۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۹

صنایع بسته‌بندی راه‌اندازی نشد؛

صادرات ۹۸ درصدپسته ورامین/مردم شهرستان سهمی ازمحصول تولیدی ندارند

صادرات ۹۸ درصدپسته ورامین/مردم شهرستان سهمی ازمحصول تولیدی ندارند

ورامین- حدود ۹۸ درصد پسته ورامین پس از برداشت به آسیای شرقی صادر می‌شود و در نهایت حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی به مردم این منطقه نمی‌رسد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: این روزها برداشت پسته از مزارع شهرستان ورامین آغازشده است و پسته کاران ورامینی تلاش دارند تا محصول باکیفیتی را روانه بازار کنند.

پسته ورامین طی سال‌های اخیر توانسته جایگاه مناسبی را در بازارهای داخلی و خارجی برای خود دست‌وپا کند، به‌طوری‌که کیفیت پسته تولیدی در این منطقه، سبب صادرات محصولات پسته کاران ورامینی به نقاط مختلف جهان شده است.

آب‌وهوای شهرستان ورامین به‌عنوان مکانی مستعد برای کشت محصول پسته به‌حساب می‌آید و به همین خاطر طی سال‌های اخیر کشاورزان و سرمایه‌گذاران جدیدی در این عرصه واردشده و به موفقیت‌های خوبی دست پیداکرده‌اند.

استعدادهایی که هنوز شکوفا نشده است

اگرچه شهرستان ورامین در تولید پسته دارای جایگاه و ظرفیت بسیار بالایی بوده اما هنوز بسیاری از استعدادها و ظرفیت‌های این شهرستان مورداستفاده قرار نگرفته است.

شهرستان ورامین یکی از مراکز اصلی تولید پسته در استان تهران و کشور به‌حساب می‌آید اما به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و کم توجهی‌ها، هنوز صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مرتبط با پسته به این منطقه نرسیده است.

طی سال‌های اخیر مسئولان شهرستان ورامین بر راه‌اندازی صنایع تبدیلی در بخش عرضه محصول پسته شهرستان تأکید کرده‌اند و علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، اقدامات به نتیجه نهایی منجر نشده است.

نبود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در حوزه پسته ورامین

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در ورامین سبب شده تا پسته تولیدی در این منطقه به شهرهای دیگر ارسال‌شده و بانام دیگری به کشورهای مختلف جهان صادر شود و این امر انتقاد و نگرانی کشاورزان و مسئولان محلی را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی امام‌جمعه موقت ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز شهرستان ورامین در حوزه تولید محصولات مختلف کشاورزی ظرفیت دارد و در این راستا توانسته به موفقیت‌های خوبی برسد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر کاشت و برداشت پسته در ورامین با موفقیت همراه بوده و کیفیت پسته تولیدی در منطقه زمینه صادرات این محصول را به کشورهای مختلف فراهم کرده است.

محمودی با اشاره به این نکته که عدم راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، ظلم به کشاورزی ورامین است، ادامه داد: سال‌هاست که موضوع راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در حوزه پسته ورامین مطرح‌شده اما همچنان مورد بی‌توجهی مسئولان قرارگرفته است.

ارسال پسته ورامین به کشورهای مختلف جهان با برندهای دیگر

امام‌جمعه موقت ورامین اضافه کرد: چه معنا دارد که پسته تولیدی توسط کشاورزان ورامینی به شهرهای دیگر ارسال‌شده و بانام و برندهایی غیر از ورامین به کشورهای مختلف جهان صادر شود.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه بسیاری از مردم ورامین دسترسی به پسته تولیدی شهرستان ندارند، گفت: پسته تولیدی شهرستان ورامین به دلیل کیفیت بالا برای صادرات در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که باید زمینه استفاده مردم منطقه نیز از این محصول فراهم شود و بدون تردید این مهم، زمینه را برای شناساندن ظرفیت‌های تولید پسته در ورامین فراهم می‌آورد.

محمودی با تأکید بر این نکته که راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی همچنان یک مطالبه جدی به‌حساب می‌آید، یادآور شد: اینکه پسته تولیدی ورامین به نقاط مختلفی ارسال و با نامی غیر از ورامین به بازارهای داخلی و خارجی وارد شود، شایسته نیست و باید مسئولان برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در این عرصه فکری کنند.

خبری که نمی‌تواند برای حوزه پسته ورامین خوشایند باشد

امام‌جمعه موقت ورامین با اشاره به این نکته که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی پسته در منطقه وعده‌هایی را داده‌اند، گفت: راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی همچنان به‌عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم و مسئولان و فعالان حوزه کشاورزی مطرح است و امیدواریم مسئولان به وعده و تعهد خود در این زمینه عمل کنند.

حدود ۹۸ درصد پسته ورامین پس از برداشت به آسیای شرقی ارسال می‌شود و درنهایت حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی به  مردم این منطقه نمی‌رسداین درحالی‌که است که بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان، حدود ۹۸ درصد پسته ورامین پس از برداشت به آسیای شرقی ارسال می‌شود و درنهایت حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی به  مردم این منطقه نمی‌رسد.

همچنین با توجه به نبود صنایع بسته‌بندی در این عرصه، پسته صادراتی به آسیای شرقی بانامی غیر از ورامین در بازار به فروش می رسدکه این امر نمی‌تواند خبر خوبی برای کشاورزی ورامین باشد.

ورامین یکی از مراکز تولید پسته در ایران است

محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به کیفیت بالای محصول پسته تولیدی در ورامین اظهار داشت: پسته تولیدی در ورامین از مرغوبیت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به فعالیت کشاورزان و تولیدکنندگان در حوزه کشت پسته در ورامین افزود: کشاورزان خوبی در حوزه کشت پسته در ورامین فعالیت کرده و به موفقیت‌های خوبی نیز در این عرصه دست‌یافته‌اند.

تاجیک با تأکید بر این نکته که ورامین یکی از مناطق مهم تولید پسته به‌حساب می‌آید، ادامه داد: باهمت و تلاش کشاورزان ورامینی، این منطقه به‌عنوان یکی از مراکز تولید پسته در استان تهران و ایران به‌حساب می‌آید.

صادرات ۹۸ درصدی پسته ورامین به آسیای شرقی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با اشاره به این نکته که کیفیت بالای پسته تولیدی این منطقه زمینه را برای صادرات این محصول فراهم می‌کند، اضافه کرد: کیفیت بالای پسته تولیدی ورامین سبب شده تا بخش قابل‌توجهی از تولیدات در این عرصه، به خارج از کشور ارسال شود.

وی، کشورهای آسیای شرقی را مقصد پسته تولیدی ورامین دانست و عنوان کرد: حدود ۹۸ درصد پسته تولیدی ورامین به آسیای شرق ارسال می‌شود و این نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولات شهرستان است.

تاجیک با تأکید بر این نکته که پسته تولیدی ورامین ازلحاظ کیفیت قابل‌رقابت با پسته‌های مطرح کشور است، گفت: پسته تولیدی ورامین می‌تواند با پسته‌های نقاط مختلف ایران رقابت کند.

برداشت ۱۸۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار از باغات ورامین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین با تشریح میزان برداشت محصول پسته از باغات شهرستان بیان داشت: بیش از پنج هزار و ۴۱۸ هکتار باغ پسته در شهرستان ورامین وجود دارد که در هر هکتار هزار و ۸۰۰کیلوگرم پسته خشک برداشت می‌شود.

تاجیک یادآور شد: شهرستان ورامین توانسته از مرز تولید ۴۸ هزار تن پسته در سال عبور کند و با توجه به ظرفیت‌های شهرستانی، می‌توان میزان تولید این محصول را افزایش داد.

ضعف بسته‌بندی در برخی محصولات ورامین وجود دارد

حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین مردادماه سال جاری در گفت و گو با مهر درباره آخرین وضعیت راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی در ورامین اظهار داشت: درگذشته این طرح مطرح بود که مراکز بسته‌بندی پسته در ورامین در مزارع راه اندازی شود که این موضوع از سوی محیط‌زیست رد و متوقف شد و امروز جهاد کشاورزی به شکل دیگری این طرح را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: امروز متولی راه‌اندازی صنایع تکمیلی در این حوزه بر اساس قانون وزارت جهاد کشاورزی است و اداره صنعت، معدن و تجارت نیز آمادگی هرگونه همکاری را برای راه‌اندازی این صنایع دارد.

میرزایی اضافه کرد: امروز عمده‌ترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد، آن است که محصولات کشاورزی ورامین به دلیل ضعف دربسته بندی به خارج از کشور ارسال و با برند و با بسته‌بندی کشورهای دیگر به کشورهای دنیا صادر می‌شود.

وی متذکر شد: همچنین شاهد هستیم که برخی محصولات ورامین به دلیل فقدان صنایع بسته‌بندی بانام شهرهای دیگر در بازار عرضه می‌شود.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: راه اندازی مرکز بسته بندی پسته در ورامین یکی از مطالباتی است که طی سال های اخیر مطرح شده است.

وی افزود: بدون تردید راه اندازی صنایع بسته بندی پسته در ورامین می تواند به موفقیت این بخش از کشاورزی شهرستان در بازارهای داخلی و خارجی کمک شایانی کند.

پیگیری های متعددی با مسئولان به منظور راه اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین صورت پذیرفته که امیدواریم به نتیجه نهایی برسدنقوی حسینی ادامه داد: پیگیری های متعددی با مسئولان به منظور راه اندازی مرکز فرآوری پسته در ورامین صورت پذیرفته که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

به هر ترتیب امروز پسته شهرستان ورامین نیازمند توجه جدی مسئولان است، توجهی که می تواند رونق و شکوفایی بخش کشاورزی منطقه را بیش از پیش فراهم سازد.

بدون تردید راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی پسته در ورامین و ارسال پسته تولیدی شهرستان با برند ورامین، می تواند زمینه ساز شکوفایی و معرفی هر چه بیشتر کشاورزی شهرستان به نقاط مختلف جهان شود.

باید منتظر ماند و دید که مسئولان به وعده‌های خود درزمینهٔ راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در عرصه پسته ورامین عمل می‌کنند و یا باید همچنان پسته ورامین با برند شهرهای دیگر به بازارهای خارجی ارسال شود.

کد خبر 3770527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha