عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای:

دلایل سهم اندک فناوری اطلاعات از تولید اقتصاد دانش­ بنیان

دلایل سهم اندک فناوری اطلاعات از تولید اقتصاد دانش­ بنیان

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه­‌ای کشور دلایل سهم اندک ایران از تولید اقتصاد دانش بنیان را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهاب جوانمردی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: مفهوم بازآفرینی شرکت­ها، دولت و مجلس مهمترین موتور پیشران شرکت­های دانش­ بنیان در جهان شده، چرا که اساسا نوع نگاه به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر کرده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه­ ای کشور در خصوص دلایل سهم اندک ایران از تولید اقتصاد دانش­ بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اگر بخواهم خیلی ساده این موضوع را دسته ­بندی کنم باید بگویم که عملا تولید اقتصاد دانش ­بنیان، یا از سمت افراد یا شرکت­ها و یا از جانب دولت اتفاق می ­افتد.

وی با اشاره به اینکه، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سبد مصرف خانوارها گنجانده شده و هزینه ­کرد مردم در این حوزه اتفاقا رو به افزایش است، افزود: به واسطه رکود اقتصادی و شاید نگاه گذشته­ گرا به جایگاه ICT در کشور، می­ بینیم که در شرایط فعلی هم در مصرف این حوزه در بنگاه­های بزرگ به عنوان خدمت­ گیرنده و هم در دولت به عنوان بزرگ­ترین مشتری اقتصادی، هنوز نگاه­ها توسعه یافته نیست و مسایل با دیدگاه و نگرشی جدید به فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل نگرفته است.

جوانمردی در پاسخ به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه سهمی از رشد اقتصادی ایران را می­ تواند پوشش ­دهد گفت: تصور این است که دست­کم بین پنج تا هشت درصد GDP (تولید ناخالص ملی) باید از این حوزه تامین شود، در حالیکه در شرایط کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهمی بسیار کم دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه­ ای کشور با بیان اینکه ICT فرصت­های اشتغال­ آفرینی جدی در جوامع ایجاد می ­کند، ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات دیگر فقط به عنوان ارائه کننده خدمت شناخته نمی­ شود، بلکه خود موتور پیشران است، زیرا مدل­ کسب و کاری جدیدی را عرضه کرده و در حال بازتعریف و بازآفرینی کسب و کارها و دولت­ها است؛ از این رو مهمترین مساله ما حاکم نشدن چنین نگاهی در کشور است.

جوانمردی با تاکید بر اینکه بدون اتکا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی امری محال خواهد بود، گفت: چنانچه از منظر بهره­ وری و همین­‌طور از منظر توسعه فضای کسب و کاری جدید، چنین امکانی فراهم نشود، غیر ممکن است که بتوان ایران را به رشد اقتصادی ۸ درصدی رساند.

کد خبر 3824410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha