۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۵۲

گزارش تحلیلی؛

گسترش همکاری‌های اسلام آباد -آنکارا/ حمایت اردوغان از موضوع کشمیر

گسترش همکاری‌های اسلام آباد -آنکارا/ حمایت اردوغان از موضوع کشمیر

اردوغان در سفر به پاکستان بر لزوم برقراری دوستی بین افغانستان و پاکستان تاکید کرده و از موضع پاکستان در قبال کشمیر حمایت کرد.

خبرگزاری مهر،گروه بین الملل: علی کاوسی نژاد: پاکستان و ترکیه از گذشته روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با هم داشته و این روابط با سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به اسلام آباد پس از کودتای ناکام ماه ژوئیه علیه دولت اردوغان پیش از بیش افزایش می یابد. 

اردوغان پیش از این دوبار در پارلمان پاکستان سخنرانی کرده است و برای سومین بار طی روزهای گذشته در پارلمان پاکستان سخنرانی کرد. در این سخنرانی اردوغان از موضع پاکستان در قبال مسئله کشمیر دفاع کرد و بر لزوم مبارزه با تروریسم در منطقه و همچنین برقراری دوستی و اتحاد بین افغانستان و پاکستان تاکید کرد.

اردوغان در روند مذاکرات صلح دولت افغانستان و «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی حمایت خود را از ورود حکمتیار به کابل و امضای توافقنامه صلح اعلام کرده بودترکیه با کشور افغانستان و پاکستان مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی گسترده ای  دارد و از سویی اردوغان در روند مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی این کشور حمایت خود را از ورود حکمتیار به کابل و امضای توافقنامه صلح اعلام کرده بود.

اما باید به این مسئله آگاهی داشت که سازمان اطلاعات پاکستان «آی اس آی» که به دنبال منافع بلند مدتی در افغانستان است هرگز حاضر نیست در افغانستان صلح و ثباتی دایمی بوجود آید.

 دولت اسلام آباد تا کنون زمینه انجام مذاکرات بین دولت افغانستان و گروه طالبان را فراهم نیاورده است و تا زمانی که آژانس های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان از تروریست های شبکه حقانی حمایت کنند نباید امید به صلحی دایمی در افغانستان داشت و اردوغان در تلاش بود با سخنان خود تنش سیاسی بوجود آمده بین دو کشور همسایه را کمتر کند، اما در عمل دولت هند روابط دیپلماتیک و نظامی خود را با افغانستان گسترش داده است و از سویی دیگر افغانستان امیدی به حمایت پاکستان در مذاکرات صلح با گروه طالبان را ندارد.

 با توجه به اینکه  دادگاه عالی پاکستان در روزهای اخیر پس از اعتراضات گسترده حزب انصاف به رهبری عمران خان در حالی رسیدگی به پرونده «اسناد پاناما» در مورد فساد مالی فرزندان نواز شریف؛ نخست وزیر این کشور است به نظر می رسد اردوغان در تلاش بود با سخنرانی خود از یکسو از حمایت دولت و ملت پاکستان از دولت آنکار در جریان کودتای ماه ژوئیه قدردانی کند و از سویی دیگر اتحادی بین دولت اسلام آباد و احزاب مخالف دولت نواز شریف بوجود آورد.

اردوغان در پارلمان پاکستان از مبارزه با تروریسم و داعش صحبت کرد و خواستار اتحاد دنیای اسلام بر ضد تروریست ها شد. وی در سخنان خود در پارلمان پاکستان اعلام کرد که قدرت های غربی تسلیحات نظامی در اختیار تروریست ها قرار می دهند. در دفاع اردوغان از مبارزه با تروریسم با افکار و اندیشه های وی در موضوع سوریه و خاورمیانه تناقضی شدیدی وجود دارد و بدین گونه اردوغان در تلاش است خود را از حامیان مبارزه با تروریسم در جهان نشان داد.

حزب انصاف به رهبری عمران خان پیش از سفر اردوغان به پاکستان، با سفیر ترکیه در اسلام آباد دیدار و اعلام کرده بود که نمایندگان حزب انصاف در مراسم سخنرانی اردوغان در پارلمان پاکستان حضور نمی یابند. عمران خان چون از مخالفان سیاست های دولت نواز شریف است به همین علت اتحاد و همبستگی خود را با نواز شریف نشان نداده و در نشست پارلمان پاکستان حضور نیافت.

ترکیه و چین از متحدان منطقه ای پاکستان محسوب می شوند و دولت آنکار در نشست های گروه تامین کنندگان هسته ای «ان سی جی» و در موضوع کشمیر از پاکستان حمایت به عمل آورده است

ترکیه و چین از متحدان منطقه ای پاکستان محسوب می شوند و دولت آنکار در نشست های گروه تامین کنندگان هسته ای «ان سی جی» و در موضوع کشمیر از پاکستان حمایت به عمل آورده است. حمایت آنکار از اسلام آباد تنها به بُعد سیاسی و دیپلماتیک محدود نمی شود بلکه ترکیه پس از آنکه نمایندگان کنگره آمریکا طرح فروش و واگذاری جنگنده های «اف ۱۶» به پاکستان را به دلیل آنچه واشنگتن عدم مبارزه پاکستان با گروه های تروریستی از جمله شبکه تروریستی «حقانی» خواند، لغو کردند ترکیه آمادگی خود را برای فروش جنگنده های نظامی و نیز مرمت و نوسازی جنگنده های «اف۱۶» و زیر دریایی های این کشور اعلام کرد و همکاری های نظامی دو کشور گسترش یافت.

