۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۱

نظام تامین اجتماعی چندلایه الگوی اولیه بانک جهانی است

نظام تامین اجتماعی چندلایه الگوی اولیه بانک جهانی است

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: نظام تامین اجتماعی چند لایه الگوی اولیه بانک جهانی بوده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، براساس اعلام معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، پس از عملیاتی شدن الگوی اولیه بانک جهانی در برخی از کشورها، با توجه به انتقادهای به عمل آمده از سوی کارشناسان و همچنین ناکارآمدی نظام مزبور در کاهش فقر، بانک جهانی نظام مزبور را مورد بازنگری قرار داد و نظامی مبتنی بر پنج لایه به شرح ذیل را پیشنهاد کرد:

لایه صفر: غیر مشارکتی با مدیریت دولتی، تامین منابع از محل درآمدهای عمومی، پرداخت به کلیه سالمندان یا گروه های خاص بر اساس آزمون وسع با هدف تامین حداقل نیازهای جامعه مخاطب.

لایه اول: تامین منابع از محل وصول حق بیمه ها با مدیریت بخش دولتی، مبتنی بر نظام مالی بدون اندوخته گذاری، پرداخت مزایا بر اساس  روش مستمری تعریف شده با هدف تامین بخشی از درآمد از دست رفته دوران اشتغال.

لایه دوم: اجباری و عموماً در قالب راهبرد حساب پس انداز انفرادی، مبتنی بر نظام مالی اندوخته گذاری با حق انتخاب پرتفوی سرمایه گذاری و مدیریت های سرمایه گذاری برای بیمه شده و امکان برداشت از حساب فردی با هدف کسب درآمد بیشتر در دوران سالمندی.

لایه سوم: اختیاری با مدیریت بخش خصوصی، پرداخت مزایا مبتنی بر روش مزایای تعریف شده یا حق بیمه تعریف شده و پوشش به صورت فردی یا گروهی.

لایه چهارم:عموماً مکانیزم های غیررسمی مانند حمایت اعضای خانواده از سالمندان، دارائی های فردی، فراهم سازی دسترسی به مراقبت های درمانی و تامین مسکن.

کد خبر 3786235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha