۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۲

چند خبر از اوقاف استان سمنان؛

وقف در حوزه راه‌سازی و امور دانشگاهی جاری شود

وقف در حوزه راه‌سازی و امور دانشگاهی جاری شود

سمنان - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقف هزینه‌های دولتی را کاهش می‌دهد، گفت: امروز باید وقف در حوزه راه‌سازی و امور دانشگاهی جاری شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان سمنان، اسدالله عباسی در آستانه هفته وقف اظهار کرد: وقف سنتی حسنه و صدقه جاریه است که آثار آن در حیات اخروی و دنیوی انسان باقی می‌ماند و باقیات الصالحات هم به شمار می‌رود همچنین این فریضه یک سنت دینی و جزء آموزه‌های دینی و قرآن و عترت است؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) سفارش‌های خوبی پیرامون وقف دارند.

وی با تأکید بر اینکه وقف نیز همانند سایر ارزش‌های اسلامی با شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در ایران احیا شده است، اضافه کرد: فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شده ولی باید بیشتر در مسیر فرهنگ‌سازی وقف در جامعه تلاش شود چرا که جنبه توسعه‌ای نیز در کشور دارد لیکن باید گفت وقف در حوزه‌های مختلف مانند احداث بیمارستان، ساخت مدارس و ... حضور بارز دارد.

عضو خانه ملت با بیان این مطلب که وقف در کاهش هزینه‌های دولت نقش بسیار مهمی دارد، اضافه کرد: برخی از زیرساخت‌ها با هزینه‌های دولتی قابل به تکمیل نیست و جریان‌سازی وقف در آن هزینه‌های دولت را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر باید گفا این فریضه و پیامدهای آن باید در جامعه جاری و ساری شود؛ در پروژه‌هایی مانند راه‌سازی، دانشگاه‌ها و ... باید وقف را جاری و ساری کرد زیرا این پروژه‌ها عام‌المنفعه هستند.

وقف زمینه‌ای خاص در حوزه اقتصاد مقاومتی دارد

رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: وقف فرهنگی و نذر فرهنگی به‌عنوان مدل‌های جدید وقف باید در جامعه تزریق شود لذا وقف زمینه‌ای خاص در حوزه اقتصاد مقاومتی دارد.

حجت‌الاسلام‌ محمدجواد ادبی با بیان اینکه وقف از سنت‌های ریشه‌دار و عمیق در اسلام ناب محمدی (ص) است، گفت: حضرت خدیجه (س) مادر گرامی حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین بانوی واقف در تاریخ اسلام هستند لذا وقف از صدر اسلام با نقش‌آفرینی مهم پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) تداوم داشته و به ما ارث رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه در هر زمان با توجه به فضای فرهنگی، اجتماعی و دینی صحبت‌های مختلفی در مورد وقف مطرح شده است، اضافه کرد: فقها حوزه وقف را گسترده کرده و وقف را فرهنگی برای باقیات‌الصالحات در نظر گرفته‌اند.

رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه وقف زمینه مادی ارزشمند و زمینه معنوی پایدار است، افزود: باید در هر دو وجه این فرهنگ را بین مردم بیشتر تقویت کنیم همچنین گونه‌های جدید وقف فرهنگی و نذر فرهنگی را در حوزه وقف باید برای مردم بازگو کرد لیکن باید مدل‌های جدیدی از وقف را در جامعه عرضه کنیم در نهایت باید گفت امروز باید این موضوعات را برای کسانی که می‌خواهند در حوزه وقف ورود پیدا کنند، نخست معرفی کرده و به این مقولات توجه ویژه‌ای داشت.

وقف در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی تقویت شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقف یک سنت حسنه به شمار می‌رود و به‌عنوان یکی از ارزش‌های اسلامی و صدقه جاریه مطرح بوده و خیرات آن برای واقف تا ابد ماندگار است همچنین وقف از قدیم‌الایام در ایران اسلامی وجود داشته است و مردم ایران به این سنت حسنه و یکی از ارزش‌های مهم دینی پایبند بودند.

بهروز بنیادی با تأکید بر اینکه بزرگان ما در بحث وقف در تاریخ انقلاب اسلامی گام‌های بزرگی برداشته‌اند، اضافه کرد: در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، سنت حسنه وقف در کشور به دلایلی کم‌رنگ شده بود هرچند مشکلات اقتصادی نیز در کم‌رنگ شدن وقف در جامعه بی‌تأثیر نبوده اما درمجموع باید نگاه ویژه و خاصی به این سنت حسنه داشت.

عضو خانه ملت با بیان اینکه مسئولان حوزه وقف و سازمان اوقاف و امور خیریه باید جایگاه واقعی وقف را نشان دهند، اضافه کرد: وقف یک‌سری ملزوماتی دارد و باید طبق نیت واقف عمل شود همچنین فعالان این حوزه با برخورد با مواردی که بر اساس نیت واقف عمل نمی‌شود، باید اعتمادسازی را در جامعه نسبت به وقف ایجاد کنند.

بنیادی با اشاره به این موضوع که مردم حضور وقف بین خود و جامعه را باید احساس کنند، تصریح کرد: اقدامات در حوزه وقف و درمجموع موقوفات باید در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ... قابل لمس باشد.

کد خبر 3832112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha