۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۱۵

استاد و پژوهشگر حوزوی:

۳راهبردارتقای نگاه به اربعین/رویدادی که زمینه‌ساز تمدن اسلامی است

۳راهبردارتقای نگاه به اربعین/رویدادی که زمینه‌ساز تمدن اسلامی است

کربلا - استاد و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه اربعین زمینه ساز تمدن اسلامی است، گفت: اجتماع عظیم مسلمانان در اربعین معجزه قرن بیست و یکم است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع رسانی اربعین، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی در دومین روز از همایش بین المللی اربعین حسینی که به همت کارگروه بین المللی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سالن اجتماعات هتل جواهر کربلا برگزار شد، سه راهبرد درباره اربعین و آینده حرکت اربعینی پیشنهاد کرد و خواستار جهت گیری تولیدات علمی و فرهنگی در حیطه رسانه ها در این مسیر شد.

وی با بیان اینکه تمدن یک زندگی جمعی هم افزا و معرفت افزا است، گفت: جایی تمدن شکل می گیرد که سیستم ها تشکیل شده و هم افزایی داشته باشند و سطح درک را بالا ببرند.

این استاد و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: اربعین زمینه ساز تمدن اسلامی است و شاخصه این تمدن تولید، گسترش و ارتقای مستمر حس حضور خدا است.

حجت الاسلام واسطی در ادامه بر سه راهبرد ارتقای دید به اربعین از اجتماع عزاداری به اجتماع تمدن خواهان، ارتقای دید به اربعین از اجتماع عزاداران حاجت خواه به اجتماع جستجوگران خداوند و ارتقای دید به اربعین از اجتماع عظیم مسلمانان به معجزه قرن بیست و یکم تأکید کرد.

وی افزود: اربعین را به عنوان معجزه قرن بیست و یکم باید غنیمت شمرده و به کل جهان ارائه دهیم و تحدی کنیم که اگر می توانند مثل این راهپیمایی عظیم را بیاورند و ببینند آیا چنین همایشی در این مقیاس و با این روحیات امکان پذیر است.

این استاد و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه اربعین بلوغ رفتارهای انسانی را نشان می دهد و در هیچ جای دنیا چنین بلوغ رفتاری در این تراکنش جمعیتی وجود ندارد، اظهار داشت: از نخبگان جهان و غیرمسلمانان دعوت می کنیم این پدیده را مشاهده، تحلیل و مخابره کنند.

حجت الاسلام واسطی با تاکید بر اینکه تمام این فضا برای آن است که ارتقای معنایی صورت گیرد و معنایابی در افراد تحول پیدا کند، افزود: کل جمعیت اگر هم افزا نشوند تحول در فضای تمدنی در پیشواز از حضرت و حرکت به عصر ظهور اتفاق نمی افتد.

وی ادامه داد: ارتباط اربعین با مهدویت بسیار خوشایند و خرسندکننده بوده و آنچه اربعین را برای آینده شگفتی ساز می کند آن است که دائم فرج حضرت را بخواهیم و کسی که در فضای اربعین قرار می گیرد باید با حس و حال مهدویت و ارتقا حس انتظار برگردد.

این استاد و پژوهشگر حوزوی خواستار حرکت تولیدات رسانه ای به سمت تمدن خواهی و تغییر جهت محتوایی تولیدات علمی، فرهنگی، هنری و رسانه ای به القای تمدن خواهی مهدوی در اربعین، خداجویی عرفانی در اربعین و اعجاز اربعین شد.

کد خبر 3829064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha