۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷

اشرف غنی:

مناسبات هند و افغانستان به زیان هیچ کشوری نیست

مناسبات هند و افغانستان به زیان هیچ کشوری نیست

رئیس جمهور افغانستان گفت: روابط میان افغانستان و هند به زیان هیچ کشوری نیست و نباید کسی از گسترش آن احساس ترس و نگرانی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «جمهور»، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با سخنرانی در موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند در دهلی نو تاکید کرد که روابط میان افغانستان و هند به زیان هیچ کشوری نیست و نباید کسی از گسترش آن احساس ترس و نگرانی داشته باشد.

اشرف غنی تروریسم را تهدید مشترکی برای جهان و منطقه خواند و گفت: تروریسم نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام منطقه تهدیدی مشترک و میان مدت است.

وی در ادامه اظهار داشت: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم قرار دارند و با شجاعت علیه آنها می جنگند. از برکت فداکاری و دلیری آنها، جامعه بین المللی پذیرفت که علاوه بر همکاری در زمینه توسعه، در زمینه نظامی نیز به کمک و همکاری خود با افغانستان ادامه دهد.

اشرف غنی تصریح کرد: جنگ کنونی در افغانستان، جنگ داخلی نیست، بلکه جنگ تحمیلی از سوی دیگران است. هیچکس نمی تواند شکست در جنگ را به ما تحمیل کند، زیرا دیدگاه و مبارزه ما برحق بوده و مورد تایید جامعه جهانی نیز قرار گرفته است. کشورهای منطقه با هدف مبازه با تروریسم به همکاری و مبارزه مشترک از طریق استراتژی روشن خود عمل کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: تروریسم، خوب و بد  ندارد و قوم، زبان و مذهب را نمی شناسد، زیرا تروریست ها به هیچ دین و قانون احترام نمی گذارند. تروریست ها از دین مقدس اسلام برای رسیدن به اهداف شوم خود به عنوان ابزار استفاده می کنند اما به آنان اجازه داده نخواهد شد که اعمال ضد بشری و اسلامی خویش را با دستورات دین اسلام تعبیر کنند.

اشرف غنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوستی و مناسبات افغانستان و هندوستان بر منافع و اصول مشترک دو کشور استوار است. مناسبات ما به زیان هیچکس نیست و هیچ کشوری نباید از روابط میان هند و افغانستان احساس ترس و نگرانی داشته باشد.

رئیس جمهور افغانستان گفت: روابط افغانستان و هند نسبت به هر زمان دیگری بسیار نزدیک شده است و این دو کشور از طریق همکاری های دو جانبه، مردم دو کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است.

گفتنی است اشرف غنی به دعوت رسمی «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در رأس یک هیأت عالی رتبه دولتی روز چهارشنبه وارد دهلی نو پایتخت این کشور شده بود.

نخست وزیر هند در دیدار با اشرف غنی، اعلام کرده است: کشورش یک میلیارد دلار کمک بلاعوض در اختیار افغانستان قرار می دهد.

رهبران افغانستان و هند در دیدار دوجانبه، در رابطه با همکاری های اقتصادی، امنیت و ثبات در منطقه، چگونگی کمک های هند به افغانستان در عرصه توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر 3770104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha