۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸

مهر اربعین، شوق کربلا + فیلم/۴

شور عاشقی در نینوا؛ بین‌الحرمین سراسر «لبیک یا حسین» شد

شور عاشقی در نینوا؛ بین‌الحرمین سراسر «لبیک یا حسین» شد

استان‌ها- کربلا امروز میعادگاه عاشقان بود و کربلاییان همزمان با اربعین کشور عراق غوغایی دیگر به پا کردند، با حضور میلیون‌ها نفر امروز بین‌الحرمین سراسر «لبیک یا حسین» شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: از نجف تا کربلا، تابلو عدد ۸۰ را نشان می‌دهد، ۸۰ کیلومتری که عاشق را به معشوق می‌رساند همان معشوقی که عشاق میلیونی‌اش در تب‌وتاب رسیدن به او هستند و تو ذره‌ای از دریای بیکران عشقی هستی که روانه کربلا می‌شود.

روز دوشنبه مصادف با اربعین حسینی در عراق است و بیش از ۲۰ میلیون زائر و دلباخته اهل‌بیت عصمت و طهارت از نقاط مختلف جهان در بهترین نقطه زمین گردهم آمده و در سوگ چهلمین روز شهادت سید و سالار شهیدان به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

کربلا به‌وقت اربعین

اینجا کربلا است سرزمینی که در سال ۶۱ هجری مصیبت‌های بی‌شماری که بر خاندان اهل‌بیت رفته را دیده است؛ آنجا که سر مبارک اباعبدالله الحسین(ع) را بر فراز نیزه‌ها زدند و زینب کبری(س) از بلندای تل زینبیه این صحنه غم‌بار را نظاره‌گر بود.

عزاداری اهل سنت و شیعیان در کربلا

اینجا کربلا است؛ میعادگاه عشاق و این مغناطیس حسینی است که دل میلیون‌ها زائر را به سمت خود می‌کشد و در طریق الحسین(ع) پیر و جوان، زن و کودک برای رسیدن به او سر از پا نمی‌شناسند.

در چهلمین روز از شهادت مظلومانه حسین زهرا(س)؛ میلیون‌ها دلباخته به معشوق خود در این سرزمین پربلا رسیدند.

صدای پای پیاده زائران در گوش مسیر نجف تا کربلا دوباره طنین‌انداز شده و این قدم‌های خسته و پاهای تاول‌زده به بین‌الحرمین رسیدند تا سلامی از هویدای دل به ارباب بی کفنشان دهند و بگویند اگر نبودیم کربلا یاری‌ات کنیم اما امروز لبیک‌گویان از کیلومترها راه آمده‌ایم تا دوباره عهدها را تازه کنیم.

عاشقان حسینی در حرم مطهر ابی عبدالله(ع)

اینجا کربلا است، همان سرزمینی که چهل روز پس از به نیزه زدن سرهای قدسیان، جابر و عطیه اولین زائران دل‌شکسته آن بودند و بعدازآن کاروان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به مزار شهدای بی‌سر رسیدند و چون برگ پاییزی خود را به روی قبرها انداختند و هرکسی مزار عزیز خود را به آغوش کشید و از درد و رنج‌هایی که بر آنان گذشت گفتند و اشک ریختند.

میلیون‌ها نفر از زائران اربعین حسینی از کشورهای مختلف، با زبان، رنگ و نژاد متفاوت خود را با تمام مشقت‌هایی که این سفر به همراه دارد به سرزمین کربلا رساندند و جمعیت زائر هنوز در مسیر نجف به کربلا در حال پیاده‌روی است و آن‌هایی که جامانده‌اند خودشان را سواره می‌رسانند تا زائر اربعین باشند و نامشان در طومار اربعینی‌ها ثبت کنند.

کربلا در روز اربعین حسینی یکپارچه سیاه‌پوش است و غم و ماتم از درودیوار این شهر می‌بارد و حضور زائران با چشمان اشک‌آلود و با بیرق‌های عزایی که با خود به همراه دارند بر این ماتم افزوده است.

وضعیت مرز مهران

اما همچنان مرزهای ایران و اسلامی در تب‌وتاب اربعین است، زائرانی که حالا کربلایی شده‌اند درراه خانه و کاشانه‌شان هستند، شلوغی مرزها هرلحظه افزایش می‌یابد و مرز مهران التهاب بیشتری دارد.

سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا بابیان اینکه مرز مهران برای زائرانی که گذرنامه و ویزا ندارند باز نمی‌شود و در صورت باز شدن فقط افراد دارای گذرنامه و ویزا حق تردد دارند، گفت: زیرساخت کشور مقابل، بسیار کم و جوابگوی حجم زیاد زائران نیست.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه گیت‌های استان ایلام در هر ساعت پاسخگوی ۲۰ هزار نفر است، از بازگشت ۱۴۳ هزار و ۶۵۰ زائر در روز اربعین حسینی از مرز مهران خبرداد.

وی یک‌طرفه شدن جاده مهران به ایلام را اقدام خوبی در راستای کاهش ترافیک زائران عنوان کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) هم با اشاره به‌سرعت بخشیدن به روند ۴ خطه کردن محور ایلام-مهران برای اربعین سال آینده،اظهار کرد: بخش‌هایی از پروژه آغاز و امسال نیز با جدیت پیگیری می‌شود تا برای اربعین سال آینده بخش‌های زیادی از آن تکمیل شود.

عبدالله عبدالهی به برپایی چهار موکب در پایانه مهران از سوی قرارگاه خاتم اشاره کرد و افزود: در این موکب‌ها روزانه چهار هزار پرس غذا توزیع می‌شود.

سردار حسین اشتری هم صبح یکشنبه در بازدید از پایانه مرزی مهران اظهار داشت: خوشبختانه هم‌اکنون روند بازگشت زوار به‌خوبی جریان دارد و یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار زائر وارد کشور شده که بیش از ۵۰ درصد از این میزان مربوط به مرز مهران بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور بیان کرد: دو میلیون و ۱۰۰ هزار زائر از مرزهای سه‌گانه وارد کشور عراق شده‌اند که حدود ۵۰ درصد زوار تاکنون به کشور بازگشته‌اند.

سرهنگ محسن ناصری رئیس پلیس‌راه استان ایلام از یک‌طرفه شدن مسیر مهران به سمت ایلام تا شهر سرابله خبر داد و گفت: به‌منظور تسهیل در برگشت زائران مسیر مهران به سمت ایلام از دو روز قبل یک‌طرفه شد تا بازگشت زائران با سهولت بیشتری همراه باشد.

ترافیک؛ سنگین اما روان

سردار تقی مهری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم‌اکنون ترافیک در محورهای ارتباطی مرز شلمچه روان، در مسیرهای مرز چذابه ترافیک پرحجم ولی روان و در مسیر مهران-ایلام که یک‌طرف شده هم‌اکنون شاهدی ترافیک سنگین اما روان هستیم.

مدیرکل بحران استان ایلام از استقرار ۱۲ فروند بالگرد در استان همزمان با ایام منتهی به اربعین حسینی خبر داد و افزود: این بالگردها متعلق به هلال‌احمر، هوانیروز و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی بوده که با هماهنگی مدیریت بحران استان در ایلام استقرار پیداکرده‌اند.

یدالله جایدری معاون فرهنگی آموزش‌وپرورش ایلام گفت:  در سه روز گذشته بیش از سه هزار زائر در مدارس مهران اسکان یافتند که این زائران در مسیر بازگشت از عتبات عالیات در ۱۵مدرسه شهرستان مرزی مهران اسکان داده شدند.

محمد سلیمانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام با اشاره به اسکان ۱۷ هزار زائر در شهرستان مرزی مهران توسط این جمعیت ، گفت: در این مدت از یک هزار و ۱۶ زائر پایانه مرزی مهران آزمایش فشارخون و قند خون رایگان گرفته‌شده و از بیستم آبان ماه سال جاری تاکنون به ۴۰ حادثه رانندگی زائران اربعین در جاده‌های منتهی به مرز مهران امدادرسانی شده است.

محورهای منتهی به مرز مهران هم طی چند روز اخیر شاهد تصادفاتی بود به‌طوری‌که سرهنگ ابوالفضل کهزادی جانشین پلیس‌راه ایلام صبح امروز از جان باختن سه نفر از سرنشینان یک دستگاه سواری پراید در جاده مهران به ایلام خبر داد و گفت: بامداد دوشنبه در محدوده پاسگاه جندالله باوجودآنکه این منطقه دارای پیچ‌های خطرناکی نیست و مسیر کاملاً هموار است خودروی پراید یکی از زائران به دلیل خواب‌آلودگی راننده واژگون و منجر به فوت سه تن از هم‌وطنان شد.

وضعیت مرزهای خوزستان

در مرز شلمچه  و چذابه نیز تردد زائران در جریان است،  غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به موج بازگشت زائران حسینی، اظهار کرد: برای سهولت تردد در مرز چذابه طی چند روز گذشته در حال ایجاد هفت کیلومتر راه از مسیر ۱۶ کیلومتری هستیم.

وی گفته است:این مسیر برای کاهش حجم ترافیک عبوری ایجاد می‌شود و با احداث این راه، مسیر حرکتی خودروهای استان‌های تهران، مرکزی و قم از استان‌های فارس ، بوشهر، کرمان و هرمزگان جدا می‌شود.

سید امیر محسن ضیائی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کشور که روز گذشته به مرز شلمچه سفرکرده بود گفته است: دو هزار امدادگر در عراق و شش هزار و ۵۰۰ امدادگر در کشور کار خدمات‌رسانی به زائران اربعین را به انجام رساندند و تاکنون ۵۴  زائر ایرانی بستری‌شده در بیمارستان‌های عراق نیز ترخیص شدند.

استاندار خوزستان همچنین در حاشیه بازدید از مرز چذابه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مستقر در این مرز اظهار کرد: از مرز شلمچه بالغ‌بر ۶۵۰ هزار زائر خارج‌شده که البته بالغ‌بر ۴۰ هزار زائر خارجی نیز از این مرز به کربلا سفر کردند.

غلامرضا شریعتی همچنین به خروج حدود ۴۵۰ هزار زائر از مرز چذابه اشاره کرد و افزود: درمجموع بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار زائر از مرزهای خوزستان به عراق سفر کردند و تاکنون حدود ۴۷۰ هزار زائر به کشور برگشتند که ۱۸۰ هزار نفر از چذابه و قریب به ۲۸۰ هزار نفر نیز از مرز شلمچه عبور کردند.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم بیان کرد: یک دستگاه اتوبوس با دو یونیت دندانپزشکی تعبیه‌شده که خدمات دندانپزشکی اورژانسی به زائران ارائه می‌شود و تاکنون ۱۸۵ نفر از این خدمات استفاده کردند.

عباس نبوره یادآور شد: اورژانس پیش بیمارستانی یا ۱۱۵ محور اهواز تا چذابه را هم با ۲۲ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس پوشش داده است. درواقع سوسنگرد تا چذابه هر پنج کیلومتر یک آمبولانس به‌منظور سهولت دسترسی و ایجاد امنیت خاطر زائرانی که در این مسیر تردد می‌کنند، مستقر کردیم.

وی ادامه داد: ۳۲ هزار و ۷۴۶ نفر به درمانگاه‌های مستقر در چذابه مراجعه کردند و ازاین‌بین ۳۲ هزار و ۴۳۸ نفر خدمات سرپایی، ۳۰۸ نفر نیز به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

اما محورهای منتهی به مرزهای خوزستان نیز از تصادفات خالی نبود تا شب گذشته   تصادف در محور خرمشهر به  اهواز یک کشته و دو زخمی بر جای بگذارد، هرچند که فرمانده قرارگاه شلمچه و چذابه می‌گوید: طی سال جاری در محورهای خوزستان حدود ۶۰ درصد کاهش تلفات تصادفات داشته‌ایم.

سرهنگ قاسم قدرتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان هم گفت: از دو شب گذشته شاهد موج بازگشت زائران از کربلای معلی بوده‌ایم خصوصاً در مرز چذابه که تقریباً ۹۰ درصد ترددمان خروجی‌ها هستند.

پیش‌بینی روزهای پرازدحام برای مرزها

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در آخرین اظهار نظر خود با اشاره به وضعیت مرز مهران بیان داشت: با همکاری خوب مردم، زائرانی که در مرز حضور داشتند و برخی هم بدون مدارک بودند به نکات عوامل نیروی انتظامی توجه کردند و مرز مهران تخلیه شد.

مرز مهران همچنان برای زائرانی که قصد ورود به خاک عراق را دارند، بسته است ولی برای زائرین که قصد ورود به کشور را دارند، یک‌طرفه باز استوی افزود: مرز مهران همچنان برای زائرانی که قصد ورود به خاک عراق را دارند، بسته است ولی برای زائرین که قصد ورود به کشور را دارند، یک‌طرفه باز است.

رئیس کمیته اعزام اربعین حسینی (ع) با ذکر اینکه مرزهای شلمچه و چذابه دوطرفه باز است، در خصوص آخرین روز ورود به خاک عراق به‌منظور شرکت در اربعین حسینی گفت: بر اساس هماهنگی که وزارت خارجه با سفارت عراق انجام دادند، به دلیل اینکه روز اربعین به ماه قمری در عراق روز دوشنبه است لذا زائرینی که ویزا و گذرنامه دارند می‌توانند وارد خاک عراق شوند.

وی دوم و پنجم آذرماه را روزهای پرتراکم جمعیت در مرزها دانست و عنوان کرد: زائران همان‌طوری که در رفت برنامه داشتند در برگشت هم عجله نکنند، آمار سامانه سماح به‌عنوان کانال ثبت نامی نشان می‌دهد در دوم آذر و پنجم آذرماه بالاترین تراکم جمعیتی و ورود به کشور را داریم، لذا زائرین در این دو روز دقت کافی را داشته باشند.

اوحدی ادامه داد: تقاضایمان این است که زائران از همان مرزی که خارج‌شده‌اند، وارد کشور شوند.

وی ادامه داد: امکانات حمل‌ونقل در نجف ممکن است این جاذبه را داشته باشد که زائران را به سمت مهران سوق دهد اما در این دو روزی که بالاترین حجم ورودی راداریم، قطعاً مرز مهران با تراکم جمعیت مواجه می‌شود و امکانات حمل‌ونقل علی‌رغم همه تلاش کمیته حمل‌ونقل و سوخت محدود است لذا زائران از مرزهای دیگر هم استفاده کنند.

سفر به کربلا روی خط عکس

کد خبر 3829969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha