۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۹:۱۸

وزیر اقتصاد:

اقتصاد نفتی قابل اعتماد نیست/ آمریکا مانع برقراری ارتباط بانکی

اقتصاد نفتی قابل اعتماد نیست/ آمریکا مانع برقراری ارتباط بانکی

سمنان - وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم، با بیان اینکه وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، مسیری برای دشمنان و اعمال نفوذ آنها باز می کند، گفت: اقتصاد نفتی قابل اعتماد نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب نیا صبح سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان سمنان به میزبانی استانداری،  با اشاره به روند پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشور با مشکلات عدیده ای روبرو بود و این امر، بدخواهان نظام و اسلام را برآن داشت تا با مداخله نظامی کشور را تسلیم کنند اما مردم با پایداری و مقاومت توانستند ایران اسلامی را در مسیر صلابت و اقتدار نگه دارند.

وی با بیان اینکه امروز اما جنگ بزرگتری در حوزه اقتصاد به ما تحمیل شده است، افزود: دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، اقتصاد ما را تحلیل و نقاط ضعف را شناسایی کردند.

اقتصاد ایران با نوسانات قیمت نفت دچار نوسان می شود

عضو کابینه دولت یازدهم با اظهار اینکه دشمنان ما دشمنی آگاهانه و بیدار را در سایه علم و دانش در پیش گرفته اند و از ما شناخت کامل دارند، تصریح کرد: همچنین اینان وابستگی ما به نفت و نقاط آسیب اقتصاد ما را دریافته اند به خوبی می دانند که اقتصاد ما کاملا وابسته به نفت است و تراز تجاری و بودجه ما بر اساس این اصل بسته می شود همچنین آنان می دانند که با نوسانات قیمت نفت، اقتصاد ما دچار نوسان می شود.

طیب نیا افزود: دشمنان به درستی تحلیلی کرده اند که تولید ما وابسته به واردات کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات است و در نهایت دریافته اند که مصرف ما وابسته به واردات است لذا از این مسیر برای اعمال سلطه و نفوذ بر اقتصاد ما بهره گرفتند.

وی با یادآوری اینکه خداوند متعال می فرمایند «نباید کافران بر مسلمانان تسلط داشته باشند»، افزود: این وابستگی به درآمدهای نفتی، مسیری برای دشمنان و اعمال نفوذ و سلطه بیگانگان بر اقتصاد ما شده بود چرا که وقتی اقتصاد و تولید وابسته باشد سخن از استقلال بیان کردن، موضوعیتی پیدا نمی کند.

وجود دوگانگی در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی در دولت دهم

وزیر اقتصاد و دارایی سیاست های دولت گذشته را عمده دلیل تشدید این وابستگی بیان کرد و گفت: ما تجربه کرده بودیم که اگر درآمد های نفتی افزایش پیدا کند و ما درآمدهای اضافی را در قالب بودجه دولت در اقتصاد تحمیل کنیم اقتصاد بیمار می شود اما متاسفانه این اشتباه بازهم تکرار شد و آن هم در زمانی که به سادگی قابل پیش بینی بود که تحریم های همه جانبه در پیش است و بین سیاست خارجی ما و سیاست های اقتصادی ما دوگانگی شدید وجود داشت.

طیب نیا افزود: سیاست های خارجی به خوبی نشان می داد که در آینده ای نزدیک ما وارد یک بحران در روابط خارجی خواهیم شد و تحریم ها تشدید می شوند با این وجود سیاست های اقتصادی وابستگی به نفت را بالا برد و درآمدهای نفتی را افزایش داد.

وی همچنین با بیان اینکه سهم نفت از تراز تجاری کشور بالا رفت و واردات کالاهای واسطه ای افزایش پیدا کرد و در واقع عمق تولید کاهش یافت،  خاطرنشان کرد: وقتی ما در اوج وابستگی به نفت بودیم و وقتی آسیب پذیری ما دربرابر تکانه های خارجی به حداکثر رسیده بود آن‌زمان بود که تحریم ها بر ما تحمیل شد.

مردم ایران دشمنان را به زانو در آورده‌اند

وزیر اقتصاد کابینه دکتر روحانی همچنین با اشاره به سیاست‌های غلط دولت پیشین بر اقتصاد کشور، گفت: آنچه برما گذشت در سال های قبل قابل فراموشی نیست تورم به شدت افزایش پیدا کرد و تا خرداد ۹۲ به ۴۵درصد رسید و رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی در سال۹۱ رقم خورد و نوسانات شدید در بازار ارز و طلا صورت گرفت.

طیب‌نیا همچنین با بیان اینکه در دولت دهم هر روز شاهد نوسانات قیمت بودیم، بیان داشت: عدم اطمینان و بی ثباتی بر عرصه اقتصاد کلان کشور حاکم بود و اگر ادامه پیدا می کرد و اگر مرحله دوم تحریم ها عملی می شد آثاری به مراتب شدیدتر داشت اما ملت ما بازهم نشان داد که با صبر، تحمل، پایداری، ایثارگری و مدیریت جهادی می توان بزرگترین مشکلات را پشت سر بگذارد.

وی افزود: مردم ما که توانسته بودند جنگ تحمیلی را با موفقیت پشت سربگذارند این‌بار نیز در جنگ اقتصادی موفق شدند و دشمنان ما وقتی دیدند در عرصه جنگ نیز نمی توانند ملت ما را به زانو در بیاورند و ما نقاط ضعف و راه های مقابله با آن را شناخته ایم، تسلیم شدند و در میز مذاکرات، حق استفاده ایران از انرژی هسته ای را به صورت صلح آمیز پذیرفتند و لاجرم تحریم های ظالمانه به صورت رسمی لغو شد اگر چه هنوز برخی از این تحریم ها در صحنه عملی ادامه داد.

آمریکا مانع بزرگ برقراری ارتباط بانکی

وزیر اقتصاد و دارایی درباره تحریم ها نیز گفت: من دیروز با قائم مقام صدر اعظم آلمان جلسه ای داشتم و وی به صراحت می گفت آنکه نمی گذارد روابط بانک های ایران با بانک های بزرگ اروپایی برقرار بشود، آمریکا است وگرنه کشورهای اروپایی مایل هستند که این ارتباط را برقرار کنند و من به وی گفتم که اگر شما مشکل دارید و نمی توانید حقوقتان را از آمریکا بگیرید ما از شما حمایت می کنیم و این وضعیت ایران اسلامی را در شرایط فعلی در عرصه بین المللی نشان می دهد که کشوری است قدرتمند و در شرایطی که آمریکا برای کشورهای اروپایی تعیین تکلیف می کند و مجموعه اروپائیان قادر نیستند در برابر آمریکا بایستند، همچنان با صلابت به کار خود ادامه می دهد.

طیب‌نیا بیان داشت: مردم ما با تکیه بر نهضت امام حسین(ع) و آنچه که از اسلام محمدی(ص) و تشیع علوی(ع) آموخته ایم توانسته ایم از حقوق ملت خود دفاع کنیم و مطمئن باشید در ادامه نیز دشمنان ما چاره ای جز تسلیم در برابر اراده ملت بزرگ ایران را ندارند، اگر ما بخواهیم و اگر با تکیه برمدیریت جهادی از همه ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم، غلبه بر مشکلات امکان پذیر است کما اینکه در دوران تحریم و در شرایطی که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد، این موفقیت را شاهد بودیم.

وی همچنین افزود: این کاهشی که در قیمت نفت و در دوره اخیر حاصل شد بر اساس ارزیابی مراجع بین المللی یکی از شدیدترین و طولانی ترین تکانه‌های نفتی شناخته شده در تاریخ معاصر است و بهترین عملکرد را در این برهه اقتصاد ایران داشته است و این گزارش رسمی بانک جهانی است که می گوید در بین همه کشورهای جهان، بهترین عملکرد را اقتصاد ایران داشته و آن هم در شرایطی که هنوز در گسترده‌ترین تحریم ها بوده است.

من نمی گویم وضعیت اقتصادی عالی است

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه من نمی گویم وضعیت اقتصادی کشور عالی است، گفت: ما هنوز مشکلات کسادی در بازارمان داریم؛ بیکاری، معیشت و عوامل اقتصادی گریبانگیر مردم است اما اگر شرایط بیرونی را مدنظر بگیریم در مجموعه این محدودیت ها، بهترین عملکرد را اقتصاد ایران داشته است.

طیب نیا با بیان اینکه تحریم ها به تنهایی می توانست هر نظامی را به زانو در بیاورد، ابراز داشت: ما در سال۹۳ و در اوج تحریم‌ها رشد اقتصادی سه درصد را داشتیم، در سال ۹۴ همچنین با وجود کاهش شدید قیمت نفت، «نفتی که توانسته بودیم آنرا ۱۰۵دلار بفروشیم، در برخی مقاطع، حتی به ۲۰دلار نیز رسید» و کاهش موجودی خزانه و وضعیت نامطلوب منابع کشور، خوشبختانه توانستیم رشد خوبی را داشته باشیم.

وی ضمن بیان اینکه مردم باید در نظر داشته باشند که رشد اقتصادی در حالی شکل گرفت که بدترین سال تاریخ مالی ایران سال۹۴ بود آن هم در وضعیتی که منابع خارجی مسدود بود، افزود: ما در گذشته اگر قیمت نفت کاهش پیدا می کرد، از منابع خارجی کمک می گرفتیم اما در سال گذشته این منابع نیز مسدود بود در حالی که عربستان سعودی در سال گذشته، ۳۵۰میلیارد دلار از ذخایرش را مصرف کرد و همه کشورهای نفتی وضعیت مشابه داشتند اما ما به ذخایر هم دسترسی نداشتیم ما حتی در سال گذشته امکان استقراض و استفاده از منابع خارجی را نیز نداشته‌ایم و ما بدون وجود این ذخایر توانستیم شرایط سخت را پشت سربگذاریم و دانستیم که اگر همه با هم متحد و هم سخن باشیم، اختلافات حزبی، گروهی، شخصی و ... را کنار بگذاریم، می توانیم موفق شویم.

اقتصاد ایران بیمار است

عضو کابینه یازدهم با تاکید بر اینکه امروز کشور بیشتر از همیشه نیازمند اتحاد است، گفت: بسیار خوشحالم که در سال جاری، شاهد نتایج مثبت اقتصادی در زمینه تحقق شعار سال هستیم، رشد اقتصادی مثبت شده و به هدف پنج درصد تعیین شده تا پایان سال تحقق خواهد یافت همچنین ارزیابی‌های سه ماهه نشان دهنده شرایط مثبت اقتصادی است و این امر نوید روزهای خوب را برای اقتصاد ایران اسلامی می‌دهد.

طیب‌نیا افزود: طرح های اقتصاد مقاومتی که امروز با تیزبینی و درک عمیق از مشکلات و مسائل اقتصادی ایران طراحی و ابلاغ شد و مقام معظم رهبری به صورت پیوسته آنرا پیگیری می فرمایند، مورد وفاق عامه مسئولان قرار دارد لذا این شرایط، فرصت مناسبی را برایمان فراهم کرده تا بتوانیم بر این بیماری دیرینه اقتصاد ایران غلبه کنیم.

وی درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی ایران نیز توضیح داد: هدف این سیاست ها، مقابله با بیماری دولتی و نفتی بودن اقتصاد ایران است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منشاء آسیب پذیری اقتصاد ما در برابر تکانه‌های خارجی نیز محسوب می شود و اگر به دنبال تحقق شعار سال باشیم قطعا توفیق با ما خواهد بود.

برنامه عملیاتی جامع اقتصادی تدوین شد

وزیر اقتصاد و دارایی کابینه یازدهم با بیان اینکه برنامه عملیاتی جامع اقتصادی تدوین شد، گفت: این برنامه برای تحقق سیاست های اقتصادی طراحی و برنامه‌ریزی و زمان بندی شده و در دستگاه های مختلف در حال اجرا است که بخشی از آن به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار برای سال جاری هستند و همه ما تصمیم گرفته ایم به صورت جدی بر روی این طرح ها متمرکز شویم.

طیب‌نیا، افزود: برای اینکه بتوانیم مشکلات و مسائل را در صحنه عمل و در استان ها مشاهده کنیم، قرار است برخی وزرا به عنوان نماینده ویژه در راستای پیگیری، نظارت، حل و فصل مشکلاتی که در شهرستان ها وجود دارد تعیین شوند و من این افتخار را دارم که برای اصفهان و سمنان این ماموریت را داشته باشم.

وی در خاتمه تصریح کرد: جلسه امروز نخستین نشستی است که من در استان سمنان در این سمت جدید حضور دارم و بنا داریم که به صورت مستمر این نشست ها را تکرار کنیم اما امیدواریم این نشست‌ها به سوی طرح مشکلات و محدودیت‌ها پیش برود تا بتوانیم گره‌ای باز کنیم همچنین باید گفت در این سفر برخی از مسائل استانی شناسایی شده اند و مدیران ارشد در این سفر ما را همراهی می کنند چرا که ما معتقدیم با تعامل می توان مشکلات را رفع کرد.

نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان سمنان با حضور طیب نیا و معاونان وی در راستای بررسی روند برگزاری ۳۵نشست رفع موانع تولید استان به میزبانی استانداری سمنان ادامه دارد.

کد خبر 3786694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha