۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۰۵

وقتی تخریب محیط‌زیست مسئله نیست

اظهارات یک مسئول؛ چرا مانع برداشت بی‌رویه شن و ماسه شده‌اید؟

اظهارات یک مسئول؛ چرا مانع برداشت بی‌رویه شن و ماسه شده‌اید؟

خرم آباد- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان که گویا مسئولیت یک واحد شن و ماسه را نیز به عهده دارد در اظهاراتی گفت: چرا باید روند برداشت بی رویه شن و ماسه در «خرگوش ناب» الشتر متوقف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرمحمد امیری شامگاه چهارشنبه در کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری با بیان اینکه از سه منطقه ممنوعه برداشت شن و ماسه چرا تنها باید منطقه «خرگوش ناب» الشتر پلمب شود، اظهار داشت: این درحالیست که مناطق دیگری مانند «تیره» دورود وجود دارند که وضعیت بدتری از منطقه «خرگوش ناب» الشتر دارند.

وی با اشاره به اینکه برداشت رودخانه ای ممنوع شده و همه باید به سمت برداشت کوهی بروند، گفت: ذهنیت افراد در رابطه با برداشت شن و ماسه کوهی اشتباه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان با بیان اینکه ما در منطقه «خرگوش ناب» الشتر ۵۰۰ متر مربع زیربنای ساختمانی داریم، بیان داشت: جابجایی کارگاه برای ما امکان پذیر نیست.

امیری با اشاره به اینکه در منطقه «خرگوش ناب» مجوز دو کارخانه کوهی صادر شده است، افزود: این افراد پروانه بهره برداری دائم از این منطقه را دارند.

وی با اشاره به اینکه مجوز منابع طبیعی و محیط زیست را برای کارگاه داریم، تصریح کرد: با توجه به هزینه های انجام شده برای ایجاد زیرساخت هایی از قبیل جاده و سایر امکانات جابجایی کارگاههای شن و ماسه به مکانی که فاقد زیرساخت های لازم است به صرفه و امکانپذیر نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از شش کارگاه فعال در منطقه «خرگوش ناب» الشتر، تنها دو کارگاه مجوز برداشت کوهی دارند، افزود: چهار کارخانه در منطقه مجوز کوهی ندارند.

امیری در ادامه گفت: در صورتی که بخواهیم مشکل منطقه «خرگوش ناب» حل شود باید در منطقه مجوزهای برداشت کوهی صادر شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان با بیان اینکه کارگاههای شن و ماسه نباید جور مشکل نظارتی را بکشند، اظهار داشت: فاصله کارگاه شن و ماسه ما با معدن برداشت رودخانه ای  در «خرگوش ناب» الشتر هفت کیلومتر است.

امیری گفت: خواستار این هستیم که در منطقه «خرگوش ناب» مجوز کوهی برای ما صادر شود که با این کار مشکل ما نیز برطرف خواهد شد.

برداشت بی رویه و بیم سیلاب در منطقه

سخنان این مسئول در حالی مطرح می شود که پیش از این رئیس امور آب شهرستان سلسله از برداشت های بی رویه شن و ماسه از رودخانه «خرگوش ناب» این شهرستان انتقاد کرده بود.

 حجت اله حسنوند با بیان اینکه برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه «خرگوش ناب» الشتر موجب خسارات زیادی به طبیعت منطقه به خصوص در فصول بارندگی می شود، اظهار داشت: با گذشت حدود ۴۰ سال از برداشت شن و ماسه و مصالح رودخانه خرگوش ناب این امر به یک تهدید جدی بر سفره آب زیر زمینی دشت الشتر که در بالادست آن قرار دارد تبدیل شده است.

وی بیان داشت: برداشت بی رویه  شن و ماسه از بستر این رودخانه  خسارات بسیار سنگینی بر محصولات کشاورزی و اراضی کشاورزی خواهد داشت.

رئیس امور آب سلسله اضافه کرد: برداشت هایی که در این منطقه انجام شده باعث جاری شدن سیل خواهد شد.

لزوم اخذ مجوز برای برداشت شن و ماسه از رودخانه

رئیس دادگستری سلسله نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کسانی که معادن شن و ماسه را در این منطقه دایر و پروانه دریافت نکرده اند خسارت فراوانی به این منطقه وارد کرده اند.

فریدون رواد با بیان اینکه اداره متولی این امر که سازمان صنعت، معدن و تجارت است این امر را بررسی کرده است گفت: دستگاه قضایی بر اساس وظیفه قانونی که دارد پس از اینکه تقاضا را بررسی کرد دادستان مربوطه این معادن را تعطیل کرد.

وی گفت: تا زمانی که صاحبان معادن مجوز مربوط به برداشت شن و ماسه را اخذ نکنند حق برداشت هیچگونه شن و ماسه ایی را در این منطقه ندارند.

توقف فعالیت سایت شن و ماسه منطقه «خرگوش ناب»

دادستان عمومی خرم آباد هم با تاکید بر اینکه برداشت شن و ماسه کوهی باید جایگزین شن و ماسه رودخانه ای شود، عنوان کرد: در برخی مکان ها وضعیت اسف باری در رابطه با برداشت بی رویه شن و ماسه به وجود آمده است.

رازانی دو نقطه بحرانی برداشت شن و ماسه را منطقه «خرگوش ناب» و «پل بابا حسین» دانست و تصریح کرد: برای برداشت کارگاه های شن و ماسه باید سایتی در نظر گرفته شود که کمترین هزینه را برای جابجایی ماشین آلات داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه مقدار برداشت شن و ماسه در رودخانه «خرگوش ناب» الشتر غیرقانونی است، اظهار داشت: از نظر مکان کارگاه های شن و ماسه نمی توانند از منطقه «خرگوش ناب» شن و ماسه استخراج کنند و باید به برداشت شن و ماسه کوهی روی آورند.

دادستان عمومی خرم آباد به شن و ماسه دپو شده توسط کارخانه های ماسه شویی اشاره کرد و افزود: شن و ماسه های دپو شده توسط کارخانه های ماسه شویی غیرقانونی بوده و باید تعیین تکلیف شوند.

رازانی در ادامه عنوان کرد: فعالیت سایت شن و ماسه الشتر به دلیل اینکه برداشت های بی رویه رودخانه ای در آن بدون مجوز صورت گرفته متوقف شده است.

کد خبر 3814037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha