۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۸:۱۲

نماینده پارلمان اروپا در گفتگو با مهر:

همکاری ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند

همکاری ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند

عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا ضمن تاکید بر همکاری ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه از تشکیل ارتش واحد اروپایی دفاع کرد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل-شقایق لامع زاده:  پیشنهاد تشکیل یک ارتش اروپایی ابتدا از سوی وزرای دفاع آلمان و فرانسه مطرح شد و پس از آن مورد حمایت کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز قرار گرفت.

این تلاش اما یک بار در سال ۱۹۵۴ با مخالفت فرانسه و بریتانیا شکست خورد. وزرای دفاع این ۴ کشور اروپایی با ارسال نامه مشترکی به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از لزوم برخورداری اروپا از یک سیاست قوی دفاعی و واقع بینانه سخن به میان آوردند. آنها خاطر نشان کردند که ارتش اروپایی می تواند در مناطق بحرانی جهان مانند سومالی و مالی حتی نقشی فراتر از ناتو ایفا کند.

این در حالی است که کارشناسان امور اروپا بر این باورند که تاکید بر تحقق این پیشنهاد در حالی بیشتر می شود که کشورهای اروپایی معتقدند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نمی تواند ضربه ای به پیکره اروپای واحد وارد کند. وزرای ۴ کشور اروپایی با اشاره به بحران های جاری در اروپا مانند بحران پناهجویان و مشکلات اقتصادی خاطر نشان کردند که حفظ امنیت در این میان می تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

خبرگزاری مهر در همین راستا گفتگویی با «آرنه لیتس» نماینده پارلمان اروپا ترتیب داده است که مشروح آن در ذیل می آید. «لیتس» عضو کمیسیون سیاست خارجی، کمیسیون توسعه و همچنین عضو فراکسیون حقوق بشر در پارلمان اروپا است.

*درباره تاسیس و راه اندازی یک ارتش مشترک اروپایی که اخیراً مطرح شده است چه نظری دارید؟

در اصل من معتقدم که ایده ارتش مشترک، ایده خوبی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه امنیت و دفاع با یکدیگر همکاری داشته باشند.

تحقیقات و توسعه تسلیحاتی مشترک، ادغام و اشتراک گذاری تسلیحاتی معنی دار و منطقی است. همزمان باید کشورهای عضو بر سر وضع قوانین و مقررات برای صادرات تسلیحات به اجماع برسند. درباره صادرات تسلیحاتی باید در یک ظرف زمانی طولانی مدت بر اساس اصول و پیش فرض های اروپایی تصمیم گرفته شود.

علاقه‌مندی و جاذبه های اقتصادی نباید برای تصمیم صادرات تسلیحاتی به عنوان عامل تعیین کننده در نظر گرفته شود، در عوض باید رژیم کنترل تسلیحاتی را بوجود آورد که سبب ارتقای ارزش و علائق اتحادیه اروپا در درازمدت شود.

این بدان معنی است که این امر رعایت حقوق بشر و حمایت از دموکراسی مشروع،  شرایط و امکانات توسعه و پیشرفت طولانی مدت را ارتقا داده و سبب برخورداری از مناسبات صلح آمیز با شرکای خود شود.

*آیا ارتش مشترک اروپایی برای کشورهای اروپایی ضرورت دارد؟ تشکیل ارتش مشترک اروپایی بنا به چه ضرورتی است؟

ارتش اروپایی یک پروژه طولانی مدت است. کم و بیش اروپایی ها برای همکاری بهتر و کافی بخصوص در زمینه امنیت و دفاع باید آماده شوند.

هنوز ۱۰۰ درصد مشخص نیست که چه زمانی انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود. نخست باید دولت انگلیس بطور رسمی روند خروج از اتحادیه اروپا را کلید بزند، چیزی که هنوز روی نداده است.

*برگزیت چه تاثیر و عواقبی برای انگلیسی ها در بر دارد؟

من گمان می کنم که در کنار پیامد های اقتصادی کوتاه و طولانی مدت، بطور مثال علاوه بر کاهش ارزش و اعتبار پوند، مشکلات بیشتری را برای آنها بوجود آورد و تاثیرگذاری این کشور در صحنه بین المللی رو به افول می رود. انگلیس به عنوان عضو اتحادیه اروپا در برخی موارد رابطه خوبی با کشورهای اتحادیه اروپا نداشت بطور مثال در عقد برخی قراردادهای اقتصادی و یا تفاهمات دیگر.

از طرف دیگر معتقدم که اتحادیه اروپا و انگلیس پس از برگزیت می توانند در خصوص مسائل امنیت بین المللی روابط تنگاتنگی داشته باشند. از آنجایی که هر دو مطالبات و اهداف همسویی دارند.

*برگزیت چه پیامدهایی برای اتحادیه اروپا دارد؟

نقطه نظرات من در خصوص پیامدهای سیاست خارجی برگزیت در مقاله ای آمده است که خواندن آن را به شما توصیه می کنم.

بطور خلاصه باید بگویم من در برگزیت شانس هایی می بینم، بطور مثال برای تحکیم همکاری ها به منظور ماندن کشورهای عضو در اتحادیه اروپا، یا حداقل یک گروه از کشورهای عضو در چارچوب همکاری های دائم و مشترک در حوزه سیاست امنیتی و خارجی و یا سیاست دفاعی امنیتی مشترک.

انگلیس در گذشته اغلب مانند ترمزی عمل می کرد که اتحادیه اروپا و ناتو در رقابت نباشند و در همین راستا چارچوب ها و محدودیت های تعیین کننده را دو برابر می کرد. من خیلی به این نگرانی انگلیس معتقد نیستم.

اتحادیه اروپا خیلی بیش از یک اتحادیه متشکل از شماری کشور است. ما نهادهای مشترکی هستیم و با یکدیگر در بالاترین حد زمینه های سیاسی کار می کنیم. این مهم است که ما در چارچوب اتحادیه اروپا در تمام این زمینه های سیاسی فعال باشیم.

*مناسبات ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

من طبیعتا نمی توانم از جانب کل اتحادیه اروپا در این باره اظهار نظر کنم. من خیلی زیاد از جزئیات توافق هسته ای نمی دانم.

نظر شخصی من این است که ایران و اتحادیه اروپا تبادلات دیپلماتیک قوی داشتند تا به راه حل نهایی درخصوص موضوع هسته ای ایران دست پیدا کردند. همکاری های دیپلماتیک قوی میان دو طرف می تواند در خصوص حل بحران سوریه کمک کننده باشد از آنجایی که ایران به نوعی در این جنگ درگیر است.

کد خبر 3785131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha