۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶

استاندار قزوین:

نظام بودجه ریزی در کشور جوابگوی نیازها نیست

نظام بودجه ریزی در کشور جوابگوی نیازها نیست

قزوین- استاندار قزوین گفت: نظام بودجه ریزی و اجرا در کشور معیوب و ناکارآمد است و نمی تواند نیازها را جوابگو باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، فریدون همتی روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که روز شنبه در سالن باغستان برگزار شد اظهارداشت: خوشبختانه در دو سال گذشته اقدامات خوبی برای اصلاح نظام بودجه کشور صورت گرفته اما هنوز نمی توان نیازها را پاسخ داد.

استاندار تصریح کرد: باید بپذیریم که نظام بودجه ریزی و اجرا در کشور ناکارآمد است و باید اصلاح آن بر اساس نیازهای امروز انجام شود.

همتی گفت:اسناد خزانه اسلامی یک ابزار مالی مبتنی بر بدهی دولت به نظام بانکی، ذی نفعان و تامین کنندگان منابع است و به وسیله خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می شود ودولت می تواند با انعقاد قراردادهای مربوط به مبادله های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانکها، پیمانکاران پروژه های کوتاه مدت یا تامین کنندگان نیازهای جاری و به طورکلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیازها و هزینه های جاری خود در کوتاه مدت را تامین کند.

استاندار قزوین افزود: ساختار بودجه ریزی کشور در گذشته به گونه ای بود که دستگاه های اجرایی معمولا در روزهای پایانی سال اعتبارات خود را دریافت می کردند لذا
در طول سال زمان کاری از دست می رفت و برای هزینه کرد بودجه نیز محدودیت زمانی وجود داشت.

همتی تصریح کرد:این وضعیت موجب هدررفت منابع ومشکلاتی چون سندسازی می شد و چنین نظام بودجه ریزی معیوب و ناکارآمد بود و نمی توانست ما را به اهداف توسعه برساند.

استاندار قزوین گفت: مدیران دستگاه های اجرایی استان باید از ظرفیت اسناد خزانه اسلامی برای تامین مالی طرح ها و همچنین پرداخت بدهی های خود استفاده کنند.

همتی یادآورشد: با توجه به مشکلات یاد شده دولت تدبیر و امید از دو سال گذشته با انجام کارهای کارشناسی شده و پیشنهاد آن در لایحه بودجه نسبت به انتشار اسناد خزانه اسلامی
اقدام کرد تا با این روش دستگاه ها بتوانند مطالبات خود را پرداخته کرده و با سهولت و بدون دغدغه مالی اجرای طرح های خود را به پیمانکاران بسپارند.

وی با بیان اینکه امسال دستگاه های استانی از تجربه استفاده از اسناد خزانه اسلامی برخوردار می شوند، اظهار کرد: مدیران باید در استفاده از این ظرفیت بکوشند و با توجه به زمان دار بودن این اسناد حتی یک روز را نیز از دست ندهند.

همتی اضافه کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید مزایای استفاده از اسناد خزانه اسلامی را برای پیمانکاران خود تشریح کنند و بدانند این اسناد دارای ضمانتی شفاف و مشخص هستند و در حکم نقدینگی به شمار می روند.

استاندار قزوین اظهارداشت: مزایای استفاده از روش تامین مالی اسناد خزانه اسلامی زیاد است و با توجه به سررسید در موعد مقرر و زمان سررسید اسناد، دولت مکلف است تا مبالغ تعیین شده را به حساب پیمانکاران و یا افرادی که در آخرین مرحله، اسناد در اختیار آنها قرار دارد واریز کند.

استاندار قزوین با بیان اینکه مدیران به هیچ عنوان نباید تصور کنند که به جای استفاده از اسناد خزانه مالی می توانند از سایر اعتبارات پیش بینی شده به عنوان جایگزین استفاده کنند، افزود: دستگاه های اجرایی از این پس برای پرداخت بدهی خود و یا سپردن طرح ها به پیمانکاران باید روی روش تامین مالی خزانه اسلامی حساب بازکنند.

نماینده عالی دولت در استان قزوین گفت: توجهیی از مدیران برای استفاده نکردن از ظرفیت تامین مالی به روش خزانه اسلامی وجود ندارد و در صورت کم کاری در این رابطه آنها باید پاسخگوی مردم، استانداری و دستگاه های نظارتی باشند.

همتی با بیان اینکه پیمانکاران برای دریافت وجوه مربوط به اسناد خزانه اسلامی باید کد بورسی دریافت کنند، اظهار کرد: صداوسیما باید در این رابطه اطلاع رسانی لازم را داشته باشد.

استاندار قزوین درادامه خواستار تجمیع امور مربوط به اعطای مجوزها در حوزه های مختلف از سوی دستگاه های اجرایی شد و اظهار داشت: تعدد اخذ استعلام از دستگاه های مختلف یک نقص است که موجب کندی در اجرای کارها و نارضایتی مردم از نظام اداری می شود.

وی با بیان اینکه نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان فقط امروز در ساعت اداری برگزار شده اظهار کرد: نشست های مهم استان از جمله کارگروه های مختلف در ساعت های بعدازظهر، عصر و شب برگزار می شود.

همتی اظهارداشت: نشست های استان را به منظور آن که مدیران بتوانند در ساعات اداری به ماموریت های کاری خود پرداخته و در خدمت مراجعان باشند، بعدازظهرها و عصرها برگزار می کنیم که از این جهت باید از همه مدیران دستگاه ها قدردانی کنیم.

کد خبر 3834764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha