۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۰:۲۵

گزارش تحلیلی؛

سفر کری به عمان؛ تلاش برای حفظ اندک آبروی باقی‌مانده دولت اوباما

سفر کری به عمان؛ تلاش برای حفظ اندک آبروی باقی‌مانده دولت اوباما

دولت آمریکا در تلاش است تا با متوقف ساختن جنگ علیه یمن، پیش از پایان دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری‌ اوباما، لکه ننگ ناشی از حمایت سعودیها در این جنگ را از پیشانی وی پاک کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: قریب به ۲۰ ماه است که از حملات ددمنشانه و وحشیانه رژیم سعودی با حمایت تمام قد ایالات متحده آمریکا به مردم بی دفاع و بی گناه یمن می گذرد. در طول این مدت بیش از ۱۰ هزار شهروند یمنی به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر دیگر به شدت مجروح شده اند. علاوه بر این، هزاران تَن دیگر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و ناگزیر راه مهاجرت را برای فرار از بمباران جنگنده های سعودی، پیش گرفتند. تاکنون برخی از نهادهای حقوق بشری نسبت به آنچه که در یمن می گذرد، هشدار داده و خواستار اقدام جدی سازمان ملل و جامعه جهانی در این زمینه شده اند. با این وجود، این نهادها تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.

این واقعیت تلخ بر هیچکس پنهان نیست که حملات عربستان سعودی به یمن با چراغ سبز ایالات متحده آمریکا و دولت به ظاهر صلح‌طلب «باراک اوباما» آغاز شد. همچنین تمامی شواهد و قرائن به خوبی نشان می دهند که عربستان سعودی از تسلیحات کشتار جمعی ساخت آمریکا برای به خاک و خون کشیدن مردم یمن استفاده می کند؛ تسلیحاتی که سازمان عفو بین الملل در چند نوبت از بکارگیری آنها علیه غیرنظامیان و مردم بی دفاع، به شدت انتقاد کرد. با این حال، آمریکایی ها همچنان به حمایت های تسلیحاتی خود از سعودیها ادامه دادند.

انتقادات از تسلیح مقامات جنگ‎‌طلب و متجاوز سعودی توسط ایالات متحده آمریکا تا جایی پیش رفت که وزارت خارجه این کشور ناگزیر در قامت پاسخگویی به این انتقادات برآمد. در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی در این خصوص گفت: «ایالات متحده آمریکا در چارچوب توافقنامه‌های تسلیحاتی اقدام به ارسال سلاح برای ریاض می کند و هیچ مسئولیتی در قبال نحوه استفاده از این تسلیحات را نمی‌پذیرد، چراکه این موضوع به سعودیها ارتباط پیدا می کند». اظهارات مضحک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است واشنگتن در طول بیش از یک سال و نیم گذشته به خوبی از نیت شوم سعودیها برای خرید تسلیحات آگاه بود و با علم به همین نیت، اقدام به فروش تسلیحات به رژیم سعودی کرد. واشنگتن در طول بیش از یک سال و نیم گذشته به خوبی از نیت شوم سعودیها برای خرید تسلیحات آگاه بود و با علم به همین نیت، اقدام به فروش تسلیحات به سعودی کرد

در هر صورت، اکنون که بیش از یک سال و نیم از حملات بی‌وقفه سعودیها به مناطق مسکونی، پایگاه های نظامی، بیمارستان‌ها، مساجد و تمامی زیرساخت‌های یمن می‌گذرد و مردم بی دفاع این کشور تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی متجاوزان سعودی قرار دارند، هیچیک از اهداف از پیش تعیین شده ریاض در جنگ یمن محقق نشده است. حتی مزدوران رژیم سعودی در استان های مختلف یمن نیز از کمک به این رژیم برای تحقق حداقل اهداف تعیین شده در جنگ یمن، عاجز ماندند.

رژیم سعودی در طول بیش از یک سال و نیم گذشته نه تنها در بازگرداندن عنصر دست‌نشانده و مزدور خود یعنی «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن ناکام ماند، بلکه حتی نتوانست بخش هایی از استان «عدن» را به تصرف خود درآورد. این رژیم قصد داشت با تصرف استان «عدن»، دوقطبی «عدن ـ صنعاء» را مطرح کرده و از آن به عنوان برگ برنده‌ای در مذاکرات سیاسی حل بحران یمن بهره برداری کند. با این حال، این پروژه نیز با مقاومت ارتش و کمیته های مردمی یمن ناکام ماند و هیچگاه محقق نشد.

اکنون مدت زیادی است که سعودیها تنها به بمباران مناطق مختلف یمن که عمدتا مناطق مسکونی هستند، ادامه می دهند. تنها دستاورد ماه‌های اخیر آنها از جنگ علیه یمن، شهادت شمار بیشتری از غیرنظامیان این کشور بوده است و نه بیشتر. بر همین اساس، در این میان یکی از بازندگان بزرگ جنگ یمن یعنی ایالات متحده آمریکا، از چندی پیش به شدت از روند تحولات سیاسی و میدانی در این کشور احساس نگرانی کرده است. به هر حال، آمریکایی‌ها به دلیل نقش مهمی که در آغاز جنگ علیه یمن و تداوم آن ایفا کردند، به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند به سادگی خود را از وقایعی که در حال رخ دادن است، کنار بکشند.

اوباما تلاش می‌کند تا با متوقف ساختن جنگ یمن، پیش از پایان دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری‌ خود، لکه ننگ ناشی از حمایت سعودیها در این جنگ را از پیشانی خود پاک کنداز همین روی، ایالات متحده آمریکا رایزنی های خود برای پایان هرچه سریعتر جنگ یمن را آغاز کرده است تا به زعم خود، ننگ نقض گسترده حقوق بشردوستانه در یمن بر پیشانی آن ثبت نشود. باراک اوباما به خوبی به این مسأله واقف است که مسئولیت بخش عمده‌ای از جنایت های روزمره و بی‌سابقه رژیم سعودی علیه مردم بی گناه یمن بر دوش او و دولتش بوده و خواهد بود. به همین دلیل است که وزیر خارجه خود یعنی «جان کری» را برای انجام رایزنی های سیاسی برای حل بحران یمن، به شهر «مسقط» پایتخت عمان فرستاد تا شاید آخرین تلاش‌ها برای حفظ اندک آبروی باقی مانده وی، به ثمر بنشیند.

عمان به دلیل اتخاذ موضع بی‌طرفانه در قبال بسیاری از جنگ‌ها و منازعات منطقه‌ای، همواره به عنوان یک طرف «میانجی‌گر» در منطقه شناخته می شود. از سوی دیگر، مقامات این کشور دارای روابط بسیار نزدیکی با احزاب و جریان های یمنی از جمله «أنصارالله» هستند. به همین دلیل، جان کری عازم مسقط شده است تا از طریق رایزنی با مقامات عمانی، راه حلی را برای خروج از بحران یمن تا پیش از پایان دوره هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما، بیابد.

اوباما در حالی باید طی حدود دو ماه آینده قدرت را به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا واگذار کند که در عرصه سیاست خارجی ـ حداقل در منطقه ـ کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشته است. در مسأله سوریه شاهد آن هستیم که با وجود گذشت حدود 6 سال و صرف هزینه‌های هنگفت، دولت آمریکا در تحقق هدف اصلی خود یعنی سرنگونی دولت قانونی «بشار اسد» ناکام مانده است. علاوه بر این، با وجود شعارهای عوام‌فریبانه و به ظاهر زیبای «مبارزه با تروریسم» در عراق توسط دولت اوباما، این کشور همچنان از این پدیده شوم رنج می برد و با آن دست و پنجه نرم می کند.

حمایت های آمریکا از رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه برای سرکوب مردم به ویژه شیعیان از دیگر لکّه‌های سیاه در کارنامه سیاست‌ خارجی اوباما محسوب می شود حمایت های مکرر و تمام قد دولت اوباما از رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه برای سرکوب مردم به ویژه شیعیان همچون رژیم های سعودی و آل‌خلیفه از دیگر لکّه‌های سیاه در کارنامه سیاست‌های اوباما در قبال کشورهای منطقه محسوب می شود. اکنون نیز ایالات متحده آمریکا خود را در معرض پرداخت تاوان شکست مفتضاحانه سعودی در یمن می‌بیند و در تلاش است تا پیش از پایان دوره هشت ساله ریاست جمهوری اوباما، به این غائله پایان دهد تا بدین ترتیب، اندکی از بار منفی کارنامه سیاه وی در منطقه کاسته شود.

طبق اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده است، دولت اوباما طی چند نوبت با ارسال پیام‌هایی به مقامات ریاض ضمن ابراز نارضایتی و ناخشنودی از روند تحولات یمن، خواستار توقف فوری حملات به این کشور شده اند. آمریکایی‌ها خطاب به هم‌پیمانان سعودی خود اعلام کرده اند که شما در جنگ علیه یمن شکست خوردید و باید مسئولیت این شکست را بپذیرید و هرچه سریعتر از این کشور خارج شوید. البته ایالات متحده آمریکا به دلیل نقش اساسی و غیرقابل انکار در به خاک و خون کشیده شدن مردم یمن، خواستار خروج سعودیها از جنگ علیه این کشور هستند تا بیش از این در نزد افکار عمومی منطقه و جهان مورد مؤاخذه قرار نگیرند.

در هر صورت، اینگونه که به نظر می رسد، سعودیها با دیدگاه دولت اوباما مبنی بر لزوم توقف جنگ یمن به دلیل عدم تحقق اهداف از پیش تعیین شده، مخالف هستند و بر خلاف رایزنی های سیاسی واشنگتن برای پایان یافتن این جنگ، ریاض در صدد شعله‌ورتر کردن بیش از پیش آن است. در همین ارتباط، قرار است روز پنجشنبه هفته جاری اعضای شورای همکاری خلیج فارس نشستی را برای بررسی ادعای سعودی مبنی بر هدف قرار گرفتن خانه کعبه بوسیله شلیک موشک توسط یمنی‌ها، برگزار کنند.

تقلای رژیم سعودی برای بهره‌برداری سیاسی از ظرفیت‌های نهادهایی که در آنها عضویت دارد، نشان از آن دارد که مقامات این رژیم نه تنها هیچ تصمیمی برای همراهی کردن با موضع جدید واشنگتن ندارند، بلکه در صددند تا با ایجاد یک اجماع منطقه‌ای علیه یمن از طریق طرح ادعاهای واهی و دروغین همچون شلیک موشک به سمت کعبه، حملات ددمنشانه خود به این کشور را تشدید کنند.

کد خبر 3825415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha