۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۵

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی؛

اتحاد نشانه حاکمیت عقلانیت بر جوامع اسلامی است

اتحاد نشانه حاکمیت عقلانیت بر جوامع اسلامی است

اراک- آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع عالیقدر جهان تشیع در پیامی به نخستین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام و رهبری در اراک، گفت: تفرقه ناشی از نادانی و اتحاد نشانگر عقلانیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرجع عالیقدر جهان اسلام در پیامی به کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی که از امروز به مدت دو روز در اراک آغاز شده است، گفت: در مورد تقریب مذاهب در قرآن، روایات و تاریخ بحث شده است که نشان می‌دهد تقریب چه فوایدی و جدا شدن چه مضراتی دارد.

این پیام می افزاید: با وجود آیاتی مانند آیه ۱۵۹ سوره انعام خطاب به پیامبر، جای تعجب دارد که با وجود صراحت این آیه‌ها چگونه عده‌ای بر طبل افتراق می‌کوبند، بنابراین هر جا اتحاد است نشانه عقلانیت و هرکجا انفراق، نشانه جهل است.

در ادامه این پیام آمده است: قرآن می‌گوید مسلمانان مشرک نباشید و مانند کسانی نباشید که دینشان را تقسیم کردند و به اختلاف با هم پرداختند به این معنی که تفرقه مساوی با شرک است، ما تکفیری‌ها را بیگانه‌ از اسلام و قرآن می‌دانیم چون تفرقه‌ بین مسلمانان می‌افکنند.

همچنین در این پیام آمده است: این مسئله تفرقه از دو جا سرچشه  می‌گیرد، که یکی از آنها نادانی‌ است یعنی افرادی که پافشاری بر یک موضوع دارند و به‌دنبال جداکردن خود از دیگران هستند درحالی که همانگونه که در خانه خدا می‌بینیم همه مسلمانان با فرقه‌ها و مذاهب مختلف یک‌رنگ هستند با وجود این‌ همه وجوه مشترک تفرقه افکنی معنایی ندارد، البته این به دست افرادی است که معتقدند اختلاف بینداز و حکومت کن.

در ادامه این پیام بیان شده است: شرایط به‌گونه‌ای است که اگر غافل شویم و تفرقه بیندازند دچار سرنوشت کشورهایی می‌شویم که آتش تفرقه در آنها روشن است پس در این راه مسلمانان باید بیشتر متحد شوند.

کد خبر 3854377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha