فرزاد موتمن در مورد ويژگي هاي فيلمي كه از ايران در مراسم اسكار شركت مي كند به خبرنگار مهر گفت: "از جنس فيلم هايي كه هر سال برنده جايزه اسكار فيلم خارجي مي شوند مي توان تشخيص داد غالباً آثاري در اين بخش موفق هستند كه به لحاظ توليد پر و پيمان محسوب مي شوند."
كارگردان "باج خور" خاطرنشان كرد: "اين پر و پيمان بودن در مورد توليد گسترده، حضور عوامل حرفه اي و امكانات فني كامل و از همه مهمتر اثري كامل يه لحاظ ساختار و تكنيك محسوب مي شود. براي حضور موفق در اسكار بايد با يك اثر استاندارد رو به رو باشيم. در مرتبه بعد به نظر مي رسد آكادمي اسكار بيشتر در حيطه فيلم هاي خارجي زبان به آثاري توجه دارد كه داراي ماهيت مستقل هستند و خيلي سفارشي و دولتي نيستند."
وي در مورد حضور كمرنگ ايران در مراسم اسكار گفت: "اصولاً سينماي ايران در آن حد نيست كه بخواهد حضور گسترده در اسكار داشته باشد. آن يكبار هم كه فيلم "بچه هاي آسمان" جزو پنج فيلم منتخب اسكار شد، به علت وجود پخش كننده قوي فيلم يعني كمپاني ميرامكس در آمريكا بود كه اكراني گسترده براي فيلم فراهم كرد. اين كمپاني ها داراي سهميه هايي هستند كه از آن استفاده كردند."
موتمن در ادامه افزود: "بهترين فرصتي كه ما براي حضور در اسكار داشتيم مربوط به فيلم "لاك پشت ها هم پرواز مي كنند" بهمن قبادي بود كه هم به لحاظ موضوع براي امريكائي ها مي توانست جذاب باشد و هم فيلمي بود كه به لحاظ توليدي خيلي پر و پيمان به نظر مي رسيد. ولي با اين وجود انتخاب نشد."
اين فيلمساز در پايان تاكيد كرد: "خيلي از فيلم هاي خارجي كه به مراسم اسكار مي روند داراي هويت بومي و ملي هستند. چه آثاري كه از شرق دور به اسكار مي روند و چه فيلم هاي كشورهاي اروپايي همچون ايتاليا. پس بومي و ملي بودن هم بايد يكي از ويژگي هاي نماينده سينماي ايران در اسكار باشد."
نظر شما