همسویی در روابط اسلام آباد-آنکار از آن جا مشخص می شود که دولت نواز شریف همزمان با سفر اردوغان به پاکستان در تصمیمی اعلام کرد تمامی کارکنان و معلمین مدارس ترک تبار «پاک-ترک» که در پاکستان حضور دارند باید تا ۲۰ نوامبر این کشور را ترک کنند. تصمیم وزارت کشور پاکستان برای خروج فوری این کارکنان ترکیه ای مدارس مذکور پس از آن صورت می گیرد که «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در سفر ماه آگوست خود به اسلام آباد از دولت این کشور خواسته بود کارکنان مدارس وابسته به فتح الله گولن از مخالفین دولت اردوغان را از کشور اخراج کند.

این همان  هدیه ای بود که نواز شریف در بدو ورود اردوغان به وی داد اما مسئولین پاکستانی مدارس «پاک-ترک» در اقدامی به تصمیم وزارت کشور پاکستان اعتراض کرده و برای دادخواهی به دادگاه عالی پاکستان مراجعه کرده اند تا بلکه به کارکنان ترکیه ای اجازه داده شود تا پایان ماه مارس ۲۰۱۷ میلادی در پاکستان حضور داشته باشند و به نوعی روند تحصیل دانش آموزان پاکستان دچار مشکل نشود.

تعداد دانش آموزان پاکستانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند بالغ بر ۱۱ هزار نفر است و این دانش آموزان از کمک هزینه تحصیلی مدارس مذکور برخوردار هستند. اقدامات دولت نواز شریف از سویی می تواند باعث نگرانی در میان مردم پاکستان شود و از سویی دیگر کفه ترازو را  به نفع عمران خان سنگین کند.

همکاری های سیاسی و دیپلماتیک ترکیه و پاکستان در عرصه بین المللی توانسته است در موضوع پیوستن پاکستان به جمع تامین کنندگان هسته ای و نیز در موضع گیری پاکستان در مسئله کشمیر به دولت اسلام آباد کمک کندهمکاری های سیاسی و دیپلماتیک ترکیه و پاکستان در عرصه بین المللی توانسته است در موضوع پیوستن پاکستان به جمع تامین کنندگان هسته ای و نیز در موضع گیری پاکستان در مسئله کشمیر به دولت اسلام آباد کمک کند. در این میان «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان در دیدار با همتای ترکیه ای خود اعلام داشته است، پاکستان در مسئله قبرس از دولت ترکیه حمایت کامل می کند. ممنون حسین از اردوغان خواسته است تا به مناسبت فرا رسیدن هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور مراسم برگزار شده و از تمبر یادبود این روابط هفتاد ساله نیز رونمایی شود.

پس از آنکه تنش ها بین هند و پاکستان در منطقه کشمیر بالا گرفت و درگیری ها بین نیروهای ارتش دو کشور در مرزها تشدید شد، اسلام آباد به دنبال حامیان منطقه ای است تا بلکه بتواند از انزوای سیاسی و دیپلماتیک خود را نجات دهد. در یک سال گذشته تغییری در سیاست های دولت اسلام آباد بوجود آمده است و روابط این کشور با آمریکا کاسته شده و در مقابل روابط پاکستان با کشورهای ترکیه و روسیه در منطقه افزایش یافته است.

تامین تسلیحات نظامی برای مقابله با خطرات احتمالی از سوی هند در رأس سیاست های دفاعی اسلام آباد قرار دارد و ممنون حسین در دیدار با اردوغان خواستار افزایش توافقنامه های نظامی و دفاعی گسترده بین دو کشور شده است.

با سفر اردوغان به پاکستان و حضور وی در پارلمان این کشور در آینده سطح مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش می یابد و توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور نیز در سال ۲۰۱۷ بین دو کشور نهایی و امضا می شود. اردوغان از موضع پاکستان در قبال کشمیر و نیز پیوستن پاکستان به گروه تامین گنندگان هسته ای حمایت خواهد کرد و در مقابل پاکستان نیز از مواضع ترکیه در قبال قبرس و نیز سیاست های اردوغان در خاورمیانه حمایتی قاطعانه خواهد داشت.

کد خبر 3827358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سلام GB ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
      0 0
      حالا مونده .کی این ترکیه به پاکستان رو دست بزنه و خیانت کنه خدا میدونه ولی نیت ترکیه هیچ وقت خیر نیست همانطور که معلومه ترکیه فقط داره با پاکستان معامله میکنه و روابط اصلا راهبردی نیست.