۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳

احیا و مرمت اسناد زبان فارسی در هند به روایت «رگهای کاغذی»

احیا و مرمت اسناد زبان فارسی در هند به روایت «رگهای کاغذی»

مستند «رگهای کاغذی» تولید جدید شبکه مستند سیما به مرکز بین المللی میکروفیلم نور می‌پردازد که یک میلیون برگ سند از پیشینه زبان فارسی در هندوستان را احیا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد جان میرزایی تهیه کننده مستند «رگهای کاغذی» درباره این مستند گفت: این مستند به پیشینه زبان فارسی در هندوستان می پردازد و مرکز فیلم نور و تلاش های این انجمن جهت حفظ و نگهداری نسخ در حال نابودی را معرفی می کند.

وی افزود: تاریخ مشترک بین ایران و هند حدود ۸۰۰ سال است که در قالب اسناد موجود است. متاسفانه از حدود ۲۰۰ سال قبل که استعمار انگلستان وارد هند شد، این ارتباط ضعیف شد و در حالی که زبان فارسی، زبان دیوانی و عمومی مردم بوده است به تدریج افول پیدا می کند و به جز ریشه هایی که در زبان اردو و هندی دارد، به عنوان زبان فارسی دیگر کارکردی ندارد.

این مستندساز ادامه داد: متاسفانه به دنبال این اتفاق فاجعه بار، هزاران هزار کتاب و نسخه خطی رها می شوند و از بین می روند. تا اینکه در اوایل انقلاب میلیون ها سند با راه اندازی مرکز بین المللی میکروفیلم نور با همت دکتر خواجه پیری و پشتیبانی هایی که از طرف مقام معظم رهبری می شود، بسیاری از این اساتید بازیابی می شود.

جان میرزایی بیان کرد: اصلی ترین کار این مرکز، احیا کردن کتاب های خطی در حال نابودی است و تا به حال چند ۱۰ هزار نسخه خطی که به دلایل آب و هوایی، موریانه، قارچ  و دیگر آفات آسیب دیده بودند، ترمیم شده اند. مقدمات راه اندازی این مجموعه از سال ۱۳۵۷ آغاز می شود و در سال ۱۳۶۴ تاکنون فعالیت جدی این مرکز ادامه دارد.

وی با بیان این که «رگ های کاغذی» با مرور این جریان، به بحث تاریخچه روابط ایران و هند می پردازد و میراث فرهنگی مختلف را مورد کند و کاو قرار می دهد، اظهار کرد: ما همچنین به پراکندگی و گستردگی این اسناد در سراسر هند و مراحل احیا و مرمت نسخه ها می پردازیم. ضمن اینکه در این باره با کارشناسان، بنیانگذاران این مرکز و هنرمندان هندی که دست اندرکار این جریان هستند، همچنین با متولیان کتابخانه هایی که نسخ خطی را در اختیار دارند، گفتگو کرده ایم.

این تهیه کننده افزود: ضبط این کار در هند و در شهر دهلی نو انجام شده است و یکی از مهم ترین مواردی که در این فیلم به آن پرداختیم، شیوه منحصر به فرد مرمت و احیای این آثار بوده که با هزینه های اندک و تلفیقی از روش های سنتی و تکنیک های جدید انجام و به احیای یک میلیون برگ سند منجر شده است.

جان میرزایی تأکید کرد: یکی از ضرورت های پرداختن و معرفی این مرکز، دعوت از محققان، کارشناسان و دانشجویان رشته های تاریخ و فرهنگ ایران و هند است که می توانند به خوبی از این مرکز بهره بگیرند. اکنون محققان سایر کشورها از این مرکز استفاده زیادی می کنند، اما متاسفانه کمترین مراجعه کننده را از ایران داریم.

مجموعه مستند «رگهای کاغذی» تولید جدید شبکه مستند سیما در چهار قسمت، جمعه ها ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می رود و شنبه ها ساعت ۱۰ بازپخش می شود. اولین قسمت از این مجموعه ۷ آبان در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد.

کد خبر 3806548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha