۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

همکاری های بین المللی دانشگاه منابع طبیعی گرگان افزایش می یابد

همکاری های بین المللی دانشگاه منابع طبیعی گرگان افزایش می یابد

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: راهبردی کردن همکاری های بین المللی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد، عصر شنبه، در نشستی با حضور رسانه های استان، اظهار کرد: مدیریت همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه به عنوان یک هدف راهبردی، در اولویت برنامه های دانشگاه قرار دارد.

وی گفت: تبلیغات و معرفی دانشگاه در سطح بین الملل، بررسی وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات علمی سایر کشورها به منظور تدوین برنامه همکاری، تدوین و انعقاد موافقت نامه ها در قالب پروتکل و یادداشت تفاهم با سایر دانشگاه ها و مراکز و موسسات علمی معتبر خارج از کشور، انجام تمهیدات لازم جهت دعوت از کارشناسان و متخصصین خارجی، حضور اعضای هیات علمی در فرصتهای مطالعاتی کوتاه مدت داخلی و خارجی هم زمینه ساز آشنایی محققین با علوم جدید خواهد بود.

وی بیان کرد: در این راستا از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۶ عنوان فرصت مطالعاتی خارجی بلند مدت، ۱۷عنوان دوره تحقیقاتی کوتاه مدت خارجی و ۱۸ مورد شرکت محققین و اعضای هیات علمی در همایش‌های خارج از کشور و تفاهم نامه های دوجانبه با دانشگاه های پاکستان ، قبرس و آلمان صورت پذیرفته است.

نجفی نژاد در ادامه با اشاره به قدمت ۶۰ ساله آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه به عنوان اولین نهاد آموزش عالی شمال کشور و قدیمی ترین دانشگاه تخصصی در زمینه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ایران در خصوص وضعیت آموزشی دانشگاه اعلام کرد: انجام سالانه بیش از ۱۰۰ رساله دکتری، ظرفیت مهمی در بخش کشاورزی برای تحقق نقشه جامع علمی کشور است.

وی بیان کرد: حضور ۱۸۵ عضو هیئت علمی که تعداد  ۱۶ عضو دارای رتبه استادی و ۷۹ عضو با رتبه دانشیار هستند می تواند در تولیدات علمی و اجرای نقشه جامع علمی کمک شایانی باشد. علاوه براین موارد، وجود زیرساخت های لازم از جمله آزمایشگاه ها، کارگاه ها و مزارع تحقیقاتی شرایط لازم برای تحقق این امر مهم را فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: از مهمترین فعالیت ها در حوزه آموزشی دانشگاه می توان به برگزاری اولین نشست سراسری آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی در چشم انداز ۱۴۰۴، برگزاری نخستین گردهمایی دانش آموختگان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، پیگیری تدوین برنامه‌ راهبردی دانشگاه و تصویب آن در شورای دانشگاه و هیات امنا، تشکیل کارگروه در ارتباط با افت کمی و کیفی علمی دانشجویان، پیگیری های مرتبط با راه اندازی انجمن علمی دانش آموختگان، پیگیری راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مستقل شیمی،  فیزیک و گیاه‌شناسی، همکاری با دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم برای بازنگری برنامه های آموزشی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان دانشگاه مجری یا همکار، اخذ مجوز و برگزاری دو دوره آزمون تولیمو (برای اولین بار در استان) و افزایش ظرفیت تولیمو به ۱۰۰ نفر در سال ۱۳۹۵، ۲۴ جلسه کمیسیون‌های تخصصی هیات ممیزه، ۱۲ جلسه هیات ممیزه، رسیدگی به بیش از ۳۰ پرونده تبدیل وضعیت، تشکیل ۹ جلسه هیات اجرایی جذب، مدیریت جلسات آمایش آموزش عالی و ماموریت گرایی دانشگاه های دولتی استان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز کارآفرینی دانشگاه برای اجرای آیین نامه کاراد (طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاه های کشور) مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور توسعه فرهنگ کارآفرینی در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد، این مرکز تاکنون تهیه و تصویب سند دانشگاه کارآفرین در هیأت امناء دانشگاه و پیگیری اجرایی شدن برنامه عملیاتی این سند، تهیه برنامه اقدام و عمل سند دانشگاه کارآفرین، تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی حمایت از فعالیت های کارآفرینی اعضای هیات علمی، تهیه و تصویب شیوه نامه حمایت از فعالیت های کسب و کارآفرینی دانشگاه، فعال کردن انجمن علمی دانشجویی کارآفرینی و فعال سازی دفتر راهنمایی شغلی و مشاوره کارآفرینی در دانشگاه را انجام داده است.

وی درخصوص فعالیتهای کلینیک مادر تخصصی دانشگاه افزود: این کلینیک به‌عنوان یکی از درگاه های دانشگاه جهت ارتباط هدفمندتر دانشگاه با صنعت (دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی) و جامعه کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۹۵ با هدف همفکری اعضای کارگروه‌های تخصصی دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی (دولتی و خصوصی)، بهره‌برداران و ذی نفعان و اعتمادسازی متقابل که لازمه برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت و بالعکس است تاسیس شد. از مهم ترین فعالیت های این مرکز می توان به امضای ۸ مورد تفاهم نامه برگزاری کارگاه آموزشی، پنج مورد قرارداد پژوهشی، ۱۹ قرارداد خدمات مشاوره ای و یک قرارداد برگزاری همایش اشاره کرد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به اقدامات مرکز رشد دانشگاه گفت: فعالیت در پذیرش و جذب هسته ها و شرکت‌های فناور به تعداد ۲۶ شرکت، تبدیل هسته به شرکت های فناوری ۱۵ مورد و تبدیل شرکت های مستقر به شرکت های دانش بنیان سه مورد، راه اندازی سه واحد کارگاهی و آزمایشگاه برای واحدهای فناور و تجهیز کامل ۲۳ واحد برای واحدهای فناور، عقد قرارداد با برخی ادارات کل استان (شیلات و آب و فاضلاب) برای فروش دستاوردها و تولیدات واحدهای فناور، تفاهم‌نامه تولید مشترک محصولات با دو شرکت و کارخانه بزرگ تولیدی استان و... توسط این مرکز انجام شد.

نجفی نژاد اظهار کرد: افزایش ۶۰ درصدی چاپ مقالات در مجلات علمی پژوهشی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، افزایش ۲۰ درصدی چاپ مقالات در مجلات علمی پژوهشی بین المللی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ثبت تعداد هفت اختراع در سال ۹۴ و بیش از ۱۳۳ مورد طرح تحقیقاتی داخل دانشگاه در سال ۹۴ از جمله تولیدات علمی این دانشگاه است.

وی با اعلام این مطلب که از سال ۹۳ تاکنون پنج پروژه نیمه تمام که مجموع مساحت آن بالغ بر ۲۰هزار مترمربع است، تکمیل و به بهره برداری رسید، گفت: بالغ بر ۱۸هزار مترمربع از پروژه محوطه سازی و زیربنایی دانشگاه انجام شد و پنج پروژه دیگر در دست احداث داریم که در صورت تخصیص کامل اعتبارات، تا مهر ماه ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید که یکی از این پروژه ها ساخت خوابگاه دانشجویی است و از خیرین استان دعوت می شود برای تکمیل این پروژه دانشگاه را یاری کنند.

وی با توجه به قدمت خوابگاه های دانشجویی و لزوم بهسازی و نوسازی آنها گفت: طی سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ بخش عمده ای از تاسیسات زیربنایی خوابگاه های دانشجویی تعمیر و بازسازی شد، همچنین یک خوابگاه جدید نیز در دست ساخت داریم.

کد خبر 3864584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha