۱ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸

کمک ۴۱۵ میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی به افغانستان

کمک ۴۱۵ میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی به افغانستان

توافقنامه کمک ۴۱۵ میلیارد دلاری بانک توسعه آسیایی به افغانستان، به امضای رئیس این نهاد بین المللی و وزیر دارایی افغانستان رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه اقتصادی «ودصم»، بخش دوم توافقنامه کمک ۴۱۵ میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی به افغانستان به منظور افزایش ظرفیت تأمین و تقویت تجارت فرامرزی انرژی، میان وزیر دارایی افغانستان و رئیس بانک توسعه آسیایی به امضا رسید.

«اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان گفت: ما از کمک های بانک توسعه آسیایی در عرصه بهبود بخش انرژی در افغانستان تشکر می کنیم.

وی در ادامه افزود: انرژی یکی از بخش های اساسی و دارای اولویت در دولت افغانستان برای رشد اقتصادی است و دولت کابل با بانک توسعه آسیایی در عرصه رشد بخش انرژی برای بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه مردم افغانستان، همکاری می کند.

این کمک شامل ۱۸۸.۲۳ میلیون دلار از طرف بانک توسعه آسیایی، ۲۲۵.۷۷ میلیون دلار از طریق صندوق مالی- زیر بنای افغانستان از سوی کشور های بلژیک، کانادا، آلمان، لهستان و آمریکا و ۱ میلیون دلار از طرف کشور چین برای هماهنگی منطقه ای و کاهش فقر است.

همچنین دولت افغانستان نیز مبلغ ۵ میلیون دلار از منابع داخلی خود برای بخش دوم این پروژه اختصاص می دهد.

افغانستان در طول سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ شاهد افزایش تقریباً دو برابر تقاضای انرژی در مقایسه با میزان رشد اقتصادی خود بوده و در حال حاضر حدود ۸۰٪ از انرژی افغانستان از کشورهای همسایه تامین می شود.

سیستم انرژی افغانستان همگام با سیستم کشورهای صادر کننده برق به افغانستان مانند ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نبوده و نیاز است تا با افغانستان در بخش استفاده از انرژی وارداتی همکاری فنی صورت گیرد.

لازم به ذکر است؛ بانک توسعه آسیایی به عنوان بزرگترین نهاد تامین کنتده بخش انرژی از طریق بودجه ملی دولت افغانستان، تاکنون حدود ۲.۲ میلیارد دلار برای بخش انرژی درافغانستان کمک مالی فراهم آورده است.

کد خبر 3855901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha