۲۰ شهریور ۱۳۸۵، ۱۴:۲۶

بازار نشر كتاب هاي موسيقي- 7

ناشران موسيقي هم كوتاهي مي كنند

ناشران موسيقي هم كوتاهي مي كنند

نشر آثار موسيقي يك مقوله دو وجهي است كه يك وجه آن موقعيت موسيقي در ايران و وجه ديگر آن وضعيت نشر كتاب در كشور است .

به گزارش خبرنگار موسيقي مهر،"عليرضا پور اميد" پژوهشگر با بيان اين مطلب ادامه داد : متزلزل بودن وضعيت نشر آثار موسيقي به اين دليل است كه خود موسيقي جايگاه و تعريف روشني از سوي مسولان نداردواز طرفي مقوله گراني كاغذ،عدم صدور مجوز از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد،چرخه معيوب نشر ونحوه توزيع وپخش آن مسائلي است كه در بازار نشر به فراواني  ديده مي شود؛كه در اين بين مشكلات نشر كتاب هاي موسيقي باري مضاعف بر دوش بازار آشفته كتاب است، از سوي ديگر آمارنشان مي دهد كه كتاب خوان نداريم، اين بحث از سويي به كيفيت كتاب ها و از جهتي به ميزان عرضه وتقاضاي مخاطب برمي گردد.

اين پژوهشگر در ادامه بخشي از مسائل در عرصه موسيقي بويژه در حوزه نشررا، در نوع نگاه موسيقيدان ها،اساتيد و صاحبان فن در اين رشته دانست وگفت:متاسفانه بافت ذهني موسيقيدان ها و اصحاب فن در اين رشته اينگونه است كه معمولا خود را مستغني از دانستن ساير علوم مانند جامعه شناسي، ادبيات،تاريخ وغيره مي دانند وچون گمان مي كنند به نوعي به اغنا رسيده اند و خوب ساز مي زنند نيازي به دانستن ساير علوم ندارند كه اين مسئله حداقل در زمينه تحقيق وپژوهش در مسائل مختلف موسيقايي بسيار آزارنده است،بنابراين گمان مي كنم مجموع اطلاعات موزيسين ها از رشته هاي ديگر ضعيف است.

وي ادامه داد: موسيقيدانان غالبا در زمينه هاي ديگر كم كتاب مي خوانند،نشريات موسيقي را نمي بينند،حتي كاست هايي كه از ديگر گروه ها منتشر مي شود رانمي شنوند ودر كل با بي اعتنايي نسبت به تمام مسائل بر خورد مي كنند؛ در نتيجه وقتي كتاب نمي خوانيم، كنسرت نمي بينيم،معلوم است كه نشر كتاب هاي موسيقي درشرايط نا مناسب به سرمي برند.

"عليرضا پور اميد"تصريح كرد:ناشران موسيقي هم در معرفي آثارشان و مطلع كردن كميته پژوهش خانه موسيقي كوتاهي مي كنند ضمن اينكه بولتن اطلاع رساني هم نداريم ؛با اين اوصاف گمان مي كنم كه در يك چرخه معيوب دور مي زنيم.

"پور اميد" پژوهشگرموسيقي در باره كتاب هاي آموزشي گفت:كتاب هاي خود آموزو تدريس  موسيقي خيلي سليقه اي ومعمولاهم  كتاب هايي پرغلط وغير كارشناسي به لحاظ فني است به عنوان مثال در كتاب هاي آموزش آواز،شيوه آواز خواندن را با تمام اصطلاحات و تمرينات از يك كتاب به زبان اصلي به فارسي برگردان كرده اند بدون اينكه مترجم متوجه با شد شيوه آوازخواندن  ايراني مبتني بر تكنيك هايي است كه با تكنيك و روش آواز خواني غرب تفاوت هاي جدي وچشم گيري دارد اين تفاوت در فرهنگ،نژاد ويا حتي آب وهوا متفاوت است. حالا فكر كنيد در اين شرايط چه بايد كرد؟       

 

کد خبر 378229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha