۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۴۹

در تظاهراتی در لندن؛

نویسندگان انگلیسی به جمع معترضان تعطیلی کتابخانه‌ها پیوستند

نویسندگان انگلیسی به جمع معترضان تعطیلی کتابخانه‌ها پیوستند

با توجه به فشار بر کتابداران بریتانیا و تعطیلی شمار زیادی از کتابخانه‌ها، نویسندگان نیز به کتابداران معترض پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، نویسندگان بریتانیایی به صدها معترض در نخستین تظاهرات ملی در اعتراض به تعطیلی کتابخانه‌ها در لندن پیوستند.  این تظاهرات که روزشنبه در لندن برگزار شد پاسخی به موج گسترده تعطیلی کتابخانه‌ها در پنج سال اخیر بود.

کریس ریدل ملک‌الشعرای کودکان و مایکل روزن دارنده پیشین این عنوان در کنار جان مک‌دانل و تقریبا ۱۸۰۰ معترض از سراسر کشور در یک راهپیمایی که از کتابخانه بریتیش تا میدان ترافالگار برگزار شد، شرکت کرد و گفت تهدید کتابخانه‌ها به یک تراژدی برای فرهنگ ادبی کشورمان بدل شده است.

وی افزود: کتابخانه‌ها قطب‌های فرهنگی هستند و اگر توسط دولت تغذیه شوند، موجب تغییر زندگی‌ها می‌شوند. باید همه ما صدایمان را برای حمایت از این مراکز بلند کنیم.

با توجه به کاهش کمک‌های دولتی از زمانی که دیوید کامرون در ماه مه ۲۰۱۰ به نخست وزیری رسید، سرویس‌های کتابخانه‌ها تحت فشار زیادی بوده‌اند.

حدود یک هشتم از کتابخانه‌ها بسته شده و یا تغییر روش کاری داده‌اند. برمبنای تحقیقی که توسط خانه کتابخانه‌های عمومی و بی‌بی‌سی انجام شده روند سریع‌تری در بسته شدن کتابخانه‌ها در یک سال اخیر نسبت به ۵ سال پیش صورت گرفته است و دولت حزب کار سریع‌تر این مسیر را ادامه داده است.

بودجه صرف شده برای خدمات کتابخانه‌ها تا یک پنجم در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ کاهش یافت و همین امر موجب تعطیل شدن شمار زیادی از کتابخانه‌ها شد.

روزن که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ ملک الشعرای کودکان بود در این باره گفت: چقدر دولت باید ریاکار باشد که ادعا کند در کنار محرومان است و بعد به مردمی که از این طریق به دانش، دانایی، تفریح و زندگی جمعی دسترسی دارند، ظلم کند.

وی گفت: ریاضت اقتصادی اصولا ساختگی است. با توجه به این که مالیات‌های پرداخت نشده داریم، در کنارش ثروت فوق‌العاده‌ای احتکار می‌شود. این چه جور دولتی است که می‌گوید آنها که ندارند و محروم هستند باید از حق دسترسی به دانش و دانایی هم محروم شوند.

این راهپیمایی از سوی اتحادیه سرویس‌های خدمات عمومی برنامه‌ریزی شده بود. برمبنای تحقیق بی‌بی‌سی یک چهارم از شغل‌ها در کتابخانه‌ها از سال ۲۰۱۰ تاکنون از بین رفته که شامل ۸۰۰۰ شغل می‌شود و در عین حال ۱۵۵۰۰ داوطلب به صورت داوطلبانه دارند این کارها را انجام می‌دهند تا امکانات بیش از این کاهش نیابد.

ماه پیش شورای شهر والسال اعلام کرد ۱۵ کتابخانه از ۱۶ کتابخانه موجود را تعطیل می‌کند و مردم این شهر گفتند به این ترتیب همه فضاهای حیاتی جامعه و منابع مطالعه را از دست می‌دهند. در لندن، دفاتر وست‌مینیستر، کنزینگتون و چلسی نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند بودجه سرویس کتابخانه‌ها را قطع کنند.

کد خبر 3815659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha