۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

همزمان با ۲۰ روستا در کشور؛

طرح اشتغالزایی روستایی در«اسطلخ جان» رودبار به بهره برداری رسید

طرح اشتغالزایی روستایی در«اسطلخ جان» رودبار به بهره برداری رسید

رودبار- طرح روستای بدون بیکار در ۲۰ روستای کشور با استفاده از ویدئو کنفرانس در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صورت نمادین در روستای اسطلخ جان رودبار به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سومین همایش روز روستا و عشایر، طرح روستای بدون بیکار در۲۰ روستای کشور با استفاده از ویدئو کنفرانس در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صورت نمادین در روستای اسطلخ جان رودبار به بهره برداری رسید.

هدف از طرح روستای بدون بیکار شناسایی و حمایت از کارآفرینان روستایی است که در ۲۰ روستای کشور با تسهیلاتی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغال هزار نفر اجرا شده است.

این طرح با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، صندوق کارآفرینی امید و اداره کل روستایی و شوراهای استانداری ها اجرا شده است که به صورت پایلوت و از طریق ویدئو کنفرانس در گیلان افتتاح شد.

استاندار گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه روستای اسطلخ جان یکی از روستاهای نمونه استان است اظهار کرد: این روستا با وجود جاذبه های گردشگری و معماری منحصربه فرد، ظرفیت بسیار خوب در بخش کشاورزی و صنایع دستی به عنوان روستای بدون بیکار است.

محمدعلی نجفی ایجاد طرح های بوم گردی، قالی بافی، پرورش زالو، تولید و بسته بندی سبزیجات محلی، رستوران های محلی، توسعه واحدهای تولید شمع و...را از توانمندی ها و پتانسیل های روستای اسطلخ جان عنوان کرد و گفت: به واسطه پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیارد ریالی در این روستا برای ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اساسی دولت ایجاد زمینه اشتغال در سطح روستا و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر است، خاطرنشان کرد: انجام فعالیت های عمرانی، افزایش درآمد، بهبود معیشت خانوارهای روستایی، ایجاد زمینه های اشتغال روستائیان از جمله این اقدامات است.

استاندار گیلان به توجه ویژه دولت و مسئولان استانی و انجام اقدامات حمایتی در زمینه تولید دو محصول عمده استان گیلان اعم از برنج و چای، تصریح کرد: افزایش خرید تضمینی برنج از کشاورزان و کنترل واردات سبب شد تا سرعت مهاجرت ها از روستا به شهر کُند و جمعیت روستایی تثبیت شود.

وی در ادامه به بخشی از برنامه ها و اولویت مسئولان در حوزه روستایی در استان گیلان اشاره کرد و یاد آورشد: توجه به اشتغال زایی در روستا می تواند توسعه صنایع دستی، انجام کشت دوم، اشتغال خانگی و خرد، توسعه و احیای تولید پیله ابریشم و فضای گردشگری را فراهم کند.

نجفی با اشاره به افزایش شاخص های بهره مندی در زمینه آسفالت راه روستایی، گاز و آب شرب سالم در روستاها، اظهار کرد: طی دو سال گذشته با توجه به پیگیری و توجه ویژه مسئولان شاهد اقدامات مناسب در این بخش در سطح روستاهای گیلان هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه استان گیلان در سال های گذشته دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور بود، خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان از ۱۵.۶ درصد در پایان سال ۹۱ به ۱۱ درصد در سال ۹۴ رسیده و این موجب شده که گیلان از جایگاه پنجم بالاترین نرخ بیکاری در کشور به جایگاه ۲۰ طی سال های مذکور برسد.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان، براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در سه ماهه نخست سال جاری به ۹.۳ درصد رسیده و گیلان در جایگاه ۲۳ قرار گرفته است.

نجفی به بهبود فضای کسب و کار در طی دوسال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: این کاهش حاصل پرداخت تسیهلات در بخش های حمایتی صندوق کارآفرین امید، کمیته امداد، بهزیستی، وام های خوداشتغالی و پشتیبان بوده است.

کد خبر 3803584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha