۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱

مشاور معاونت صنایع دستی:

میزان پژوهش‌ها با تنوع صنایع‌دستی تناسبی ندارد

میزان پژوهش‌ها با تنوع صنایع‌دستی تناسبی ندارد

مشاور معاونت صنایع‌دستی کشور گفت: متاسفانه میزان پژوهش‌ها و مقالات موجود با تنوع صنایع دستی تناسب ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت مرادخانی صبح امروز، هشتم دی ماه در نخستین سمینار سفره کردی خراسان شمالی که با حضور هنرمندان صنایع دستی استان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه دولتی بجنورد برگزار شد گفت: صنایع دستی ایران تنوع و تکثر بسیار خوبی دارد که به واسطه این تنوع هنرمندان بسیاری در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه صنایع دستی افزود: متاسفانه تعداد پژوهش‌ها و مقالات با تنوع صنایع دستی تناسب ندارد و این یک خلاء اساسی در این حوزه به شمار می‌رود.

مرادخانی گفت: برای دست یابی به توسعه پایدار در حوزه صنایع دستی به توسعه تحقیقات و پژوهش‌های این عرصه تاکید شده است.

مشاور معاونت صنایع دستی اظهار کرد: به منظور توسعه پایدار حوزه صنایع دستی همایش‌ها و جلسات هم اندیشی مختلفی در ٣١ استان کشور برگزار می‌شود چرا که در استان‌ها پژوهشگران مختلفی در حوزه صنایع دستی وجود دارند، اما امکان ارایه نظارت برآنان وجود نداشته که با برگزاری چنین همایش‌هایی فرصتی برای ارائه مقالات پژوهشگران فراهم می‌شود.

مرادخانی با اشاره به اهداف برگزاری نخستین سمینار تخصصی سفره کردی خراسان شمالی تصریح کرد: برجسته شدن نتایج تلاش‌ها و پژوهش‌ها و ایجاد ارتباط موثر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مجامع آکادمیک سایر استان از اهداف این سمینار است.

وی تاکید کرد: برای توسعه پایدار کشور واستان باید زیرساخت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسعه یابد.

مرادخانی افزود: امیدواریم با برگزاری چنین سمینارها و همایش‌هایی شاهد انتشار و تالیفات گوناگون درحوزه صنایع دستی باشیم.

گلیم سفره کردی نوعی گلیم است که به دست زنان عشایر کرد خراسان شمالی و خراسان رضوی بافته شده و تولید آن در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان، فاروج اسفراین و قوچان رواج دارد.

سفره کردی خراسان شمالی در پنجمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و میراث ناملموس در سال ۱۳۹۱، ‌ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در دی ماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد.

کد خبر 3862371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha