۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲

کابل خواستار همکاری چین در روند مذاکرات صلح افغانستان شد

کابل خواستار  همکاری چین در روند مذاکرات صلح افغانستان شد

معاون رئیس جمهور افغانستان از دولت چین خواست پکن با استفاده از موقعیت خود در منطقه در روند مذاکرات صلح در افغانستان همکاری به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «رها»، «سرور دانش» معاون رئیس جمهور افغانستان که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی چین حضور داشت، گفت: ما از حضور و نقش مثبت چین در گروه چهار جانبه (افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین) برای آغاز مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه های مخالف مسلح، استقبال می کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این تلاش ها مثمر ثمر باشند و افغانستان پایدار، زمینه رفاه و آسایش و رشد اقتصادی همه کشورهای منطقه را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: دولت چین همسایه بزرگ و دوست تاریخی ما است و در همه مسایل منطقه و مناسبات بین المللی و منطقه ای نقش بسیار کلیدی ایفا می کند.

معاون رئیس جمهور افغانستان همچنین تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که برای همکاری های اقتصادی و همگرایی منطقه ای، ما نیاز به یک منطقه باثبات داریم.

وی در این نشست درباره موضوعات اقتصادی نیز سخن گفت و نقش جاده ابریشم را برای دو کشور بسیار مهم و حیاتی خواند.

سرور دانش در ادامه اظهار داشت: طرح کریدور اقتصادی راه ابریشم زمینی و دریایی که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط رئیس جمهور چین مطرح شد و طرح «یک کمربند، یک جاده»، که خود شامل احداث زیرساخت‌های زمینی، هوایی، دریایی، خط آهن و زیرساخت‌های انتقال انرژی است، یک طرح ابتکاری جهانی بوده و کاملا مورد تأیید دولت افغانستان است.

معاون رئیس جمهور افغانستان در ادامه افزود:  دولت کابل آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از تفاهم نامه ای که در این رابطه بین دو کشور در ۱۶ مه ۲۰۱۶ امضا شد، اعلام می کند.

وی افزود: سیاست خارجی افغانستان در منطقه بر مبنای ایجاد «جامعه امن اقتصاد محور» برنامه ریزی شده است. افغانستان از اعضای فعال سازمان های منطقه ای «سارک» و «اکو» و عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است.

کد خبر 3814433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha