۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱

مهر گزارش می دهد

«آ» متولد شد/ اضافه شدن یک گالری به پایتخت

«آ» متولد شد/ اضافه شدن یک گالری به پایتخت

گالری «آ» جمعه این هفته دوم مهرماه در حالی فعالیت رسمی خود را با برپایی دو نمایشگاه آغاز کرد که طی دو سال گذشته شمار گالری هایی که حوالی خیابان کریمخان افتتاح شده اند رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز وقتی به آدرس گالری های پایتخت نگاه کنیم متوجه حضور پررنگ آنها در حوالی خیابان کریمخان می شویم که با افتتاح گالری «آ» در جمعه ای که گذشت (دوم مهرماه) شمار این گالری ها افزایش هم پیدا کرد. در طول دو سال گذشته این سومین گالری است که در خیابان استاد نجات الهی فعالیت هنری خود را آغاز می کند و پیش از این گالری های «ایرانشهر» و گالری «اُ» در این خیابان افتتاح شده اند.

 گالری «آ» که با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و جمعی از هنرمندان، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد به مدیریت آسیه مزینانی در خیابان استاد نجات الهی، کوچه ارشد در دو طبقه و فضایی برای برپایی نمایشگاه ها و نمایش ویدئوآرت و هنرهای جدید در اختیار هنرمندان است.

دو نمایشگاه «منتخبی از آثار سلیمان ساسون» نقاش اهل اصفهان و «پستوخانه دو مصور ساز آزادیخواه معزول جراید عصر جدید» که آثار گرافیکی مرتضی آکوچکیان و پری زنگنه را به نمایش گذاشته است نخستین نمایشگاه هایی هستند که در این گالری برپا شده اند.

آسیه مزینانی مدیر گالری «آ» که دانش آموخته رشته سینماست در پاسخ به این پرسش که هدف گذاری این گالری چیست به خبرنگار مهر گفت: من و دوستانم مدت‌ها به فکر ایجاد فضایی بودیم که فعالیت هایش کمی متفاوت تر از دیگر گالری ها باشد و دوست داریم در این گالری روی بخش هایی کار کنیم که شاید تا به حال برای دیگران جذاب نبوده است.

وی ادامه داد: ما تصمیم داریم سراغ هنرمندانی برویم که سال‌هاست کار هنری می کنند و کارهایشان استانداردهای قوی دارد ولی برای معرفی و تبلیغ کارشان یا موفق نیستند و یا به دلیل دوری از  پایتخت کارهایشان دیده نمی شود.

این گالری‌دار درباره اینکه گالری داری فعالیتی اقتصادی، فرهنگی است و تمرکز روی نمایش آثار هنرمندانی که در عرصه «مارکت هنر »جایی ندارند فعالیت گالری را تحت تاثیر قرار می دهد نیز بیان کرد: به گمانم مارکت آثار هنرمند را باید گالری دارها ایجاد کنند. اگر شما گالری داری باشید که فقط آثار هنرمندان مارکت دار را به نمایش بگذارید و بفروشید که هنر چندانی نکرده اید. مهم این است که گالری دار بتواند فضایی برای معرفی و فروش آثار هنرمندان جدید باز کند.

مزینانی گفت: برای ما قبل از هر چیز در گالری «آ» مهم این است که کارهایی که به نمایش می گذاریم به لحاظ هنری قوی باشند تا بتوانیم با افتخار سرمان را بالا بگیریم. وقتی کار خوب به گالری بیاید همه تلاشمان را برای فروش آن می کنیم. در قدم اول کاری که انجام دادیم این بود که قیمت گذاری منطقی روی آثار انجام دهیم و از این منظر می تواند شروع خوبی برای فعالیت ما باشد.

وی در پایان بیان کرد: به نظرم همه گالری دارها در وهله اول فعالیتی که انجام می دهند فرهنگی است و دغدغه همه ما این است که تاثیری در فضای فرهنگی پیرامونمان داشته باشیم و البته بعد اقتصادی هم در کنارش مطرح است. من با هنرمندان زیادی در ارتباط هستم و در این مجموعه از مشاوره های آنها سود می برم. ممکن است این امر زمان تصمیم گیری را برای ما در برپایی نمایشگاه ها افزایش دهد اما نتیجه خوب خواهد بود.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره افتتاح این مکان فرهنگی جدید به خبرنگار مهر گفت: ما در حوزه تجسمی به دنبال سیاست توسعه فضای گالری ها هستیم. زیاد کردن گالری ها آن هم در نقاطی از شهر که پیش از این نبض هنرهای تجسمی نبود یعنی بردن هنر به دل زندگی مردم. همین اتفاق می تواند چهره محله ها را متحول کند و مردم را در برابر فعالیت های فرهنگی و هنری حساس کند. ما خوشحال می شویم وقتی ببینیم مردم اراده که می کنند می توانند به یک مجموعه فرهنگی دسترسی داشته باشند.

کد خبر 3778263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha