۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

نمایندگان مجلس افغانستان:

پاکستان نمی تواند افغانستان را مجبور به ترک دوستی با هند کند

پاکستان نمی تواند افغانستان را مجبور به ترک دوستی با هند کند

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان در واکنش به اظهارات دبیر کل وزارت خارجه پاکستان اعلام کردند: پاکستان نمی تواند افغانستان را مجبور به ترک دوستی با هند کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «جمهور»، شماری از نمایندگان مجلس افغانستان در پی اظهارات اخیر دبیر کل وزارت خارجه پاکستان در مورد نزدیکی کابل با دهلی نو، اعلام کردند: پاکستان نمی تواند افغانستان را مجبور به ترک دوستی با هند کند.

روز گذشته «اعزاز احمد چودری» دبیر کل وزارت خارجه پاکستان تهدید کرده بود که نزدیکی کابل با دهلی نو، نباید بر اساس دشمنی با پاکستان باشد؛ زیرا در آن صورت تمام منطقه با تهدیداتی مواجه خواهد شد.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان، تهدیدات پاکستان را بی تاثیر دانسته و تاکید دارند که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل می تواند با هر کشوری که بخواهد ارتباط نزدیک بر قرار کند و روابط با هند نیز تاریخی و بدون خطر بوده است.

«عبدالولی نیازی» عضو مجلس افغانستان در این خصوص گفت: پاکستان با تهدیدات خود تلاش می کند تا دولت افغانستان را تحت تاثیر خود قرار دهد ولی افغانستان به عنوان یک کشور مستقل عمل کرده و در روابط خارجی خود مختار است.

به گفته وی، این مداخله آشکار در امور روابط خارجی افغانستان از سوی پاکستان است، اما دولت افغانستان هیچگاه به این خواسته پاکستان پاسخ مثبت نخواهد داد.

«عبدالرئوف انعامی» یکی از نمایندگان مجلس افغانستان نیز گفت: صلح در افغانستان یک تجربه ناموفق است؛ هر بار که پاکستان سخن از صلح به میان آورده است، به نیت جنگ بوده و از این طریق با آزادی زندانیان طالبان، در فصل جنگ صفوف طالبان را بیشتر تقویت کرده است.

«مولوی تره خیل محمدی» دیگر عضو مجلس افغانستان نیز در این مورد گفت: هر زمان که پاکستان سخن از صلح زده است؛ متأسفانه نتیجه بر عکس بوده است؛ آرزوی ما این است که رهبران طالبان و  سران دولت افغانستان با هم مذاکره کنند و کشور را از فتنه جهانی نجات دهند.

این تهدیدها از سوی پاکستان در حالی مطرح می شود که هم اکنون روابط کابل و دهلی نو بیش از پیش در حال گسترش است و پاکستان همواره تلاش کرده تا مانع نزدیکی افغانستان و هند شود؛ زیرا پاکستان با هند دشمنی دیرینه و تاریخی دارد.

از سوی هم، دبیر کل وزارت خارجه پاکستان و «سرتاج عزیز» مشاور امور خارجه نخست وزیر این کشور گفته اند که پاکستان از روند صلح در افغانستان حمایت می کند.

شایان ذکر است «اعزاز احمد چودری»؛ دبیر کل وزارت خارجه پاکستان دیروز در اظهارت خود اعلام کرده بود: برخی از رهبران کلیدی و اعضای شبکه تروریستی «حقانی» در پاکستان مستقر هستند. وی به آنها هشدار داد که اگر دست از عملیات تروریستی در افغانستان نکشند باید هر چه زودتر پاکستان را ترک کنند.

کد خبر 3848896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha