نفت و گاز، تکمیل زنجیره ارزش آن، افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و نوین در سبد انرژی کشور و توسعه میادین نفتی و گاز کشور به ویژه میادین مشترک، توجه نشده است.

معظمی با اشاره به اینکه متاسفانه موضوعات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و کاهش شدت انرژی هم، در ماده ۱۲ و بند دوم ماده ۱۳ به صورت کلی و بدون اشاره به معیار یا شاخص خاصی مطرح شده‌اند، گفت: بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود تصویب این مواد هم، کمک چندانی به فرایند اجرایی‌شدن این موضوعات در طول اجرای برنامه ششم نکند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران باید به عنوان نخستین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در منطقه از نظر ارزش تبدیل شود، گفت: مطابق با سند چشم‌انداز بیست ساله صنعت نفت، ۷ درصد از تقاضای بازار جهانی نفت باید به ایران اختصاص یابد.

وی در خصوص احکام پیشنهادی مورد نیاز برای اجرای سیاست‌های سند چشم‌انداز نیز گفت: تمامی ساختارهای موازی مرتبط با فعالیت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو باید تجمیع و اقدام شود تا یکپارچگی و وحدت مدیریت انرژی محقق شده و در سال اول برنامه، وزارت انرژی تشکیل شود.

رئیس هیات عامل ایدرو با تاکید بر ایجاد نهاد رگولاتوری مستقل در حوزه انرژی گفت: نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و تشکل‌های مرتبط باید در این نهاد حضور داشته باشند و این امر باید با هدف تثبیت جایگاه سیاست‌گذاری، نظارتی و حاکمیت کلی در دستور کار قرار گیرد.

معظمی با اشاره به اینکه به منظور نظارت موثر بر تولید صیانتی و شناخت کامل منابع نفت و گاز و نیز حمایت از تخصیص شرکت‌های موضوع ماده ۱۲ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، حوزه حاکمیتی وزارت نفت باید از شرکت ملی نفت تفکیک شود؛ افزود: حمایت دولت از تاسیس شرکت‌های دانش بیان در داخل کشور با مشارکت شرکت‌های خارجی صاحب‌صلاحیت هم، از دیگر احکام پیشنهادی است.

کد خبر 3768223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha