به گزارش خبرنگار مهر، این همایش برآن است که معرفت و حکمت را به عنوان پایه و بنیاد شکل گیری ذهن و روح ایرانی و تجلی آن در آثار صناعی به عنوان محصول راستین این سرسپردگی ذهنی در نظر بگیرد و با مصادیق بارز آن هم در حوزه آثار تجسمی و هم در آثار کلامی همراهی کند.
یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش «هنرهای سنتی از منظر حکمت ایرانی و مبانی اسلامی» این است که به سنجه های نو دست یابد و معیارهایی برآمده از دل معرفت ارایه کند که بتوان آثار صناعی را با آنها سنجید و در ارزیابی نمونه ها از آنها بهره گرفت. هدف دیگری که ذهن پدیدآورندگان این همایش را به خود مشغول کرده است تدوین رساله ای است که بتوان از آن در محافل دانشگاهی برای آموزش جوانان استفاده کرد و از این طریق در مسیر شکل گیری و فرایند آفرینش اثر گذاشت. دستاوردهای این همایش در رساله ای مستقل در باب آثار هنری و آثار ادبی ارایه می شود.
محورهای این همایش عبارتاند از:
- نقد و بررسی رویکردهای کارشناسان هنر در رویارویی با آثار هنری تمدن ایران اسلامی
- شیوههای نقد و نظر در باب هنر های سنتی
- مبادی و مبانی زیباشناسی هنرهای سنتی ایران
- مناسبت مفهوم زیباییشناسی غربی با معرفت زیباییشناسانه ایرانی-اسلامی
- چالشهای فکری، معنایی و فرهنگیِ نگرش غرب گرایانه به آثار هنری ایرانی در دوره تمدن اسلامی
- تلاقی و تضارب آرای زیباشناسان غربی با آرای متفکران اسلامی و شرقی
- راهکارهای نوین و معاصر در تدوین نظریههای زیباشناختی بومی بر اساس معرفتشناسی ایرانی-اسلامی
- عوالم هنر ایرانی از منظر معرفتشناسی
- نقش تحولات اجتماعی و فرهنگی در ایجاد گسست بین گذشته و امروز هنر های سنتی
- نقش تقابل سنت و مدرنیته در موزهای کردن هنرهای سنتی.
- مناسبت ماهیت هنر های سنتی ایرانی و نیازهای امروز جامعه ایرانی
- وجوه افتراق و اشتراک معنایی هنر سنتی، هنر کلاسیک و هنر اسلامی
- رویکردها و قرائتهای جدید از معنای هنر سنتی و هنر اسلامی
- جایگاه هنرهای سنتی تجسمیِ در محافل دانشگاهی و آکادمیک
- وجوه افتراق و اشتراک معنایی حکمت و فلسفه در خوانش هنرهای سنتی
در این همایش که اسفندماه جاری برگزار میشود و محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر و بهمن نامورمطلق، رییس شورای سیاستگذاری آن است از محمود فرشچیان، نگارگر معاصر تقدیر و از منظر حکمت اسلامی به مرور آثار وی پرداخته میشود.
نظر شما