۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷

در ادامه روند استیضاح توسط پارلمان؛

وزیر آموزش عالی افغانستان استیضاح شد

وزیر آموزش عالی افغانستان استیضاح شد

پارلمان افغانستان در ادامه روند استیضاح وزیران کابینه دولت وحدت ملی به وزیران شهرسازی و دادگستری رای اعتماد داد و از وزیر آموزش عالی سلب اعتماد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «افق»، در ادامه روند استیضاح وزرای کابینه دولت وحدت ملی افغانستان، مجلس نمایندگان این کشور، امروز به صورت غیابی وزیران تحصیلات عالی،  دادگستری و شهرسازی را استیضاح کردند.

«سید سعادت منصور نادری» وزیر شهرسازی با اخذ ۱۳۵ رای اعتماد و ۵۹ رای عدم اعتماد و «عبدالبصیر انور» وزیر دادگستری با اخذ ۹۵ رای اعتماد و ۱۰۱ رای عدم اعتماد، در پست های خود باقی ماندند. اما «فریده مومند» وزیر آموزش عالی با اخذ ۶۳ رای اعتماد و ۱۳۱ رای عدم اعتماد از سوی مجلس نمایندگان سلب صلاحیت شد.

پیش از این نیز شش وزیر کابینه دولت وحدت ملی افغانستان به دلیل درست استفاده نکردن از بودجه اختصاص یافته از سوی پارلمان استیضاح شدند که از این تعداد تنها «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی این کشور توانست رای اعتماد مجلس نمایندگان را بدست آورد.

در روزهای گذشته وزیران معارف، حمل و نقل، امور خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی از سوی مجلس نمایندگان افغانستان سلب صلاحیت شده‌اند.

این در حالی است که «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته بود که استیضاح وزیران باید از سوی مجلس متوقف شود.

تاکنون بر سر استیضاح وزیران اختلاف میان دولت و پارلمان این کشور به وجود آمده است. «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که وزیران برای استیضاح در مجلس نمایندگان حاضر نمی‌شوند.

اما هیأت اداری مجلس نمایندگان بر عملی شدن تصمیم این نهاد مبنی بر استیضاح ۱۷ وزیری که بودجه وزارتخانه خود را بدرستی مورد استفاده قرار نداده اند، پافشاری دارد.

«نعمت الله غفاری» معاون دوم مجلس افغانستان گفته است: در صورتی که وزیران حاضر نشوند مجلس در غیاب آنها تصمیم گیری می‌کند و در صورتی‌که دولت به رای این نهاد اعتنا نکند بودجه وزارتخانه ها را  به حالت تعلیق در می آورد.

کد خبر 3824042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha