۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵

در اختتامیه دوسالانه مجسمه های شهری مطرح شد

باید از شتابزدگی در فراخوان ها دوری کرد/ نصب آثار منتخب در شهر

باید از شتابزدگی در فراخوان ها دوری کرد/ نصب آثار منتخب در شهر

در اختتامیه پنجمین دوسالانه مجسمه های شهری، کوروش گلناری اعلام کرد که هفتمین بی ینال مجسمه سازی در شهریورماه ۹۶ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه پنجمین دوسالانه مجسمه های شهری شامگاه روز گذشته ۵ دی ماه با حضور عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سیدمحمد جواد شوشتری مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران، علی مرادخانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی و هنرمندانی چون سعید شهلاپور، حسین فخیمی، محمد ابراهیم جعفری و کوروش گلناری برگزار شد.

عیسی علیزاده در ابتدای این مراسم در سخنانی کوتاه درباره سازمان زیباسازی و نگاهش به مجسمه سازی و هنرهای شهری گفت: تداوم برگزاری دوسالانه مجسمه های شهری نشان می دهد که سازمان زیباسازی به این موضوع اهتمام دارد و ما در این بی ینال از حضور اساتید و شورای هنری سود بردیم. به اذعان بسیاری از هنرمندان نیز سازمان زیباسازی توانسته است جایگاه خوبی در عرصه هنرهای تجسمی در کشور به دست بیاورد و انشالله این حرکت تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: ما اوایل سال آینده سمپوزیوم مجسمه سازی سنگ و آهن را برگزار خواهیم کرد و در این مدت هم برای نقاشی دیواری برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته و آثار گرافیکی که به صورت کمپین هایی در حوزه های سلامت، محیط زیست و ترافیک داشته ایم به اذعان بسیاری توانسته تاثیر گذاری خوبی در بین شهروندان داشته باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه کارهای شهری خاصیتش این است که می توان انها را به قضاوت عموم مردم گذاشت بیان کرد: ما از حمایت شهردار و سازمان علیرغم برخی نامهربانی ها تشکر می کنیم و انشاءلله بتوانیم آثار این نمایشگاه را برای نصب در شهر اجرا کنیم.

تاکید دوسالانه بر مکان ویژگی

سید مجتبی موسوی در ادامه مراسم به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوسالانه پرداخت و گفت: برگزاری دوسالانه مجسمه های شهری از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است و خوشبختانه هر دو سال یک بار به طور منظم برگزار می شود و تاثیرگذاری خود را در عرصه مجسمه سازی کشور ایفا کرده است. این مجال عرصه ای بوده برای عرضه اندام هنرمندان خصوصا هنرمندان جوان.

وی ادامه داد: در این دوره تاکید بر طراحی اثر بر اساس مکان ویژگی بوده است و برای همین شما کنار هر اثر در نمایشگاه تصویری می دید که مکان پیشنهادی هنرمند برای نصب مجمسه را نیز نشان می داد چرا که تاکید شورای سیاستگذاری بر این بود که اگر مجسمه شهری است باید برای محلش در سطح شهر نیز فکر کرده باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه در این دوره از بی ینال بیش از ۵۰۰ هنرمند اثر ارائه کردند که نمایش بیش از ۱۰۰ اثر در نمایشگاه نشان دهنده پتانسیل خوب هنرمندان در این عرصه است گفت: ما در کنار بخش اصلی در این دوره بخش یادمان را داشتیم که برای ادای احترام به پیشکسوتان مجسمه سازی که هر کدام برای ما یادگاری های ارشمندی گذاشته اند بود و بخش مدعوین که پیشکسوتان مجسمه سازی اثر ارائه کرده بودند. همچنین بخش مرور ۴ دوره قبل را هم طراحی کردیم تا بدانیم در این ۵ دوره چه دستاوردهایی ار داشته ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم در کمتر از یکسال با منتخبان وارد گفتگو برای عقد قرار داد و نصب دائم مجسمه در شهر شویم. اینکه تعداد کمی اثر را می توانیم انتخاب کنیم نافی ارزش های دیگر آثار نیست. تک تک آثاری که به نمایشگاه راه پیدا کردند ارزشمند هستند.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم هنرمندان حاضر در رویداد بهارستان که فراخوان اش اعلام شده و اسفند ماه برگزار خواهد شد شرکت کنند. البته آن رویداد یک عرصه بین رشته ای است و صرفا مجسمه سازی نیست.

برپایی بی ینال مجسمه سازی در شهریور ماه

کوروش گلناری که به نمایندگی از طرف شورای سیاستگ گذاری و داوری دوسالانه پشت تریبون قرار گرفت با اشاره به چالش هایی که عرصه مجسمه های شهری این روزها با آن رو به رو است، گفت: ما در یک دوره ای در عرصه مجسمه سازی دچار توقف در سفارش بودیم و بعد که شروع به زیباسازی کردیم ابتدا شروع به سفارش مجسمه مشاهیر دادیم و کم کم این عرصه شکل جدی تری به خود گرفت و در قالب سمپوزیوم و مجسمه های شهری سفارش به هنرمندان در این عرصه دنبال می شود اما از آنجا که این فرایند در دوره ای جایش خالی بود یکباره با سرعتی موج سفارشات آغاز شد و بیشتر دانشجوها را فعال کرد.

وی ادامه داد: به ظنر می رسد وقت آن است یک بازاندیشی در این امر داشته باشیم و کمی به این روند شتابان به دیده نقد نگاه کنیم. بعضا نسخه پردازی های سطحی و اینترنتی را در این فراخوان ها شاهد هستیم و شاید حتی لازم باشد یک دوره بی ینال را متوقف کنیم تا ببینیم چطور می شود این روند را کیفی کرد.

وی با اعلام این خبر که شورای سیاستگذاری بی ینال هفتم مجسمه سازی شکل گرفته و این بی ینال در شهریورماه و مهرماه ۹۶ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود بیان کرد: در آنجا هم دغدغه ما همین است که چگونه به سمت کیفی سازی حرکت کنیم. در این دوره ما گفتیم باید کسانی به نمایشگاه راه پیدا کنند یک فعالیت جدی در امر مجسمه سازی ثبت کرده باشند یا حداقل یک نمایشگاهی برپا کرده باشند. قصدمان هم گذاشتن یک سد نیست بلکه می خواهیم یک بازاندیشی در آثار داشته باشیم. به گمانم نتیجه این موضوع را می توان در سه دوره بعد بی ینال مشاهده کرد.

گلناری با اشاره به اینکه وقتی مجسمه به سطح شهر می آید باید آن فضا را تبدیل به مکان کند ادامه داد: بازخوردهایی که امروز مجسمه در محیط می گیرد اهمیت دارد و به نظر می رسد رفتار سفارشی شتابان در فراخوان های زیباسازی کمی جای نقد داشته باشد. گاها مجسمه هایی در شهر می گذاریم که خیلی به نقش مخاطب توجه نمی کنند. مکان ویژگی یعنی به مکان هویت دادن مانند کاری که یادمان میدان آزادی می کند.

وی در پایان گفت: برای یک کار فاخر باید زمان فاخر و هزینه های فاخر و سیاستگذاری فاخر داشته باشیم.

شهر، سکونت گاه دلپذیر

در ادامه مرادخانی به عنوان آخرین سخنران مراسم اختتامیه پنجمین دوسالانه مجسمه های شهری گفت: وظیفه من سپاسگذاری از زحمات دوستان در سازمان زیباسازی است. باید کاری کنیم شهرداری از این کارهایی که دارد انجام می دهد خسته نشود. سازمان زیباسازی از وقتی شهر تهران را به عنوان یک گالری بزرگ مطرح کرد نشان داد رویکرد متفاوتی در امور هنری خود دارد.

وی ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حوزه حاکمیتی است بودجه مان کفاف این همه فعالیت را نمی دهد و از طرفی وظیفه اجرایی به این صورت را هم نداریم اما می توانیم در کنار شهرداری باشیم و با کمک هم کارهای ارزشمندی انجام دهیم.

وی گفت: سازمان زیباسازی ماموریت دارد شهر را به عنوان فضای سکونتی به فضایی دلپذیر برای مردم و همچنینی فضایی آموزنده و هویت بخش تبدیل کند که این مهم در انتخاب آثار خود را نشان می دهد. من بارها در سطح شهر دیده ام که هر کدام از کارهای تجسمی که در سطح شهر صورت می گیرد چه تاثیرات خوبی روی مردم داشته و حتی مردم ایستاده اند و با آن ها عکس یادگاری گرفته اند.

مرادخانی با اشاره به اینکه نمادهای حجمی در سطح شهر از این رو مهم هستند که مردم دنیا هم باید بتوانند از این آثار تاثیرپذیری داشته باشند و به عنوان نماد شهر از آن ها یاد کنند، بیان کرد: امیدواریم شهرمان پر از نمادهای مهم و ماندگار شود.

در پایان مراسم اختتامیه برگزیدگان پنجمین بی ینال مجسمه های شهری به شرح زیر اعلام شدند و هدایای خود را دریافت کردند:

۱.  برگزیده نخست مونا آقابابایی، عنوان اثر: ۱-۹-۴-۰#۱

۲.  برگزیده دوم محمدرضا سعلبی فرد، عنوان اثر: از زمانی که ما سلطان بودیم

۳. برگزیده سوم رامین جمشیدی، عنوان اثر: زمان بی زمانی

آثارتقدیر شده :

۱- (گواهی بخواهید اینک گواه، همین زخم هایی که نشمردیم) اثر مرضیه سرسریان

۲- (اندرونی) سارا رحیم پور

۳- (وحشی بافقی ) اثر علی حاجی مرادی

کد خبر 3860002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha