۷ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۱۰

اظهار نظر یک استاد دانشگاه درباره میزان صادرات صنایع دستی

اظهار نظر یک استاد دانشگاه درباره میزان صادرات صنایع دستی

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای سنتی گفت:صادرات صنایع دستی ما ۱۸۰ میلیون دلار است که با چین که ۵ میلیارد دلار است، برابری نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین یاوری در سومین مراسم تجلیل از پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی که امروز، هفتم دی ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد آغاز قرن بیستم را به خاطر جنگ های بسیار و حوادث تلخ، قرن سیاه دانست و گفت: بسیاری در ابتدای قرن بیستم تصور می کردند روزگار هنرهای سنتی به پایان رسیده اما در سال ۱۹۳۰، «رنه گنون» تحولی ایجاد کرد و بعدها، ایرانیان هم به او پیوستند و  گفتند تنها هنر سنتی است که با توجه به این که در تاریخ و باورهای ما ریشه دارد باقی می ماند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: برخی کشورها چون چین و هند و مکزیک و ایران از سابقه ای غنی در زمینه صنایع دستی برخوردار بودند اما چین و هند از موفقیت بیشتری در این زمینه برخوردار شدند و ایران، متاسفانه آن گونه که باید و شاید به هنرهای سنی خود بها نداد و این تغییرات سازمانی مکرر و متعدد با نگرش های گوناگون باعث شد تا برنامه یزی درستی در این زمینه وجود نداشته باشد.

یاوری، فرش را مادر صنایع دستی دانست و افزود: ما مادر را از فرزندانش جدا کرده و فرش را جدای از صنایع دستی به شمار می آوریم. البته می توان فراتر به ماجرا نگاه کرد و موسیقی و شعر و ادبیات را هم در شمار هنرهای سنتی و حتی مادر آن به شمار آورد.

این استاد دانشگاه به رقم صادرات صنایع دستی اشاره و بیان کرد: صادرات ما ۱۸۰ میلیون دلار بوده؛ این مبلغ به نسبت سال های پیش، قابل توجه و نشان دهنده تلاش مسئولان است اما همچنان  با صادرت صنایع دستی در چین که معادل ۵ میلیارد دلار است، قابل مقایسه نیست.

کد خبر 3861464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha