۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۰۱

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد:

ضرورت حفظ گویش‌ها و زبان‌های محلی توسط مردم و مسئولان

ضرورت حفظ گویش‌ها و زبان‌های محلی توسط مردم و مسئولان

فومن- نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه توجه خاص به زبان، آداب و رسوم دیار خود یکی از ویژگی های «شیون فومنی» بود، گفت: توجه به حفظ گویش ها و زبان ها از سوی مردم و مسئولان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نوبخت در مراسم هجدهمین یادمان «شیون فومنی» که عصر پنج شنبه در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد،   اظهار کرد: دو ویژگی اخلاقی شیون فومنی همیشه مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه شیون فومنی جزو مردان بزرگ روزگار بود، افزود: توجه به مردم رنج کشیده و نیازمند و بیان دردها و آلام آنها در قالب شعر یکی از خصوصیت های مهم اخلاقی این شاعر پر آوازه ایرانی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «شیون فومنی» در دوران رژیم پهلوی به دلیل صراحت لهجه خود در اشعار مورد غضب قرار می گرفت، گفت: با بررسی اشعار این شاعر می توان دریافت که اکثر شعرهای آن در زمینه رنج ها و مشکلات و نیازمندی های مردم بوده است.

وی توجه به زبان و گویش و آداب و رسوم و فرهنگ فولکلور منطقه و استان گیلان را یکی از دغدغه های شیون فومنی عنوان و خاطرنشان کرد: وی تمام تلاش خود را به کار بست تا با سرودن اشعار به گویش گیلکی این فرهنگ را از نابودی و مخدوش شدن نجات دهد.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد تغییرات فراوان و بی توجهی والدین نسبت به آموزش گویش ها و زبان های محلی  به فرزندانشان هستیم، تصریح کرد: نباید از گویش های محلی غافل شد و باید کودکان، جوانان و نوجوانان خود را از پایه با این فرهنگ ها و زبان ها آشنا کنیم.

وی با اشاره به  آمار بالای بیکاری درگیلان گفت: مسئولان می توانند با تأسی از اشعار شیون برای رفع این معضل تلاش کنند و می توان باراه اندازی انجمن هایی متشکل از گیلانیان علاقه مند به رشد و توسعه در جهت رفع این مشکلات گام برداشت.

نوبخت ادامه داد: طی یک ماه گذشته اعتبارات خوبی برای احیای کارخانه های راکد و تعطیل اختصاص یافته که گیلان دومین استان در جذب این اعتبارات بوده است.

به گفته این مسئول یکی از وظایف مسئولان ایجاد رونق اقتصادی و رفع مشکل بیکاری در سطح جامعه است که امیدواریم با احیای این واحدهای تولیدی تا حدی این مشکل مرتفع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بیکاری و مشکلات اقتصادی منشأ بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی همانند فقر، فساد، افسردگی، طلاق، اعتیاد و... بوده و به همین دلیل مسئولان باید برای حل این مشکل تلاش بیشتری انجام دهند.

کد خبر 3770431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha