۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

کارآفرینی دانش‌بنیان در گلستان موردتوجه قرار گیرد

کارآفرینی دانش‌بنیان در گلستان موردتوجه قرار گیرد

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بابیان اینکه کارآفرینی دانش‌بنیان باعث رشد و جهش اقتصادی و تحول در استان می‌شود، خواستار توجه به این بخش شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد، ظهر یکشنبه در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان گلستان اظهار کرد: کارآفرینی به دو بخش عمده تقسیم می‌شود که بخش نخست آن در سطح کوچک و متوسط است.

وی افزود: این نوع کارآفرینی ریسک چندان زیادی ندارد و با سرمایه‌گذاری اندک قابل‌اجراست.

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان با یادآوری اینکه این نوع از کارآفرینی در حد کسب‌وکار خانگی است و میزان رشد آن خطی بوده و شاهد جهش چندانی در آن نیستیم، ادامه داد: این نوع کارآفرینی بیشتر محلی و منطقه‌ای عمل می‌کند و در جایگاه خود دارای اهمیت است.

وی از کارآفرینی دانش‌بنیان یا مبتنی بر نوآوری به‌عنوان دومین نوع از کارآفرینی نام برد و اضافه کرد: ریسک‌پذیری این نوع کارآفرینی بالاتر بوده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیاز دارد و ممکن است در سال‌های نخست بازده اقتصادی نداشته باشد.

نجفی نژاد با تأکید بر اینکه در اقتصاد سالم این دو نوع کارآفرینی جایگاه ویژه‌ای دارند و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد، تصریح کرد: توجه به کارآفرینی دانش‌بنیان رشد و جهش اقتصادی و تحول می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای خروج از اقتصاد سنتی نقش دانشگاه‌ها در کارآفرینی پررنگ می‌شود و پژوهش‌ها و تعلیم و تربیت دانشگاه‌ها می‌تواند اقتصاد و کارآفرینی دانش‌بنیان را تقویت کرده و موتور محرک اقتصاد باشد.

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان با تأکید بر اینکه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال در استان باید تغییر کند، بیان کرد: دانشگاه منابع طبیعی گرگان ۶۰ سال قدمت دارد اما تا دهه ۷۰ فقط به تربیت کاردان و کارشناس مشغول بود.

تلاش برای تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین در گلستان

وی یادآور شد: در ۲۳ سال گذشته کارهای ارزنده‌ای در تحقیقات استان انجام شد و این دانشگاه در دولت تدبیر و امید تلاش دارد به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین تبدیل شود.

وی از راه‌اندازی مرکز رشد در این دانشگاه خبر داد و گفت: هم‌اکنون بر روی تجاری‌سازی محصولات کار می‌کنیم و تاکنون بیش از ۲۰ شرکت شکل‌گرفته و سند دانشگاه کارآفرین دانشگاه منابع طبیعی گرگان در هیئت امناء به تصویب رسیده است.

نجفی نژاد همچنین از راه‌اندازی انجمن دانشجویان کارآفرین در این دانشگاه خبر داد و افزود: هرچند ایران ازنظر تولید علم در رتبه ۱۶ جهان قرار دارد اما جایگاه مناسبی در ابداع و نوآوری ندارد و رتبه ما در این حوزه ۱۰۴ است.

وی از ابلاغ دستورالعمل وزارت علوم برای ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه‌های کشور خبر داد و تصریح کرد: ایده و ابتکار و تجاری‌سازی در کنار هم می‌تواند برای کارآفرینان ایجاد ثروت و ارزش کند.

نجفی نژاد تأکید کرد: دانشگاه منابع طبیعی گرگان آمادگی دارد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام‌شده را در اختیار کارآفرینان استان قرار داده تا بتوانند ایده‌ها را تجاری‌سازی کرده و به بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد اشتغال در استان کمک کند.

کد خبر 3847140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha