۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹

با دستور میرزاده؛

کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات و سرقت علمی در دانشگاه آزاد تشکیل شد

کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات و سرقت علمی در دانشگاه آزاد تشکیل شد

رئیس دانشگاه آزاد در پی گزارش مجلات علمی «اشپرینگر نیچر» درخصوص سرقت علمی در تعدادی از مقالات ایرانی، دستور داد کمیته ای ویژه برای رسیدگی به تخلفات در این دانشگاه تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، این دستور از سوی دکتر حمید میرزاده در پی گزارش مجلات علمی «اشپرینگر نیچر» درباره سرقت علمی در تعدادی از مقالات مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت، وزارت علوم و سه واحد دانشگاه آزاد صادر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد کمیته ای ویژه برای پیگیری آن دسته از مقالات که مربوط به اعضای هیات علمی این دانشگاه است را تشکیل داد.

بر اساس دستور میرزاده مسئولیت این کمیته با معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد است و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دفتر حقوقی، حراست سازمان مرکزی و دبیرخانه هیات انتظامی رسیدگی به تخلفات هیات علمی اعضای آن را تشکیل می دهند.

این کمیته نسبت به بررسی پرونده آن دسته از اعضای هیات علمی که مرتکب این عمل خلاف و غیرآکادمیک شده اند، ظرف یک هفته رسیدگی و براساس مقررات رسیدگی به تخلفات هیات علمی، با آنها برخورد خواهد کرد.

براساس مقررات چنین تخلفاتی ممکن است منجر به جلوگیری از ادامه فعالیت متخلفان در محیط علمی شده و یا بسته به میزان مشارکت در این تخلف، کاهش رتبه علمی متخلف و کاهش رتبه علمی گروه آموزشی و یا دانشکده مربوطه را در پی داشته باشد.

میرزاده رئیس دانشگاه آزاد چند روز پیش نیز اعلام کرده بود مقالات موجود در مجلاتی که در لیست های سیاه قرار دارند، هیچ تاثیری در ارتقای رتبه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نداشته و نخواهد داشت.

براساس گزارش مجله علمی «اشپرینگر نیچر» عدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه ها و پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم و ۳ واحد از ۵۰۵ واحد و مرکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرتکب سرقت و تقلب علمی در انتشار مقالات خود شده بودند.

دانشگاه آزاد بیش از ۳۳ هزار عضو هیات علمی تمام وقت دارد که بر اساس گزارش اخیر ۴ نفر از آنها در سه واحد دانشگاهی نامشان به عنوان نویسندگان مسئول مقالات یاد شده درج شده بود.

کد خبر 3821267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهران JP ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
      0 0
      تنها در ده ماه اول امسال بالغ بر 20 مقاله علمی به اسم رییس دانشگاه آزاد منتشر شده. آیا ایشان توضیح ندادن که با توجه به مشغله شغلیشون چطور موفق شدن به طور متوسط هر 2 هفته یک مقاله بنویسن که در مجلات معتبر منتشر بشه؟ آیا به این تخلفات هم کسی رسیدگی خواهد کرد؟