۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان:

دیگر مصوبه ای برای آرام کردن کشاورزان شرق اصفهان در دست نیست

دیگر مصوبه ای برای آرام کردن کشاورزان شرق اصفهان در دست نیست

اصفهان- رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان گفت: هر باری که کشاورزان برای دریافت حقابه خود تجمع می‌کردند، برای آرام کردن آنهامصوباتی در دست داشتیم اما امروز دیگر مصوباتی در دست نداریم.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال ۹۰ شاهد بودیم که در مناطقی از برآن شمالی و برآن جنوبی و متعاقب آن رودشتین شامل ورزنه کشاورزان برای اعتراض به برداشت های غیرمجاز، با تراکتورهایشان در این منطقه، تجمع کردند و پس از اینکه بیش از ۳۰ روز کسی به حرف آنها گوش نکرد، آنها تصمیم گرفتند با تراکتورها وارد شهر اصفهان شوند.

وی بیان داشت: متعاقب آن در سال ۹۱ نیز  وقتی خواسته احقاق حق آنها برآورده نشد از ورزنه کشاورزان اقدام به تجمع کردند که به مناطق بخش مرکزی شهرستان غرب اصفهان هم کشیده شد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان اضافه کرد: در همین راستا در همان سال در  شهرستان نجف آباد و فلاورجان هم تجمع تراکتورها و احداث چادرها را داشتیم.

وی اعلام کرد: در آن ایام نزدیک به ۳۷ روز قطعنامه و بنر زدند اما هیچ کس به حرف آنها گوش نکرد این اتفاقات اول در سمت رحیم آباد و زیار افتاد و فردای آن روز هم در منطقه ورزنه رخ داد و متاسفانه اتفاقاتی که شاهد بودیم منجر به مجروح شدن مردم بی گناه و وارد شدن خسارت به تاسیسات لوله یزد بود.

امینی با اشاره به اینکه امسال هم دوباره به دلیل اینکه مصوبات شورای عالی آب اجرا نشد و شرکت آب منطقه‌ای هم به یک باره نامه‌ای ارسال و مصوبه ۲ آذرماه سال ۹۴ شورای هماهنگی زاینده رود مبنی بر اختصاص آب برای پاییز امسال را نفی کرد که باعث ناراحتی کشاورزان شد، ادامه داد: علی رغم جلسات متعددی که برگزار شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت تا اینکه بیانیه‌ای از سوی کشاورزان در ایام عاشورا در هیئت‌های مختلف و دسته‌جات عزاداری‌ها قرائت شد و از نمایندگان مجلس خواستند که اجازه دهید خودمان ورود پیدا کنیم.

مصوباتی که خود مسئولان آن را قبول ندارند چگونه آن را قبول کنیم

وی بیان داشت: دلیل اصلی این اتفاقات و تجمع کشاورزان، عملکرد مسئولان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و استانداری چهار محال و بختیاری  و شرکت‌های آب منطقه اصفهان و چهار محال و بختیاری هستند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان اعلام کرد: به دلیل اینکه وزارت نیرو برابر بند ۲ از مصوبات جلسات شورای عالی آب، مسئول مستقیم اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای و سایر مصوبات شورای عالی آب در مورد حل مشکلات حوزه زاینده رود است که در بند ۶ از همان جلسه آمده که اطلاع رسانی به مردم به گونه‌ای شود که آگاهی و اطمینان لازم از اجرای مصوبات شورای عالی آب داشته باشند.

وی گفت: هیچ یک از مصوبات که در حوزه آب و احیای زاینده بوده، به اجرا در نیامد و اگر در تجمعات گذشته کشاورزان مصوباتی برای آرام کردن کشاورزان داشتیم اما امروزه دیگر مصوبه ای در دست نداریم و اگر هم باشد کشاورزان دیگر قبول نمی‌کنند و اعتمادی ندارند و می‌گویند مصوبه‌ای که خود مسئولان هم آن را قبول ندارند چگونه ما آن را قبول کنیم.

امینی بیان داشت: به همین خاطر مشابه سال‌های گذشته کشاورزان ورزنه، تراکتورها را در ورودی شهر قرار دادند و من امیدوارم مسئولان قضایی، اجرای، سیاسی، نظامی و انتظامی نگذارند کار به جاهایی مثل سال های گذشته برسد چراکه شرایط امروز کشاورزان بسیار متفاوت با سال ۹۱ است. ما نگران هستیم چراکه اگر اتفاقی افتاد به راحتی نمی‌توان مثل سال های گذشته آن را جبران کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجمع کشاورزان از ورزنه آغاز شده و احتمال دارد که کشاورزان شرق نیز به این جمع بپیوندند، اعلام کرد: تجربه گذشته اثبات کرده هر وقت در یک منطقه‌ای حرکتی آغاز شد سایر مناطق هم به آن پیوسته‌اند.

دولت سه و نیم برابر آبی که وارد زاینده کرده را فروخته است

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان در ارتباط با این سوال که خواسته کشاورزان چیست، گفت: خواسته اصلی آنها این است که رودخانه را به کشاورزان تحویل بدهید زیرا دولت در این سالها حداقل سه و نیم برابر آبی که وارد زاینده رود شد را فروخته است یعنی ۳۸۴ میلیون متر مکعب در سال های ترسالی آب از طریق تونل های دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان تولید کرده است و این در حالی است که دولت یک هزار و ۲۹۱ میلیون متر مکعب فروخته یعنی ۹۰۷ میلیون متر مکعب بیش از آن مقدار که داشته، فروخته است.

وی گفت: مقدار آبی که دولت تولید و وارد حوزه زاینده رود کرده است، چون از دهنه تولید می‌آید، میزان فروش آن قابل اندازه گیری است و چون با پمپاژ آب را آورده است سنجش آن کاری ندارد اما اگر بیشتر بخواهد برداشت کند از حقابه کشاورزان است که باید طی قرارداد با کشاورزان برداشت کند تا مابقی هم وارد زمین‌های کشاورزی شود که این مسئله در جلسه سیزدهم شورای عالی آب پذیرفته شد.

امینی گفت: هدف تجمع کشاورران این است که خود آنها دست به کار شوند حالا یا با توافق دستگاه های مسئول یا بدون این توافق دنبال رودخانه حرکت کنند.

وی بیان داشت: ما به عنوان نماینده آنها در صنف کشاورزی جوابی برای آنها نداریم.

کد خبر 3806439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha