۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰

وزارت خارجه آمریکا:

بازرسی‎ها در مورد عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان نادرست است

بازرسی‎ها در مورد عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان نادرست است

وزارت خارجه آمریکا تحقیق و بازرسی دیوان بین المللی کیفری در مورد عملکرد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را نادرست خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «افق»، وزارت خارجه آمریکا با رد گزارش دیوان بین المللی کیفری درباره احتمال جنایت جنگی نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان، بررسی های این دادگاه را نادرست خوانده است.

«راشا تودی» در گزارشی به نقل از «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نوشت: فکر نمی‌کنیم که تحقیق و بررسی دیوان بین المللی کیفری لاهه در ارتباط با عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان موثق باشد.

وزارت خارجه آمریکا در حالی نسبت به گزارش دیوان کیفری واکنش نشان داده که این دادگاه بین المللی از احتمال وجود بازداشتگاه های مخفی نیروهای آمریکایی در افغانستان طی سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ خبر داده است.

دیوان بین المللی کیفری تاکید کرده است: دادستان های این دادگاه بر این باورند که نیروهای آمریکایی زندانیان افغانستانی را در افغانستان شکنجه و مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

در گزارش دیوان بین المللی کیفری لاهه آمده است که سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» نیز در بازداشتگاه‌ های مخفی آمریکا در افغانستان در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی، زندانیان افغانستانی را شکنجه کرده است.

 نیروهای آمریکایی مسئول شکنجه حداقل ۶۱ زندانی بوده‌اند. مقامات سیا نیز ۲۷ زندانی دیگر را شکنجه کرده‌اند.

تاکنون مشخص نیست که دیوان بین المللی کیفری لاهه چه زمانی تحقیقات کامل خود را در باره احتمال ارتکاب جنایت جنگی از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان آغاز می کند.

علاوه بر افغانستان احتمالاً در بازداشتگاه های سازمان سیا در لیتوانی، لهستان و رومانی نیز جنایات علیه بشریت به وقوع پیوسته است چرا که افراد بازداشت شده در افغانستان به این مراکز منتقل شده اند.

کد خبر 3826315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha