۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۱۵

انتشار کتاب «ژئوپلیتیک نوین گاز»/تعیین نظم نوین انرژی توسط آمریکا

انتشار کتاب «ژئوپلیتیک نوین گاز»/تعیین نظم نوین انرژی توسط آمریکا

کتاب «ژئوپلیتیک نوین گاز»، به قلم «اگنیا گریگس»، محقق ارشد شورای آتلانتیک و مشاور دولت آمریکا در حوزه نفت، توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مساله انرژی پاک و تلاش جهان برای جایگزینی گاز به عنوان یکی از جایگزین های سوخت های فسیلی مرسوم به یکی از موضوعات مهم به خصوص در میان کشورهای تولید کننده و مصرف کنندگان اصلی نفت در جهان تبدیل شده است.

«اگنیا گریگس»، محقق ارشد شورای آتلانتیک و مشاور دولت آمریکا در حوزه نفت، در کتاب جدید خود با نام «ژئوپولیتیک نوین گاز» که به تازگی توسط انتشارات دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده، معتقد است جهان در نیمه راه یک انقلاب بزرگ در زمینه انرژی قرار دارد.

به اعتقاد وی، آمریکا می تواند به زودی با تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گاز مایع یا همان LNG، نظم نوین انرژی جهان و معادلات مربوط به حوزه انرژی را شکل داده و آن را مدیریت کند و این به معنای شکل گیری ژئپلیتیک نوین گازی در جهان و تغییر معادلات به سوی مسیر جدید خواهد بود.

به گفته «گریگس»، عواملی چون اکتشاف و توسعه میدان های گازی «شیل» در آمریکا، تشکیل شبکه جدید انتقال گاز به سراسر جهان و رشد تجارت LNG منجر به شکل گیری این ژئوپلیتیک جدید خواهند شد. صادرکنندگان سنتی گاز جهان همچون روسیه که همسایگان آنها امروز به شدت نسبت به گاز صادر شده از سوی آنها احساس نیاز و وابستگی می کنند، در نظم جدید انرژی جهان به شدت احساس خطر کرده و منافع انحصاری خود را نیز تا حد زیادی از دست خواهند داد.

نویسنده کتاب از مباحث مطرح شده نتیجه می گیرد که این تغییر در نظم جدید جهانی، تنها در مبحث انرژی رخ نداده و به نظم سیاست بین الملل نیز سرایت خواهد کرد. بر این اساس، معادلات روابط سیاسی و استراتژیک میان آمریکا، اروپا، چین و روسیه از نو بازتعریف شده و تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

سرفصل های ایم کتاب عبارتند از:

۱.میدان در حال تغییر گازی جهان

۲.سیاست و تجارت صادرات LNG آمریکا

۳.سیاست تامین: روسیه و گازپروم

۴.تغییر سیاست وابستگی: اروپا

۵.سیاست انتقال: اوکراین و بلاروس

۶.سیاست تامین کنندگان در انزوا: قفقاز و آسیای میانه

۷.سیاست تقاضا: چین و ماورا.

کد خبر 3865924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha