۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳

خبری که برای مردم استان تهران عادی شد

آلودگی هوا دست‌بردار نیست/ تکرار یک داستان کهنه و قدیمی

آلودگی هوا دست‌بردار نیست/ تکرار یک داستان کهنه و قدیمی

تهران-تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدکودک‌های استان تهران به علت افزایش آلاینده های هوا به خبری عادی برای مردم و دانش آموزان تبدیل‌شده است، داستان تکراری که گویی تمامی ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-سید محمدحسن محمودی:  طی ماه‌های اخیر و در چندین نوبت، مدارس پایتخت و شهرستان‌های استان تهران به دلیل آلودگی هوا به تعطیلی کشیده شده است و این امر موجب شده تا روند تحصیلی در مدارس ابتدایی با مشکل مواجه شود.

روز گذشته نیز کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران با توجه به شرایط ناسالم هوا بار دیگر تصمیم به تعطیلی مدارس ابتدایی، مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی ها  در استان تهران به‌جز دماوند، فیروزکوه و پردیس گرفت.

آلودگی هوای تهران به یک داستان کهنه و قدیمی برای مردم این استان تبدیل‌شده است

امروز آلودگی هوای تهران به یک داستان کهنه و قدیمی برای مردم این استان تبدیل‌شده که راه‌حلی نیز برای خروج از این معضل تاکنون اندیشیده نشده است.

به عقیده کارشناسان، تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت‌های ترافیکی راه‌حل‌های مقطعی برای مقابله با آلودگی هوای تهران است و باید با شناسایی منشأ آلودگی هوای تهران، برای حل آن هر بار با تشدید آلودگی هوای تهران، مدارس به تعطیلی کشیده شده و محدودیت‌های ترافیکی و طرح زوج و فرد گستره بیشتری پیدا می‌کند اقدامات اساسی شود.

هر بار با تشدید آلودگی هوای تهران، مدارس به تعطیلی کشیده شده و محدودیت‌های ترافیکی و طرح زوج و فرد گستره بیشتری پیدا می‌کند اما با بهبود وضعیت، اوضاع به روال قبل بازگشته و چند روز بعد دوباره آلودگی هوا، نفس پایتخت‌نشینان را تنگ می‌کند.

امروز ضربات آلودگی هوا و تعطیلی مدارس بر اقتصاد و سلامت مردم غیرقابل‌انکار است، موضوعی که هزینه‌های گزاف را روی دست برنامه ریزان و مسئولان کشور می‌گذارد، درحالی‌که می‌توان با برنامه ریزی منطقی و اصولی از بسیاری از این هزینه ها جلوگیری کرد.

تعطیلات مکرر مدارس به روند آموزشی ضربه می زند

فاطمه احمدی یکی از دبیران شاغل در مدارس شهرستان های استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که تعطیلات مکرر مدارس به روند آموزشی ضربه می زند، اظهار داشت: بدون تردید تعطیلی های مکرر مدارس به دلیل آلودگی هوا به روند آموزش دانش آموزان ضربه می زند.

وی با تأکید بر این نکته که معلمان برای تدریس خود از ابتدای سال تحصیلی برنامه ریزی می کنند، افزود: متأسفانه تعطیلی های مکرر به دلیل آلودگی هوا سبب می شود تا دوره تثبیت باید مسئولان با جدیت برای آلودگی هوا در تهران و شهرستان های این استان فکری اساسی کنند و بدون تردید چاره حل این معضل، تعطیلی مدارس نیستآموزشی در برخی دروس انجام نشده و معلمان با سرعت بیشتری دروس را تدریس کنند.

احمدی با اشاره به این نکته که تعطیلی زیاد، ضربات مالی و آموزشی فراوانی را به کشور وارد می کند، ادامه داد: باید مسئولان با جدیت برای آلودگی هوا در تهران و شهرستان های این استان فکری اساسی کنند و بدون تردید چاره حل این معضل، تعطیلی مدارس نیست.

زهرا حیدری یکی از دانش آموزان محصل در استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأکید بر این نکته که راه حل مقابله با آلودگی هوا تعطیلی مدارس نیست، اظهار داشت: اگر هوای تهران و شهرستان های این استان در مرز هشدار قرار گرفته و ناسالم است، چرا دانش آموزان مقاطع دیگر تعطیل نمی شوند و آیا با تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدکودک ها مشکل برطرف می شود.

آلودگی هوای تهران سلامت مردم را به خطر انداخته است

وی با اشاره به این نکته که باید مسئولان در زمان آلودگی هوا تمام مردم را ببینند، افزود: بسیاری از مردم استان تهران دانش آموز ابتدایی نیستند و در روزهای آلودگی هوا مجبور هستند بر سر کار یا کلاس های درس خود حاضر شوند که این امر سلامت آنان را با خطر جدی مواجه می سازد.

بر اساس تقسیم بندی به عمل آمده کیفیت هوا، به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد) (حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

ناصر مهردادی پس از تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدکودک ها در استان تهران با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده اظهار داشت: به منظور مقابله با آلودگی هوا، فعالیت معادن شن و ماسه و صنایع آلاینده تعطیل شده است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران افزود: تلاش داریم تا با اقدامات پیشگیرانه که پیش بینی و اجرایی شده، از افزایش آلودگی هوا جلوگیری به عمل آورده و شرایط بهبود پیدا کند.

مسئولان برای آلودگی هوای تهران فکری جدی کنند

سید حسین نقوی حسینی عضو مجمع نمایندگان استان تهران و نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که باید مسئولان به صورت جدی برای آلودگی هوای تهران فکری کنند، اظهار داشت: آلودگی هوای تهران بر زندگی مردم شهرستان های این استان نیز تأثیرگذاشته است و مسئولان باید فکری اساسی کنند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که راه حل آلودگی هوای تهران، تعطیلی مدارس و تشدید محدودیت ها نیست، بیان داشت: باید برای حل مشکل آلودگی هوای تهران، به جای اتخاذ راهکارهای مقطعی به فکر اقدامات اساسی بود.

باید به جای استفاده از راه حل های مقطعی، منشأ آلودگی هوای تهران را از بین برد

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تأکید بر این نکته که منشأ آلودگی هوای تهران مشخص هستند، ادامه داد: باید به جای استفاده از راه حل های مقطعی، منشأ آلودگی هوای تهران را از بین برد.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، برنامه ریزی برای کاهش و مقابله با آلودگی هوای تهران و مناطق همجوار را ضروری و مهم دانست و گفت: امروز مردم و شهروندان تهران و شهرستان های استان منتظر اقدام و عمل مسئولان برای کاهش آلودگی هوا هستند.

به هر ترتیب آلودگی هوای تهران ضربات جبران ناپذیر فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی به کشور وارد کرده است و میلیون ها نفر از مردم این سرزمین با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.

به عقیده کارشناسان و فعالان این حوزه، باید مسئولان با برنامه ریزی اصولی و منطقی به جای اتخاذ راهکارهای مقطعی و زودگذر به فکر حل مشکل آلودگی هوای تهران باشند، هدفی که در سایه برنامه ریزی و عزم و همت همگانی دست یافتنی است.

باید منتظر ماند و دید که آیا آلودگی هوای تهران در روزهای آینده بار دیگر موجب تعطیلی مدارس و گسترش محدودیت های ترافیکی در پایتخت و مناطق همجوار می شود یا خیر.

کد خبر 3871163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ghazal jalal IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
      0 0
      لطفاً مدارس را تعطيل كنيد من كه ديروز رفتم مدرسه از آنجا به بيمارستان رفتم نفسم گرفت.